• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

deddas

Rolex
Vet inte var brytpunkten är. Suverän ska inte ha märkt om jag minns rätt.
Okey!
Tack för det!
Kronan ser ut så här:
IMG_3729.JPG
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Ska de inte?
Ingen av dem?
Den längst ned har i alla fall fel visare, eller fel tavla till visarna. Brukar sänka priset om köparen vet om det eller informeras om det.

Nej, har heller inte sett en Suverän med omegalogga på kronan men den på bilden ser dock inte original ut. Ser ut som senare generisk krona, dock inte så gräslig som de platta man kan se påsmäckta ibland.

Skulle inte värdera Suveränen ovan till 4000...
Nej, det må så vara. Var mer generellt sagt för att illustrera det oprecisa i det hela. Har sett halvdana ihopsatta ex gå för det sistnämnda och vice versa.
 

deddas

Rolex
Den längst ned har i alla fall fel visare, eller fel tavla till visarna. Brukar sänka priset om köparen vet om det eller informeras om det.

Nej, har heller inte sett en Suverän med omegalogga på kronan men den på bilden ser dock inte original ut. Ser ut som senare generisk krona, dock inte så gräslig som de platta man kan se påsmäckta ibland.
Tack för det! Bra info för mig att veta! :)
 

Patrik J

Rolex
Hej!
Vet att jag ställt den här frågan i en annan tråd och fick jättesnabba och fina svar men tänkte bara höra mer ingående vad dessa är och värdet på dem!
Den i mitten ser även ut att vara en suverän? Förändrar det priset något?
Bilder:
IMG_3718.JPG
IMG_3719.JPG
IMG_3720.JPG
IMG_3721.JPG

Mvh
Deddas
Angående Suverän och utan att lägga någon värdering i övriga värderingar ;) så köpte jag en mint med zontavla för 7' i fjol. Köpte dessutom en "Suverän" (blankt baklock) lika mint och också med zontavla för 5'.
 

deddas

Rolex
Angående Suverän och utan att lägga någon värdering i övriga värderingar ;) så köpte jag en mint med zontavla för 7' i fjol. Köpte dessutom en "Suverän" (blankt baklock) lika mint och också med zontavla för 5'.
Tack för svaret!
Har den ute på köp och sälj nu... men funderar på att dra tillbaka den då jag inte har några problem med att tavlan är härjad + att jag gillar den!
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Funderar på att låta denna gå vidare då den tyvärr används allt för sällan.
Men är inte så uppdaterad på priserna och tänkte kolla med er som har bättre koll innan jag sätter ut den på K&S.
Har ni någon uppfattning vad jag ska begära?

5513
Non-Serif tavla
Enligt tidigare ägare ska det vara original tavla + visare
Fat font insert??
Inga tillbehör eller länk men kommer på ett ABP Paris läderband enligt bild
Okänd servicehistorik
Tillverkad kvartal 2 1970 enligt baklock (som har matchande nummer med boett enligt Nymans urmakare som öppnade den)
Boettnummer 26838xx
Triplock krona
Som synes är den blivit polerad ett antal gånger genom historien.

Tacksam för all hjälp jag kan få :)
IMG_7520.JPG


Klicka på småbilderna för full storlek:
IMG_7521.JPG IMG_7522.JPG IMG_7524.JPG IMG_7525.JPG IMG_7526.JPG
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Funderar på att låta denna gå vidare då den tyvärr används allt för sällan.
Men är inte så uppdaterad på priserna och tänkte kolla med er som har bättre koll innan jag sätter ut den på K&S.
Har ni någon uppfattning vad jag ska begära?

5513
Non-Serif tavla
Enligt tidigare ägare ska det vara original tavla + visare
Fat font insert??
Inga tillbehör eller länk men kommer på ett ABP Paris läderband enligt bild
Okänd servicehistorik
Tillverkad kvartal 2 1970 enligt baklock (som har matchande nummer med boett enligt Nymans urmakare som öppnade den)
Boettnummer 26838xx
Triplock krona
Som synes är den blivit polerad ett antal gånger genom historien.

Tacksam för all hjälp jag kan få :)
IMG_7520.JPG


Klicka på småbilderna för full storlek:
IMG_7521.JPG IMG_7522.JPG IMG_7524.JPG IMG_7525.JPG IMG_7526.JPG
Fin! Felfri tavla? Vet du hur den går så det inte är överhängande servicebehov?
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Fin! Felfri tavla? Vet du hur den går så det inte är överhängande servicebehov?

Tack!
Ja, för mitt otränade öga så är tavlan felfri.
Då jag senaste året använt den några timmar ett par gånger per månad så jag har svårt att säga hur den går över tid.
Så jag skulle nog räkna in en service i priset men jag kan mäta upp den i Timegraphen ikväll samt gå över tavlan med lupp.
Återkommer.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tack!
Ja, för mitt otränade öga så är tavlan felfri.
Då jag senaste året använt den några timmar ett par gånger per månad så jag har svårt att säga hur den går över tid.
Så jag skulle nog räkna in en service i priset men jag kan mäta upp den i Timegraphen ikväll samt gå över tavlan med lupp.
Återkommer.
Cool! En fingervisning för ks-pris borde vara @Aboynamedsue försäljning av en non-serif. Minus länk och service men plus insert på din borde du nog hamna rätt.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Fin! Felfri tavla? Vet du hur den går så det inte är överhängande servicebehov?

Tack!
Ja, för mitt otränade öga så är tavlan felfri.
Då jag senaste året använt den några timmar ett par gånger per månad så jag har svårt att säga hur den går över tid.
Så jag skulle nog räkna in en service i priset men jag kan mäta upp den i Timegraphen ikväll samt gå över tavlan med lupp.
Återkommer.

Det jag kan se är en liten skada i ytterkanten av tavlan vid kl. 9 samt något som ser ut som fettfläckar (?) i ytterkanten, syns bäst mellan 1-2.
Annars är det bara plexit som är repigt.
Lysmassan har en spricka på sekundvisaren.
Visar hyffsade siffror i timegraphen.
(Ursäkta hemska bilder under stark belysning)
DSCN6887.JPG
DSCN6888.JPG
DSCN6892.JPG
DSCN6896.JPG
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Det jag kan se är en liten skada i ytterkanten av tavlan vid kl. 9 samt något som ser ut som fettfläckar (?) i ytterkanten, syns bäst mellan 1-2.
Annars är det bara plexit som är repigt.
Lysmassan har en spricka på sekundvisaren.
Visar hyffsade siffror i timegraphen.
(Ursäkta hemska bilder under stark belysning)
DSCN6887.JPG
DSCN6888.JPG
DSCN6892.JPG
DSCN6896.JPG
Tycker det var väldigt bra bilder. På det hela en bra bruks 5513. Svårt att avgöra exakt pris på ks men 60-65k kanske? Ta i beaktning att insert är värt runt 10k internationellt.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Tusen tack för att du tog dig tid! :)
Får ta mig en funderare om jag ska sälja eller inte men nu har jag en fingervisning vad den är värd i varje fall.
Du och @Aboynamedsue kunde slå era påsar ihop och kombinera de bästa elementen från vardera klocka till en riktigt högprisad semi-franken och låta resterna bli en vardags 5513. :)
Fast jag håller med Chami, håll i klockan.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
IMG_4715.PNG



Vad tror folket om denna? Anmärkningar? Pris? Tack på förhand! :)
Synd på den slitna doublén. Annars hade den sett bra ut. Där ser man vikten av att skilja på förgyllning och guld på stål;) Med det sistnämnda hade den fortfarande varit snygg. Sliten doublé på dressartade klockor är mindre lyckat. Men det beror på hur känslig man är för sånt. Det påverkar priset... mycket.
 

JB_XII

Rolex
Synd på den slitna doublén. Annars hade den sett bra ut. Där ser man vikten av att skilja på förgyllning och guld på stål;) Med det sistnämnda hade den fortfarande varit snygg. Sliten doublé på dressartade klockor är mindre lyckat. Men det beror på hur känslig man är för sånt.

Snyggt fångat! Alltid imponerad över att folk ser detaljer direkt. Men 100% geniun iallafall? Vad tror vi om värdet på den då?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Synd på den slitna doublén. Annars hade den sett bra ut. Där ser man vikten av att skilja på förgyllning och guld på stål;) Med det sistnämnda hade den fortfarande varit snygg. Sliten doublé på dressartade klockor är mindre lyckat. Men det beror på hur känslig man är för sånt. Det påverkar priset... mycket.

Vad skiljedoublé, guld på stål och förgylld? Trodde det var typ same same.
 
Topp