• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

BCKSTRM

Rolex
Enligt speedmaster101 så ligger dom kring 3100$, så drygt 26k. *edit: Det är visserligen för en relativt nyservad, så en med okänd servicehistorik som går och har tidskorrekta delar bör gå för kring 2000$. Sidan är relativt väluppdaterad men räkna på 2-3k$ så har du väl ett rimligt prisspann.

Det är väl bara en helt vanlig speedmaster utan några spexiga detaljer?

http://speedmaster101.com/price-chart-2/
Att den skulle gå för 2k$ känns ju helt orimligt måste jag säga. Knappast så man får 1k$ extra för att sälja en nyservad klocka. Priserna i listan är HO btw.

Såldes ju en 145.022 här i april 80-tal men sämre skick till det yttre för 24. Att min skulle vara värd mindre än 26 låter konstigt imo. Är jag ute och cyklar tycker du?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Att den skulle gå för 2k$ känns ju helt orimligt måste jag säga. Knappast så man får 1k$ extra för att sälja en nyservad klocka. Priserna i listan är HO btw.

Såldes ju en 145.022 här i april 80-tal men sämre skick till det yttre för 24. Att min skulle vara värd mindre än 26 låter konstigt imo. Är jag ute och cyklar tycker du?
Från 26k och uppåt.. kanske 30-ish med lite medvind internationellt.
Vad säger referensen i locket? Här är min senaste försäljning i "samma" ålderskategori.
https://omegaforums.net/threads/omega-speedmaster-professional-145-022-78-2800.34539/
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
sm300_5.png
Mysig, funderar på att hugga nått liknande, men en lite äldre och krämigare :)
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Har nog bestämt mig för att sälja Speedyn. 145.022 (troligen 80-tal) i riktigt bra skick med tidsenlig länk i samma skick. Okänd servicehistorik men håller sig under 15 sek/dygn senast jag kollade. Vad tror ni? Internationellt verkar de ligga på dryga 30(?) men kanske väl häftigt här? 27-29 rimligt?
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Well, ska du flippa är jag definitivt intresserad.
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
On topic, vad skulle ni säga är rimligt för en Zodiac Super Sea Wolf 75 atm? De priser jag sett occilerar väldigt, från runt 10k upp mot 20k+
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Att den skulle gå för 2k$ känns ju helt orimligt måste jag säga. Knappast så man får 1k$ extra för att sälja en nyservad klocka. Priserna i listan är HO btw.

Såldes ju en 145.022 här i april 80-tal men sämre skick till det yttre för 24. Att min skulle vara värd mindre än 26 låter konstigt imo. Är jag ute och cyklar tycker du?
Jag tror ju att 2k är ett väldigt bra pris för köparen, menade mer att visa på hur speedmaster101 såg på prisläget. Vad står HO för btw?
 

Coolname

Breitling
Varför jag undrar är pga. klockans höga affektionsvärde för mig men det är inte jag som äger den, utan måste köpas av en släkting.

Edit: Det är plastglas, om det kan vara till någon hjälp angående tillverkningsår osv.

Mvh.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Varför jag undrar är pga. klockans höga affektionsvärde för mig men det är inte jag som äger den, utan måste köpas av en släkting.

Edit: Det är plastglas, om det kan vara till någon hjälp angående tillverkningsår osv.

Mvh.
18K förmodar jag? Skulle gissa på åttiotal. En kvarts med "reklam" gravyr... ca 3000-4000kr skulle jag säga.
https://www.pantbanken.se/auktioner/avslutade-auktioner/?fran_form=1&fritext=Omega batteri 18k&pris_min=&pris_max=&f_Typ=&kontor=&sortering=&length=20
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
En fråga: var går gränsen för reklam? Tänker på Heuern med A&F som gick svindyrt.
Trollar du nu? A&F klockorna var tillverkade av Heuer enligt A&Fs spec, precis som Porsche Design från tex IWC.
I detta fall är det ju inte direkt Modo som tagit fram en ny klocka utan förmodligen köpt hos den lokala urmakaren och låtit gravera till något speciellt tillfälle när någon gjort sig förtjänt av en guldklocka, anställd eller kund.

http://thoughts.onthedash.com/thoughts/abercrombie-and-fitch-seafarer/
 

BCKSTRM

Rolex
Trollar du nu? A&F klockorna var tillverkade av Heuer enligt A&Fs spec, precis som Porsche Design från tex IWC.
I detta fall är det ju inte direkt Modo som tagit fram en ny klocka utan förmodligen köpt hos den lokala urmakaren och låtit gravera till något speciellt tillfälle när någon gjort sig förtjänt av en guldklocka, anställd eller kund.

http://thoughts.onthedash.com/thoughts/abercrombie-and-fitch-seafarer/
Inget troll, bara brist på kunskap :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Trollar du nu? A&F klockorna var tillverkade av Heuer enligt A&Fs spec, precis som Porsche Design från tex IWC.
I detta fall är det ju inte direkt Modo som tagit fram en ny klocka utan förmodligen köpt hos den lokala urmakaren och låtit gravera till något speciellt tillfälle när någon gjort sig förtjänt av en guldklocka, anställd eller kund.
Nja? A&F var väl bara återförsäljare, precis som Cartier, Tiffanys osv?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Nja? A&F var väl bara återförsäljare, precis som Cartier, Tiffanys osv?
Min uppfattning är att det inte finns likadana Heuers. Att A&F specade och Heuer satte ihop. Tex deras Seafarer som underlättar att hålla koll på tidvattenståndet. I alla fall har jag aldrig sett den färgsättningen hos Heuer. Men rätta mig om jag har fel
image.jpeg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ja då får jag korrigera mig till att de enbart var beställda och brandade av A&F.
Inget troll, bara brist på kunskap :)
Då ber jag om ursäkt. A&F var då en ansedd försäljare av expiditions och äventyrskläder till tex safaris i Afrika etc innan de blev ett ungdomsmode märke. De ville väl tillhandahålla bra kvalitativa klockor till kunderna och gjorde så under eget namn.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Jag ställde denna frågan i motsvarande tråd i diskussions-delen men ingen vill svara. :sorry: Frågan är alltså...
-------
Går i köptankar på en Tudor Advisor 7926, med länk! Vad är ett rikligt pris för en sådan liten rackare? Och vilken länk ska det vara till den, någon som vet?
Lånad bild.
tudor-advisor-steel-vintage-watch-01.jpg
 

BCKSTRM

Rolex
Jag ställde denna frågan i motsvarande tråd i diskussions-delen men ingen vill svara. :sorry: Frågan är alltså...
-------
Går i köptankar på en Tudor Advisor 7926, med länk! Vad är ett rikligt pris för en sådan liten rackare? Och vilken länk ska det vara till den, någon som vet?
Lånad bild.
tudor-advisor-steel-vintage-watch-01.jpg
Vet ej men läser gärna svaret! :)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag ställde denna frågan i motsvarande tråd i diskussions-delen men ingen vill svara. :sorry: Frågan är alltså...
-------
Går i köptankar på en Tudor Advisor 7926, med länk! Vad är ett rikligt pris för en sådan liten rackare? Och vilken länk ska det vara till den, någon som vet?
Lånad bild.
tudor-advisor-steel-vintage-watch-01.jpg

Ovanlig modell det där. Hittar en till fast pris 14.000 kr på Ebay. Head only. Känns prisvärt för en cool modell. Länken är nog snordyyyr om man hittar en original. Ser ut att vara ett nitat Oyster.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Ovanlig modell det där. Hittar en till fast pris 14.000 kr på Ebay. Head only. Känns prisvärt för en cool modell. Länken är nog snordyyyr om man hittar en original. Ser ut att vara ett nitat Oyster.
Jag också kollat runt lite. Har fortfarande inte hittat exakt vilken länk det ska vara. Men jag får en känsla att länken kan kosta lika som klockan...
 

BCKSTRM

Rolex
Jag också kollat runt lite. Har fortfarande inte hittat exakt vilken länk det ska vara. Men jag får en känsla att länken kan kosta lika som klockan...
Nej det tror jag inte. Borde var en 19mm nitad oysterlänk? Jag köpte en sådan på auktion i England för 4k eller ngt sånt. Kanske var billigt men def under 10 skulle jag säga. Bör vara mindre än motsvarade 20mm till subar?
 
Topp