• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora "Vad är rimligt pris för vintageklockan?"-tråden

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Kan ingenting om fickur.
Men fick uppdraget att se om denna var värd något.

Googlat och hittat väldigt liknande med värde mellan 100-300€.

Någon som har en fingervisning och vart den bäst kan säljas?

Det är inte min utan min flickväns farmor som äger och ja, hon vill sälja även om lågt värde

Den går om jag drar upp den. Hur länge har jag inte mätt. Hon uppskattar sent 1800 tidigt 1900-tal vilket google bekräftar.

Ganska stor 60-65mm? Och gravyr på baklock. Flera omegastämplar inkl på urverket.
IMG_3153.JPG


IMG_3154.JPG
Ingen? :)
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
I dagens hets kring 50- och 60-tals Omega tror jag man får anstränga sig för att få mindre än 2.500kr.
Den där ser fin ut - och jag tror snarare att man hamnar på runt 3.500 kr om man säljer på Tradera.
Trots att den inte går att vrida upp ordentligt? Vad nu det innebär.
Ni har säkert bättre koll än jag iofs.
Snygg är den iaf!
 

TNT

Omega
Hallå. Jag har postat följande fråga i en annan tråd och hittade sen den här som kanske är mer passande.

Vad är ett rimligt pris för en Omega Constellation med Pie Pan-tavla, CK 14381 från 1959 (tror jag), Cal 551, 24 stenar, så kallade Lyre-shaped lugs, stål, några mindre märken på tavlan, hirschband, 30(?)-kantig omega krona. En del anser att kronan ska vara en tio-kantig sådan, medans andra påstår att vissa modeller tillverkades med en 30-kantig (jag vet inte vad som är rätt).
Bild på klockan i fråga.
 

Bilagor

  • IMG_2726.JPG
    IMG_2726.JPG
    87.2 KB · Visningar: 89

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag törs slänga ut frågan här, eftersom jag INTE tänkt kliva på denna.
Vi börjar med säljarens bilder...
cert_1.jpg

cert_2.jpg

cert_3.jpg

Detta utlovas vara en NOS Certina certidate med 25-651 verk. Den är alltså aldrig buren, utan har legat i ett skåp sedan den var ny och kom fram när urmakeriet köptes upp. Han vill ha 4700kr. När jag kollat och fått offert på vad en service skulle kosta på denna fick jag ett pris på mellan 2-3tkr.
Detta skulle alltså bli ca:7700sek för vad man kan kalla en 40år gammal NY klocka :). Men är det värt så mycket för en Certina bara för att den aldrig varit buren? Inte för mig. En nyligen servad gamling med lite hairlines för halva priset är mer min bag. Putsa och feja gör man ju själv ;).
Men vad känner ni? Den ligger på tratten nu (jag har inget med säljaren att göra) om någon blir sugen
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag törs slänga ut frågan här, eftersom jag INTE tänkt kliva på denna.
Vi börjar med säljarens bilder...
cert_1.jpg

cert_2.jpg

cert_3.jpg

Detta utlovas vara en NOS Certina certidate med 25-651 verk. Den är alltså aldrig buren, utan har legat i ett skåp sedan den var ny och kom fram när urmakeriet köptes upp. Han vill ha 4700kr. När jag kollat och fått offert på vad en service skulle kosta på denna fick jag ett pris på mellan 2-3tkr.
Detta skulle alltså bli ca:7700sek för vad man kan kalla en 40år gammal NY klocka :). Men är det värt så mycket för en Certina bara för att den aldrig varit buren? Inte för mig. En nyligen servad gamling med lite hairlines för halva priset är mer min bag. Putsa och feja gör man ju själv ;).
Men vad känner ni? Den ligger på tratten nu (jag har inget med säljaren att göra) om någon blir sugen
Inget för mig men verkar rimligt :)
 

Sfbio

Omega
Vad skulle vara ett rimligt pris för denna seiko ? Hyfsat bra skick och går som den ska
 

Bilagor

  • 20170112_183656.jpg
    20170112_183656.jpg
    56 KB · Visningar: 72
  • 20170112_183734.jpg
    20170112_183734.jpg
    45.3 KB · Visningar: 68
  • 20170112_183702.jpg
    20170112_183702.jpg
    44.5 KB · Visningar: 73
  • 20170112_183708.jpg
    20170112_183708.jpg
    44.5 KB · Visningar: 71
Köpte denna Omega De Ville Quartz på Lauritz för ett par år sedan och sedan dess har den legat i byrålådan. Batteriet måste bytas så det är oklart om den fungerar men det hoppas jag självklart på. 32mm . Vore kul att veta vad det kan vara för årtal på den och vad den kan vara värd. Givetvis kommer jag kolla efter serienummer när jag lämnar in den på batteribyte men det vore kul att spekulera lite först ;)
upload_2017-1-12_21-27-27.png
 

marmot

Panerai
Jag törs slänga ut frågan här, eftersom jag INTE tänkt kliva på denna.
Vi börjar med säljarens bilder...
cert_1.jpg

Rätt ok, men nån femhunka för mkt kanske.
cert_2.jpg

cert_3.jpg

Detta utlovas vara en NOS Certina certidate med 25-651 verk. Den är alltså aldrig buren, utan har legat i ett skåp sedan den var ny och kom fram när urmakeriet köptes upp. Han vill ha 4700kr. När jag kollat och fått offert på vad en service skulle kosta på denna fick jag ett pris på mellan 2-3tkr.
Detta skulle alltså bli ca:7700sek för vad man kan kalla en 40år gammal NY klocka :). Men är det värt så mycket för en Certina bara för att den aldrig varit buren? Inte för mig. En nyligen servad gamling med lite hairlines för halva priset är mer min bag. Putsa och feja gör man ju själv ;).
Men vad känner ni? Den ligger på tratten nu (jag har inget med säljaren att göra) om någon blir sugen
Nån femhunka för mkt kanske.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Köpte denna Omega De Ville Quartz på Lauritz för ett par år sedan och sedan dess har den legat i byrålådan. Batteriet måste bytas så det är oklart om den fungerar men det hoppas jag självklart på. 32mm . Vore kul att veta vad det kan vara för årtal på den och vad den kan vara värd. Givetvis kommer jag kolla efter serienummer när jag lämnar in den på batteribyte men det vore kul att spekulera lite först ;)
upload_2017-1-12_21-27-27.png
Har en liknande. Mineralglas tidigt 80tal. Typ 2tkr i fint skick skulle jag gissa att man får
 

TNT

Omega
Hallå. Jag har postat följande fråga i en annan tråd och hittade sen den här som kanske är mer passande.

Vad är ett rimligt pris för en Omega Constellation med Pie Pan-tavla, CK 14381 från 1959 (tror jag), Cal 551, 24 stenar, så kallade Lyre-shaped lugs, stål, några mindre märken på tavlan, hirschband, 30(?)-kantig omega krona. En del anser att kronan ska vara en tio-kantig sådan, medans andra påstår att vissa modeller tillverkades med en 30-kantig (jag vet inte vad som är rätt).
Bild på klockan i fråga.

Någon som skulle kunna hjälpa mig att reda i vad denna är värd? Den håller tiden näst-intill perfekt och tappar inget om den få ligga två dagar.
 

GusFri

Breitling
Någon som skulle kunna hjälpa mig att reda i vad denna är värd? Den håller tiden näst-intill perfekt och tappar inget om den få ligga två dagar.

8 kanske. På Tradera brukar de landa någonstans mellan 7-10 vad jag sett. Osäker på det där med kronan dock. Trodde bara de skulle vara en tiokantig krona dock
 

TNT

Omega
8 kanske. På Tradera brukar de landa någonstans mellan 7-10 vad jag sett. Osäker på det där med kronan dock. Trodde bara de skulle vara en tiokantig krona dock
Ok, tack. Jag forskar vidare i omega constellation kronor och återkommer om jag hittar något stöd för det ena eller det andra.
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
  • Like
Reactions: Ako

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Nja, inte med de indexen och glasringen?
Yikes! Kollade visst lite snabbt - index var småtrista, faktiskt.
Vridringen ser väl ut så på nästan alla? Lite charmigt! Även om det så klart inte innebär något premium på priset.

Men fortfarande... Har sett risigare ex hoppa upp över fyratusen.
Min högre siffra tål väl dock att revideras ner lite grann.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

Stampen

Breitling
Jag törs slänga ut frågan här, eftersom jag INTE tänkt kliva på denna.
Vi börjar med säljarens bilder...
cert_1.jpg

cert_2.jpg

cert_3.jpg

Detta utlovas vara en NOS Certina certidate med 25-651 verk. Den är alltså aldrig buren, utan har legat i ett skåp sedan den var ny och kom fram när urmakeriet köptes upp. Han vill ha 4700kr. När jag kollat och fått offert på vad en service skulle kosta på denna fick jag ett pris på mellan 2-3tkr.
Detta skulle alltså bli ca:7700sek för vad man kan kalla en 40år gammal NY klocka :). Men är det värt så mycket för en Certina bara för att den aldrig varit buren? Inte för mig. En nyligen servad gamling med lite hairlines för halva priset är mer min bag. Putsa och feja gör man ju själv ;).
Men vad känner ni? Den ligger på tratten nu (jag har inget med säljaren att göra) om någon blir sugen

När det gäller Tisssot och Certina guldklockor är det ofta karathalten på guldet som sätter priset. 18K ofta mellan 3000-3500 och 14K kanske runt 2200-2500:-.
 
Topp