• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintage-gissningsleken!

Warwian

Cartier
Hej, klockpolare!

Varför inte engagera delforumet i en rolig lek? Jag inleder leken genom att lägga upp en bild på något vintageklockrelaterat, exempelvis ett urverk eller liknande, och så gissar ni vad bilden föreställer. Den som gissar rätt får äran att lägga upp nästa bild och så fortsätter leken! Om en bild är svårgissad får postaren bistå med ledtrådar!

Idén är för övrigt skamlöst snodd från Watchuseek (http://forums.watchuseek.com/f11/f11-game-ww-856578.html).

Jag börjar med en bild på en Omega ur min samling! Vilken referens är detta och vilket urverk innehåller den?
2H6GncL.jpg
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Referensen kunde jag då jag funderat på att köpa en själv men var tvungen att kolla upp urverket :)

Jag lägger upp ett urverk, gissning på klockan kan dock bli väldigt svårt så det räcker med att bara gissa urverket.

Intra8.jpg


Intra9.jpg
 

Warwian

Cartier
Referensen kunde jag då jag funderat på att köpa en själv men var tvungen att kolla upp urverket :)

Jag lägger upp ett urverk, gissning på klockan kan dock bli väldigt svårt så det räcker med att bara gissa urverket.

Intra8.jpg


Intra9.jpg

Lite halvlurig! Om jag skall våga mig på en kvalificerad gissning rör det sig om ett FE (France Ebauches) 3610/11-verk (beroende på datum) i en billigare dykare från 70-talet. Kanske från en tillverkare såsom Yema eller Clinton.
Hur nära är jag? :)
 

Warwian

Cartier
Detta var lite klurigare... Kanske Tissot?

Jag misstänker att du tänker på Tissot 2481 eller motsvarande? En bra tanke i så fall, men dessvärre inte rätt!
Som ledtråd kan jag säga att verket, precis som Tissots 2481, är från 70-talet och att det användes av ett flertal tillverkare. Dock under egna benämningar.
 
Topp