• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
En kompis undrar vad som kan vara rimligt för denna gamla AP. Svårt att säga på en så ovanlig modell med renoverad tavla. Ser tavlan ut så i original kan man ju undra?
image.png
image.png
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Kan ingenting om fickur.
Men fick uppdraget att se om denna var värd något.

Googlat och hittat väldigt liknande med värde mellan 100-300€.

Någon som har en fingervisning och vart den bäst kan säljas?

Det är inte min utan min flickväns farmor som äger och ja, hon vill sälja även om lågt värde

Den går om jag drar upp den. Hur länge har jag inte mätt. Hon uppskattar sent 1800 tidigt 1900-tal vilket google bekräftar.

Ganska stor 60-65mm? Och gravyr på baklock. Flera omegastämplar inkl på urverket.
IMG_3153.JPG


IMG_3154.JPG
 

Bazsy

Cartier
Jag har lagt upp detta i 50-tals omega tråden men har inte fått svar. Det här är dock rätt tråd. Vad tycker ni att min klocka har för rimlig pris / bytesvärde?
Det är en omega 2790-11 SC från 1958 med cal. 471. Tyvärr har jag missat att den bara är 30mm och ser väldigt lite ut på min handled så jag funderar på att sälja eller byta men vet inte vilket värde den kan ha.
Den är guld på stål och i ganska bra skick.
Kronan är original men glaset inte. Klockan har servats men har lite låg amplitud pga. löpverket som inte är helt felfritt enligt service. Dock så tänkte jag inte byta detta när den ändå funkar och går bra. Får väl göras vid nästa service.
Jag har inte hittat något liknande klocka på nätet så den måste vara ganska sällsynt. Dessutom är boettlocket av transitional typ mellan utan logga och stämplad logga.
20160906_164150.jpg 20160906_164209.jpg IMG_1405_resize.JPG IMG_1408_resize.JPG IMG_1411_resize.JPG IMG_1414_resize.JPG
 

KlasK

Cartier
2-Faktor
Hej,
Lite långsökt kanske men provar.
Såg en härlig 70-tals dykare, City, på Bukowskis undet julhelgen.
Utropspris 3000 tyvärr missade jag avslutningen på auktionen p.g.a ja vi kan väl säga julsnaps. Var det någon här på ks som knep den?
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har ett väldigt problem med att sätta ett rimligt pris på denna. Funderar på att sälja den, dom är ganska ovanliga. Denna modell är den största modellen och verkar ha den ovanligaste tavlan som är i superskick.
har sett väldigt spridda skurar på prisspann ..... men som tex de här: De kan va omöjligt att dom får sålt detta ex för detta priset
https://www.collectorsquare.com/en/...tch-in-stainless-steel-circa-1970-329809.html
IMG_3951.JPG
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har ett väldigt problem med att sätta ett rimligt pris på denna. Funderar på att sälja den, dom är ganska ovanliga. Denna modell är den största modellen och verkar ha den ovanligaste tavlan som är i superskick.
har sett väldigt spridda skurar på prisspann ..... men som tex de här: De kan va omöjligt att dom får sålt detta ex för detta priset
https://www.collectorsquare.com/en/...tch-in-stainless-steel-circa-1970-329809.html
IMG_3951.JPG
Vad jag vet är det Entrier-modellen som är eftertraktad, den senare modellen tror jag inte målgruppen är så stor för.

EtrierDuoplan-1.jpg
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vad jag vet är det Entrier-modellen som är eftertraktad, den senare modellen tror jag inte målgruppen är så stor för.

EtrierDuoplan-1.jpg

Ne förstår precis vad du är inne på. Men det är ju det som är de svåra =) Vad som är ett rimligt pris för min Entrier jaeger.
Det som är en röd tråd för dom flesta vintage uren är ju tavlan bra skick/ovanlig tavla. Min Entrier modell finns i många utföranden
fast just denna urtavla är inte så vanlig. Så frågan är fortfarande vad som är rimligt pris för klockan
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tror det är den @Donkii har nu. Märke i högra subdialen.

Ball modell!
@Ako
Det var jag som köpte den men sålde den för cirka 2månader sedan.
Priserna spretar rejält, har stött på dem som vill ha 35,000 head only osv.. men kring 33-40k får du nog räkna med idag... Förmedlade en för 25 för några veckor sedan, dock var den boetten något sliten.
Den här tyckte jag såg mysig ut.
http://www.orologitopclass.it/en/zenith/el-primero-defy-a782/1064/

PgFZL23.jpg
A782-61.jpg
 
Senast ändrad:

Ako

Rolex
2-Faktor
@Ako
Det var jag som köpte den men sålde den för cirka 2månader sedan.
Priserna spretar rejält, har stött på dem som vill ha 35,000 head only osv.. men kring 33-40k får du nog räkna med idag... Förmedlade en för 25 för några veckor sedan, dock var den boetten något sliten.
Den här tyckte jag såg mysig ut.
http://www.orologitopclass.it/en/zenith/el-primero-defy-a782/1064/

PgFZL23.jpg
A782-61.jpg
Tack för infon , jag har sett din här tidigare , jag kopplade dock inte ihop denna med annonsen.
Jag får hålla ögonen öppna när ekonomin ser bättre ut, min sambos 40-års dag närmar sig o hon förväntar sig stora saker...

Varför sålde du den ?
Hur upplevde du den på armen?,
38 mm är min minsta storlek , har 195mm handleder ,men formen o länken på denna gör väl att den bär stort?
Anledningen till att jag gillar den är ju dom stora subdialsen o den underbara färgen på tavlan...
O el primero är ju aldrig fel!
 
Senast ändrad:

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tack för infon , jag har sett din här tidigare , jag kopplade dock inte ihop denna med annonsen.
Jag får hålla ögonen öppna när ekonomin ser bättre ut, min sambos 40-års dag närmar sig o hon förväntar sig stora saker...

Varför sålde du den ?
Hur upplevde du den på armen?,
38 mm är min min storlek , har 195mm handleder ,men formen o länken på denna gör väl att den bär stort?
Anledningen till att jag gillar den är ju dom stora subdialsen o den underbara färgen på tavlan...
O el primero är ju aldrig fel!

Begränsat med pengar och jag fick ett bud som kändes ok så jag valde att sälja.
Jag har 175mm och upplevde inte den som för stor. Jag skulle kanske ha haft 10mm större armar för att den skulle sitta perfekt, den ville gärna tippa över lite men inte så att det blev störigt. Det var samma sak jag föll för, färgen, subdialsen och El Primero.. finns ju som sagt bara 1500st av dessa per färg så de är ju lite roliga av den anledningen också. Skönt 70-tals stuk helt enkelt :)
 
  • Like
Reactions: Ako

poormans

Rolex
Önskar lite hjälp med att prissätta ett eventuellt värde för en nyservad Rolex 5513 från sent 80-tal med originalbox. Skicket är fint men självklart med lite bruksspår. Vad säger ni?

senaste som gick här var ett nyservat huvud och det gick supersnabbt för 35k så har den länk och box skulle jag säga lätt 40k och uppåt hur mkt är beroende på skicket
 

Bazsy

Cartier
Jag har lagt upp detta i 50-tals omega tråden men har inte fått svar. Det här är dock rätt tråd. Vad tycker ni att min klocka har för rimlig pris / bytesvärde?
Det är en omega 2790-11 SC från 1958 med cal. 471. Tyvärr har jag missat att den bara är 30mm och ser väldigt lite ut på min handled så jag funderar på att sälja eller byta men vet inte vilket värde den kan ha.
Den är guld på stål och i ganska bra skick.
Kronan är original men glaset inte. Klockan har servats men har lite låg amplitud pga. löpverket som inte är helt felfritt enligt service. Dock så tänkte jag inte byta detta när den ändå funkar och går bra. Får väl göras vid nästa service.
Jag har inte hittat något liknande klocka på nätet så den måste vara ganska sällsynt. Dessutom är boettlocket av transitional typ mellan utan logga och stämplad logga.
20160906_164150.jpg 20160906_164209.jpg IMG_1405_resize.JPG IMG_1408_resize.JPG IMG_1411_resize.JPG IMG_1414_resize.JPG
Ingen kan svara något på detta?
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Vad är ett rimligt pris på en defekt Omega Seamaster 300 från -66? Toppskick bortsett från att den inte går att vrida upp ordentligt.
snPvZCC.jpg
Jag fick 1000:- för en Seamaster Cosmic igår. Min gick inte att dra upp öht, men det funkade att ställa både tid och datum så kronan hade inte fastnat helt och hållet. Min var i sämre skick än din - en del repor osv i glaset men annars fin tyckte jag.
Utifrån detta - är din värd 1500-2000 tro?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag fick 1000:- för en Seamaster Cosmic igår. Min gick inte att dra upp öht, men det funkade att ställa både tid och datum så kronan hade inte fastnat helt och hållet. Min var i sämre skick än din - en del repor osv i glaset men annars fin tyckte jag.
Utifrån detta - är din värd 1500-2000 tro?
Två helt olika modeller, tror för övrigt du hade fått mer för din om du lagt ut den på tradera.

Vad är ett rimligt pris på en defekt Omega Seamaster 300 från -66? Toppskick bortsett från att den inte går att vrida upp ordentligt.
snPvZCC.jpg
2-2500 kanske?
 
  • Like
Reactions: PJW
Topp