• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Kamelen

Cartier
Civilian ?
Det klubbades en Bund version igår iaf
IMG_0936.PNG

Sorry tittade ej så noga på beskrivningen men det var det uret jag menade.
 
H

Hysteria

Guest
Tjena alla vintageproffs! En kollega till mig vars väns farfar nyligen gått bort tog med sig två st Omega till kontoret och frågade mig om ev värde på dessa.
Jag har ju ingen koll, men hoppas att någon här inne kanske kan hjälpa till? Svårt med en risigt iPhone kamera att få till bra bilder, men hoppas de duger för någorlunda analys.
IMG_1309.JPG.jpeg
IMG_1310.JPG.jpeg
IMG_1312.JPG.jpeg
IMG_1315.JPG.jpeg
IMG_1316.JPG.jpeg
IMG_1317.JPG.jpeg
IMG_1318.JPG.jpeg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tjena alla vintageproffs! En kollega till mig vars väns farfar nyligen gått bort tog med sig två st Omega till kontoret och frågade mig om ev värde på dessa.
Jag har ju ingen koll, men hoppas att någon här inne kanske kan hjälpa till? Svårt med en risigt iPhone kamera att få till bra bilder, men hoppas de duger för någorlunda analys.
IMG_1309.JPG.jpeg
IMG_1310.JPG.jpeg
IMG_1312.JPG.jpeg
IMG_1315.JPG.jpeg
IMG_1316.JPG.jpeg
IMG_1317.JPG.jpeg
IMG_1318.JPG.jpeg
Den svarta är jäkligt bra! Diameter utan krona? Borde vara värd en del, vet dock inte hur mycket.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Är lite osäker, de kostar mer än vad jag förstått. Beror på hur bra tavlan är men vi är nog uppe i 5' iaf?
Mycket trevlig klocka för 5K i mitt tycke. Jag skulle själv vilja ha en likadan men har "köpstopp"

@Peltzer skall den säljas? Isåfall skulle jag rekommendera Tradera till hösten/vintern, brukar bli bra pris på Omega där men kanske inte nu under sommaren.
 
H

Hysteria

Guest
Mycket trevlig klocka för 5K i mitt tycke. Jag skulle själv vilja ha en likadan men har "köpstopp"

@Peltzer skall den säljas? Isåfall skulle jag rekommendera Tradera till hösten/vintern, brukar bli bra pris på Omega där men kanske inte nu under sommaren.
Instämmer.. Jag är lite osäker faktiskt. Ska tipsa kollegan om Tradera framåt hösten. Nu när han vet vad det är för modell och hunnit läsa på lite om historian bakom vill han ju, med sin bakgrund inom försvaret, behålla klockan istället :)
Edit* Tusen tack för hjälpen!
 
Senast redigerad av en moderator:

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Vad kan ett rimligt pris vara på en sådan här?
Sportline någon slags yacht chronograph, med verk märkt Heuer-Leonidas?

Sportline.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Undra om det är inte är min gamla klocka. Måste leta bilder om det är så... Skulle säga 500kr, riktigt budgetverk om jag minns rätt.
Nja, även om klockan är budgettråkig och vi inte skulle betala mer, så måste väl den (tyvärr) vara värd och gå för mer än 500:- vid en auktion? speciellt om verket är signerat heuer-leonidas?
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Undra om det är inte är min gamla klocka. Måste leta bilder om det är så... Skulle säga 500kr, riktigt budgetverk om jag minns rätt.

Det är klart det är så ;) Bandet avslöjar dig väl.
Aha ja det är väl inget höjdarverk kanske, ska jag vara ärlig har jag inte öppnat den utan den har legat i lådan sedan du sålde den.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är klart det är så ;) Bandet avslöjar dig väl.
Aha ja det är väl inget höjdarverk kanske, ska jag vara ärlig har jag inte öppnat den utan den har legat i lådan sedan du sålde den.
Hmmm, kom på nu att det även fanns en annat konstigt ur jag ägt... kan möjligtsvis blanda ihop dem också. Trodde jag bytte bort denna men var kanske den andra. Fungerar denna?
 

deddas

Rolex
Hej!
Vet att jag ställt den här frågan i en annan tråd och fick jättesnabba och fina svar men tänkte bara höra mer ingående vad dessa är och värdet på dem!
Den i mitten ser även ut att vara en suverän? Förändrar det priset något?
Bilder:
IMG_3718.JPG
IMG_3719.JPG
IMG_3720.JPG
IMG_3721.JPG

Mvh
Deddas
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej!
Vet att jag ställt den här frågan i en annan tråd och fick jättesnabba och fina svar men tänkte bara höra mer ingående vad dessa är och värdet på dem!
Den i mitten ser även ut att vara en suverän? Förändrar det priset något?
Bilder:
IMG_3718.JPG
IMG_3719.JPG
IMG_3720.JPG
IMG_3721.JPG

Mvh
Deddas
Var den tredje i samma lot? Den såg trevlig ut. Att den andra var en suverän framgick på bilderna i annonsen.
 

deddas

Rolex
Var den tredje i samma lot? Den såg trevlig ut. Att den andra var en suverän framgick på bilderna i annonsen.
Helt sjukt egentligen...
Jag fick tydligen den med på köpet! Kom suveränen alltid som 36mm? Den är iaf större än de andra! Endast 1 av 3 med originalkrona också. Vet inte vad det gör för värdet?
Tack för din hjälp!
Mvh
Deddas
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej!
Vet att jag ställt den här frågan i en annan tråd och fick jättesnabba och fina svar men tänkte bara höra mer ingående vad dessa är och värdet på dem!
Den i mitten ser även ut att vara en suverän? Förändrar det priset något?
Bilder:
IMG_3718.JPG
IMG_3719.JPG
IMG_3720.JPG
IMG_3721.JPG

Mvh
Deddas
Har tyvärr inget att tillföra, mer än att den första hade sjukt coola siffror :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Helt sjukt egentligen...
Jag fick tydligen den med på köpet! Kom suveränen alltid som 36mm? Den är iaf större än de andra! Endast 1 av 3 med originalkrona också. Vet inte vad det gör för värdet?
Tack för din hjälp!
Mvh
Deddas
Nämner nåt på förekommen anledning då ibland undringar kan ge intryck det finns fast prissättning på de flesta vintagklockor

Man bör tänka på när man frågar om värde på sånt här att det finns inga såna spikade värden i någon tabell, i alla fall inte på gamla Omegor m.fl. Det kan finnas ett prisspann med en övre och nedre gräns som kan variera mycket och då inte enbart beroende på klockans skick. Så diffust är det. Det är inte som att slå upp en begagnad bil i en värderingsbok och söka på årsmodell och miltal och sen avläsa en allmänt vedertagen summa till höger som ska gälla. Därför kan man inte säga att en originalkrona höjer värdet si och så många kronor. Det klart att en originalkrona smäller högre än en ful aftermarketkrona, särskilt om den är i en helt annan stil, det är ungefär vad som går att säga.

Vill du ha ett sanningsenligt och verklighetsnära värde på en Omega Suverän i fungerande skick, så blir det mellan 4 och 10 000 kr. Det låter kanske inte så imponerande att säga så men det är oftast vad som gäller. Vad det hamnar på däremellan beror förutom skick på vem du säljer till, dvs vem som för tillfället råkar få syn på den utbjudna klockan, var du säljer den, vilken månad på året det är och vilken tid i månaden den bjuds ut. Med mera...

Ungefärliga värden är generella och svepande, i stora drag genomsnittligt och bör inte tas för nåt annat. I bästa fall är de grundade på nyliga försäljningar. Ju fler av en sort desto fler prisexempel finns det. Jag vet att det kan vara annorlunda med vissa andra klockor och märken (som jag inte vet nåt om) men det brukar gälla de mer allmänt förekommande vanligare vintageklockorna, enligt mig då. Man blir förvånad mer som regel än undantag hur oförutsägbar prisbilden är ibland, åt båda håll. Därför är detta ingen exakt vetenskap ner på uppdragskrone-nivå till exempel utan återspeglar mer vad den ene eller andre anser ungefärligen rimligt.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nämner nåt på förekommen anledning då ibland undringar kan ge intryck det finns fast prissättning på de flesta vintagklockor

Man bör tänka på när man frågar om värde på sånt här att det finns inga såna spikade värden i någon tabell, i alla fall inte på gamla Omegor m.fl. Det kan finnas ett prisspann med en övre och nedre gräns som kan variera mycket och då inte enbart beroende på klockans skick. Så diffust är det. Det är inte som att slå upp en begagnad bil i en värderingsbok och söka på årsmodell och miltal och sen avläsa en allmänt vedertagen summa till höger som ska gälla. Därför kan man inte säga att en originalkrona höjer värdet si och så många kronor. Det klart att en originalkrona smäller högre än en ful aftermarketkrona, särskilt om den är i en helt annan stil, det är ungefär vad som går att säga.

Vill du ha ett sanningsenligt och verklighetsnära värde på en Omega Suverän i fungerande skick, så blir det mellan 4 och 10 000 kr. Det låter kanske inte så imponerande att säga så men det är oftast vad som gäller. Vad det hamnar på däremellan beror förutom skick på vem du säljer till, dvs vem som för tillfället råkar få syn på den utbjudna klockan, var du säljer den, vilken månad på året det är och vilken tid i månaden den bjuds ut. Med mera...

Ungefärliga värden är generella och svepande, i stora drag genomsnittligt och bör inte tas för nåt annat. I bästa fall är de grundade på nyliga försäljningar. Ju fler av en sort desto fler prisexempel finns det. Jag vet att det kan vara annorlunda med vissa andra klockor och märken (som jag inte vet nåt om) men det brukar gälla de mer allmänt förekommande vanligare vintageklockorna, enligt mig då. Man blir förvånad mer som regel än undantag hur oförutsägbar prisbilden är ibland, åt båda håll. Därför är detta ingen exakt vetenskap ner på uppdragskrone-nivå till exempel utan återspeglar mer vad den ene eller andre anser ungefärligen rimligt.
Skulle inte värdera Suveränen ovan till 4000...
 

deddas

Rolex
Nämner nåt på förekommen anledning då ibland undringar kan ge intryck det finns fast prissättning på de flesta vintagklockor

Man bör tänka på när man frågar om värde på sånt här att det finns inga såna spikade värden i någon tabell, i alla fall inte på gamla Omegor m.fl. Det kan finnas ett prisspann med en övre och nedre gräns som kan variera mycket och då inte enbart beroende på klockans skick. Så diffust är det. Det är inte som att slå upp en begagnad bil i en värderingsbok och söka på årsmodell och miltal och sen avläsa en allmänt vedertagen summa till höger som ska gälla. Därför kan man inte säga att en originalkrona höjer värdet si och så många kronor. Det klart att en originalkrona smäller högre än en ful aftermarketkrona, särskilt om den är i en helt annan stil, det är ungefär vad som går att säga.

Vill du ha ett sanningsenligt och verklighetsnära värde på en Omega Suverän i fungerande skick, så blir det mellan 4 och 10 000 kr. Det låter kanske inte så imponerande att säga så men det är oftast vad som gäller. Vad det hamnar på däremellan beror förutom skick på vem du säljer till, dvs vem som för tillfället råkar få syn på den utbjudna klockan, var du säljer den, vilken månad på året det är och vilken tid i månaden den bjuds ut. Med mera...

Ungefärliga värden är generella och svepande, i stora drag genomsnittligt och bör inte tas för nåt annat. I bästa fall är de grundade på nyliga försäljningar. Ju fler av en sort desto fler prisexempel finns det. Jag vet att det kan vara annorlunda med vissa andra klockor och märken (som jag inte vet nåt om) men det brukar gälla de mer allmänt förekommande vanligare vintageklockorna, enligt mig då. Man blir förvånad mer som regel än undantag hur oförutsägbar prisbilden är ibland, åt båda håll. Därför är detta ingen exakt vetenskap ner på uppdragskrone-nivå till exempel utan återspeglar mer vad den ene eller andre anser ungefärligen rimligt.
Tack för det utförliga svaret! :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Helt sjukt egentligen...
Jag fick tydligen den med på köpet! Kom suveränen alltid som 36mm? Den är iaf större än de andra! Endast 1 av 3 med originalkrona också. Vet inte vad det gör för värdet?
Tack för din hjälp!
Mvh
Deddas
Kollat upp att de är av fel modell? De ska inte ha Omegalogga vad jag vet.
 
Topp