• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintage-gissningsleken!

Johan S

Omega
Jag vill tro och hoppas att det är en Smiths Deluxe dinka, jag vet att de hade inhouse verk som är identiska med swissmade. Jag vet iofs inte vad själva verket "heter". Dock kan det vara en svåråtkomlig pjäs så jag kanske är helt ute och hojar.
 
Ni som är så brutalt supersjukt duktiga på att hitta och kunna, kanske skulle kunna identifiera detta urverk?
IMG_4115.JPG
 

Warwian

Cartier
Jag vill tro och hoppas att det är en Smiths Deluxe dinka, jag vet att de hade inhouse verk som är identiska med swissmade. Jag vet iofs inte vad själva verket "heter". Dock kan det vara en svåråtkomlig pjäs så jag kanske är helt ute och hojar.

Du må ha en viss poäng i att Smiths-verken kan tyckas påminna något om de schweiziska, men här rör det sig om ett helt schweiziskt verk av en tillverkare som också tillverkade verk åt Longines. Longines köpte faktiskt aktiemajoritet i företaget år 1961 och klockor som är dubbelsignerade går att hitta. En annan känd tillverkare vars verk Longines använde var Cyma, det är dock inte företaget jag söker. En sökning på Longines olika verk på Ranfft är en bra början i att lista ut vad jag eftersöker.
Om intresse finns för märket gör jag gärna en tråd om det för övrigt!

Jag ger er kvällen ut för gissningar, annars avslöjar jag verket och tillverkaren. :)
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Du må ha en viss poäng i att Smiths-verken kan tyckas påminna något om de schweiziska, men här rör det sig om ett helt schweiziskt verk av en tillverkare som också tillverkade verk åt Longines. Longines köpte faktiskt aktiemajoritet i företaget år 1961 och klockor som är dubbelsignerade går att hitta. En annan känd tillverkare vars verk Longines använde var Cyma, det är dock inte företaget jag söker. En sökning på Longines olika verk på Ranfft är en bra början i att lista ut vad jag eftersöker.
Om intresse finns för märket gör jag gärna en tråd om det för övrigt!

Jag ger er kvällen ut för gissningar, annars avslöjar jag verket och tillverkaren. :)

Wittnauer?
 

Johan S

Omega
Du må ha en viss poäng i att Smiths-verken kan tyckas påminna något om de schweiziska, men här rör det sig om ett helt schweiziskt verk av en tillverkare som också tillverkade verk åt Longines. Longines köpte faktiskt aktiemajoritet i företaget år 1961 och klockor som är dubbelsignerade går att hitta. En annan känd tillverkare vars verk Longines använde var Cyma, det är dock inte företaget jag söker. En sökning på Longines olika verk på Ranfft är en bra början i att lista ut vad jag eftersöker.
Om intresse finns för märket gör jag gärna en tråd om det för övrigt!

Jag ger er kvällen ut för gissningar, annars avslöjar jag verket och tillverkaren. :)
Du må ha en viss poäng i att Smiths-verken kan tyckas påminna något om de schweiziska, men här rör det sig om ett helt schweiziskt verk av en tillverkare som också tillverkade verk åt Longines. Longines köpte faktiskt aktiemajoritet i företaget år 1961 och klockor som är dubbelsignerade går att hitta. En annan känd tillverkare vars verk Longines använde var Cyma, det är dock inte företaget jag söker. En sökning på Longines olika verk på Ranfft är en bra början i att lista ut vad jag eftersöker.
Om intresse finns för märket gör jag gärna en tråd om det för övrigt!

Jag ger er kvällen ut för gissningar, annars avslöjar jag verket och tillverkaren. :)

Jag gör en snabb gissning på märket fast jag sitter och provar bröllopsmiddag. Gissning på urverket får vänta till senare. Record är min gissning på märket.
 

Warwian

Cartier
Jag gör en snabb gissning på märket fast jag sitter och provar bröllopsmiddag. Gissning på urverket får vänta till senare. Record är min gissning på märket.

Där satt den! Mycket bra jobbat! Urverket är mycket riktigt tillverkat av Record och benämningen på verket är 651, omdöpt av Longines till 701! Kan slänga upp någon bild på klockan lite senare! Då är det din tur att lägga upp en bild! :)
 

Johan S

Omega
Tight med tid, slänger därför upp en rackare av simplare rang. Schild of Grenchen försåg Rolex med urverk och även det här företagets klockor. Vilket företag är jag ute efter? Bilden är snodd från vår Webb då jag tyvärr inte är ägare av en sådan fin pjäs.

image.jpg
 

Warwian

Cartier
Tight med tid, slänger därför upp en rackare av simplare rang. Schild of Grenchen försåg Rolex med urverk och även det här företagets klockor. Vilket företag är jag ute efter? Bilden är snodd från vår Webb då jag tyvärr inte är ägare av en sådan fin pjäs.

image.jpg

Behövs det kanske någon mer ledtråd? Ett tips är att läsa det tidigare inlägget lite "mellan raderna".

Företaget du söker är Mappin & Webb, en välrenommerad brittisk juvelrerare med anrik historia.
Jag misstänker för övrigt att du läst här gällande företaget: http://www.vintage-watches-collection.com/watches/mappin-webb/?
Jag är inget större fan av sidan då jag tycker att deras information ibland är missvisande och öppen för tolkning. Ofta upplever jag informationen vinklad för att lyfta de olika tillverkarna till skyarna (vars klockor de faktiskt försöker att sälja).
Exempelvis skriver de att: "Schild of Grenchen, known as a supplier of movements to Rolex during the same era, was responsible for a significant number of the mechanisms in these pieces, as were several other competing houses.". Det företag som jag får antas åsyftas är företaget A. Schild i Grenchen. Rolex köpte råverk från A. Schild för att använda i sin Tudor-serie, exempelvis kaliber 1187. Rolex använde alltså inte dessa verk i klockorna signerade Rolex, utan i Tudor-klockor, vilket inte omnämns ovan. Dock omnämns det här: http://www.vintage-watches-collection.com/watch/rolex-watch/rolex-tudor-manual-wind-steel-1951/

Nåja, ett bra och svårt inlägg oavsett! Tack! :)
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Företaget du söker är Mappin & Webb, en välrenommerad brittisk juvelrerare med anrik historia.
Jag misstänker för övrigt att du läst här gällande företaget: http://www.vintage-watches-collection.com/watches/mappin-webb/?
Jag är inget större fan av sidan då jag tycker att deras information ibland är missvisande och öppen för tolkning. Ofta upplever jag informationen vinklad för att lyfta de olika tillverkarna till skyarna (vars klockor de faktiskt försöker att sälja).
Exempelvis skriver de att: "Schild of Grenchen, known as a supplier of movements to Rolex during the same era, was responsible for a significant number of the mechanisms in these pieces, as were several other competing houses.". Det företag som jag får antas åsyftas är företaget A. Schild i Grenchen. Rolex köpte råverk från A. Schild för att använda i sin Tudor-serie, exempelvis kaliber 1187. Rolex använde alltså inte dessa verk i klockorna signerade Rolex, utan i Tudor-klockor, vilket inte omnämns ovan. Dock omnämns det här: http://www.vintage-watches-collection.com/watch/rolex-watch/rolex-tudor-manual-wind-steel-1951/

Nåja, ett bra och svårt inlägg oavsett! Tack! :)

Ja, jag blev väldigt fundersam över A. Schild i Rolex och tänkte därför att det kanske var Zenith(Rolex Daytona), men såg självklart på bilden att det inte var Zenith. Bra jobbat som vanligt Warwian
 

Johan S

Omega
Grym bra jobbat Warwian! :)Nja, Jag har spanat på den sidan förut när jag var intresserad av en Smiths men det jag skrev kom jag ihåg från en bok som min far har, de tar upp mycket av gamla anrika engelska företag och jag försökte skriva ner det det som jag kom ihåg det. Hur som så är det ju rätt det gällde Tudor, aja baja av mig. Jag skyller på att jag var på lokal ;)
 

Warwian

Cartier
Då var det dags för mig att posta ännu en kluring! Som ni kanske har noterat hittills i tråden så har jag fallenhet för manuella urverk med ren och enkel design. Här ett av mina absoluta favoritverk vad gäller layout:
54654654654.jpg

Vem är tillverkaren? Jag ber om ursäkt för bilden förresten, hade inte mycket att tillgå i ljusväg just nu.
 

Warwian

Cartier

Jag gillar din gissning, dock ej korrekt! Försök igen! :D En ledtråd är att företaget jag söker i huvudsak är känt för en viss typ av urverk. Genom att titta på urverket jag postat kanske det går att lista ut vad det annars är känt för? Företaget är väl egentligen känt för ganska mycket, men jag tror att många förknippar det med just en specifik typ av urverk.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jag gillar din gissning, dock ej korrekt! Försök igen! :D En ledtråd är att företaget jag söker i huvudsak är känt för en viss typ av urverk. Genom att titta på urverket jag postat kanske det går att lista ut vad det annars är känt för? Företaget är väl egentligen känt för ganska mycket, men jag tror att många förknippar det med just en specifik typ av urverk.


Grymt lurigt när man inte är urmakare eller verkfantast! Tidtagning, militär?
Någon annan i begåvningsreserven får reda ut detta!:)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Är det någon form av hackingsystem!? Smiths eller Elgin militär! Är detta galet får någon annan ta över. Sista chansen!
 

Warwian

Cartier
Är det någon form av hackingsystem!? Smiths eller Elgin militär! Är detta galet får någon annan ta över. Sista chansen!
En sista ledtråd på ett tag är att jag med meningen ovan: "Varför ser verket jag postade ut som det gör?" faktiskt menade rent layout- och designmässigt snarare än vad gäller tekniska detaljer såsom hackingsystem och liknande. :)

Tillägg: här är ett annat verk på 12 linjer i diameter som kanske gör eventuella layoutskillnader tydligare.
zenith120_1-600x600.jpg
 

Warwian

Cartier
Jag kanske skall posta en ny ledtråd? Detta kanske är lite långsökt och jag är väl inte direkt någon urverksdesigner, men jag tycker att urverket jag postade kännetecknas av mycket oanvänd "dödyta". Jämför exempelvis med Zenith-verket nedan som är betydligt mer koncentrerat vad gäller layout. Min poäng var således att lyfta fram det faktum att verket från företag X är ett verk som också fanns i kronografutförande. All "dödyta" användes således i detta utförande för kronografdelar. Företag X är nämligen främst känt som en kronograftillverkare, men också för sina 8-dagarsverk vilka förr användes av ett annat företag som är populärt på forumet för sina stora och unika klockor.

Fixoflex, jag tror faktiskt att du har en klocka från tillverkaren jag söker. ;)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Rolex! Är det panerai! Panerai var ju kända för sina 8 timmars verk som grundar sig på Rolex oysterboett! Troligen ute och seglar igen!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Så vitt jag vet satt det inte Rolex-verk i 8-dagarsklockorna, utan...


Vad jag menade var att Panerai bygger ju på Rolex Oyster, Zenith satt i Daytonan ett tag. Jag har ingen panna men en tidig Rolco som är en Rolex som sitter i en tidig Oysterboett.... Det måste ju vara Rolex!?

Nu får någon annan som är riktigt hemma på verk ta över!:(:)
 

Warwian

Cartier
Vad jag menade var att Panerai bygger ju på Rolex Oyster, Zenith satt i Daytonan ett tag. Jag har ingen panna men en tidig Rolco som är en Rolex som sitter i en tidig Oysterboett.... Det måste ju vara Rolex!?

Nu får någon annan som är riktigt hemma på verk ta över!:(:)
Hmm, jag vet inte riktigt om jag hänger med, men Panerai använde Cortébert-verk vilka finisherats av Rolex i vissa modeller, men också 8-dagars-verk från denna tillverkare som jag hoppas att du känner igen (det är din klocka :D):
untitled.jpg
Tillverkaren av mitt urverk/klocka och din klocka är för övrigt främst känt för sina kronografer.
 
Topp