• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Vad skulle ni säga att denna 1603 är värd? Kommer på jubileelänk som blivit lite slapp med åren.
20170611_141509.jpg
20170611_141535-1.jpg
 

JB_XII

Rolex
Hej,

Jag kikar runt lite efter ett vintage ur och tycker något i stil med nedanstående är lockande.
Men jag har ingen aning om vad ett rimligt pris är för sådana ur?
T.ex. detta:

"Omega Seamaster Automatic i gulddubblé tillverkad 1965.
Omega inhouse automatiskt verk, kaliber 562, med 24 stenar.
Referensnummer: 166.002
"
omega.jpg



Vad är ett rimligt pris för denna?
Svårt att se skick på klockorna via bilder enbart. Jag antar att det spelar en väldigt stor roll som med allt annat som är vintage?

Tack på förhand för hjälpen i min jakt på en ny dressklocka! :)

Mvh/ Johan
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hej,

Jag kikar runt lite efter ett vintage ur och tycker något i stil med nedanstående är lockande.
Men jag har ingen aning om vad ett rimligt pris är för sådana ur?
T.ex. detta:

"Omega Seamaster Automatic i gulddubblé tillverkad 1965.
Omega inhouse automatiskt verk, kaliber 562, med 24 stenar.
Referensnummer: 166.002
"
omega.jpg



Vad är ett rimligt pris för denna?
Svårt att se skick på klockorna via bilder enbart. Jag antar att det spelar en väldigt stor roll som med allt annat som är vintage?

Tack på förhand för hjälpen i min jakt på en ny dressklocka! :)

Mvh/ Johan
Guld double bör nog inte kosta mer än 4000kr. Den där såg ganska sliten ut i ytan.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
En vettig 1675/16750 (målade index)? Med crémefärgade index likt nedan
Osäker på om det är 16750 men hitta i mob

image.png
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej,

Jag kikar runt lite efter ett vintage ur och tycker något i stil med nedanstående är lockande.
Men jag har ingen aning om vad ett rimligt pris är för sådana ur?
T.ex. detta:

"Omega Seamaster Automatic i gulddubblé tillverkad 1965.
Omega inhouse automatiskt verk, kaliber 562, med 24 stenar.
Referensnummer: 166.002
"
omega.jpg



Vad är ett rimligt pris för denna?
Svårt att se skick på klockorna via bilder enbart. Jag antar att det spelar en väldigt stor roll som med allt annat som är vintage?

Tack på förhand för hjälpen i min jakt på en ny dressklocka! :)

Mvh/ Johan
Skulle inte betala mer än 2,5 - 3. Om rimligt pris är vad man kan räkna med få tillbaka. Avskavd double är svårt på såna dressklockor
 

Sandmark

Omega
Tack för snabba svar, ingen som vet nån bra urmakare i lund/Malmö? Litar på era svar till 100% men vill att han själv går in å får den värderad så han inte tror jag luras :)
 

Sandmark

Omega
Seamastern är inte klockan jag frågat om :) den är i stål skulle jag tro, nej timvisaren saknas inte den är nog bara bakom minutvisaren :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
166.002 finns i tjock double/förgyllning med stålbaklock. Förutsätter det är en sån eftersom den beskrivs som double. På bilden ser det ocså ut som en nött sån, så det är det nog.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
IMG_4667.PNG


Vad tror folket om denna då? Verkar vara en hel del märken på ringen?
Gillar inte riktigt omegaloggan, referensnummer? Sedan tycker jag dessa 60-talare? är tråkigare och enklare än de 50-talarna men det är ju olika designuttryck. Sedan är det rent allmänt så att de med Geneve på tavlan tillhör en lite enklare serie än tex Seamaster.
 

JB_XII

Rolex
Gillar inte riktigt omegaloggan, referensnummer? Sedan tycker jag dessa 60-talare? är tråkigare och enklare än de 50-talarna men det är ju olika designuttryck. Sedan är det rent allmänt så att de med Geneve på tavlan tillhör en lite enklare serie än tex Seamaster.

Gillar inte, som i att det är något lurt med den eller rent estetiskt? Har inget referensnummer på den...

"Omega Genéve Automatic Date, guld på stål

ca 1969 och i mkt fint skick
Glas och krona (Omega) ua
Sekundvisare med typisk "mekanisk gång"
Fint helnytt läderband ej original
Diam ca 35.5 mm
Fint samlarobjekt i bruksskick
Nyligen genomgången av urmakare
Fler bilder mailas på begäran

Reservation för ev felskrivning och
färgåtergivning på bilderna.
Maila gärna ev. frågor före bud."

Vad tror du om den? Tack för hjälpen!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Gillar inte, som i att det är något lurt med den eller rent estetiskt? Har inget referensnummer på den...

"Omega Genéve Automatic Date, guld på stål

ca 1969 och i mkt fint skick
Glas och krona (Omega) ua
Sekundvisare med typisk "mekanisk gång"
Fint helnytt läderband ej original
Diam ca 35.5 mm
Fint samlarobjekt i bruksskick
Nyligen genomgången av urmakare
Fler bilder mailas på begäran

Reservation för ev felskrivning och
färgåtergivning på bilderna.
Maila gärna ev. frågor före bud."

Vad tror du om den? Tack för hjälpen!
Kan mycket väl vara så att denna är rätt, är mer hemma på de äldre och där hade denna text varit fel. Ett bra uppdrag kan vara för dig att hitta en till exakt likadan. Ibland är det så man får jobba när man hittar ett ur för att bli klok på om allt står rätt till.
 

JB_XII

Rolex
IMG_4668.PNG
Kan mycket väl vara så att denna är rätt, är mer hemma på de äldre och där hade denna text varit fel. Ett bra uppdrag kan vara för dig att hitta en till exakt likadan. Ibland är det så man får jobba när man hittar ett ur för att bli klok på om allt står rätt till.

Du har rätt. Texten känns rätt off. Markörerna på visarna känns fel och texten ser sit tryckt ut. Jämförde med ovanstående bild...
 
Topp