• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintage-gissningsleken!

cjperry

Audemars
2-Faktor
Nu har jag hunnit fundera ett tag (och nattsudda lite) och kommit fram till något som jag tror är något så när utmanande.
Vem har tillverkat denna klocka?
cyFEjMZ.jpg


Som ledtråd kan jag nämna att brygglayouten är mycket typisk för tillverkaren och går att identifiera på en stor del av tillverkarens äldre verk. Jag har personligen spenderat flera hundratals kronor på felköp av delar då jag blandat ihop tillverkarens verk.
Personen bakom brygglayouten måste ha varit en komiker av rang! Fy bubblan!
Longines är min gissning men cal är jag osäker på.
 

Warwian

Cartier

Warwian

Cartier
Då ingen gissat rätt hittills lägger jag upp en ny bild på verk från tillverkaren. Som syns på bilderna är verken snarlika bortsett skillnaden i storlek. Värt att poängtera är dock att tillverkaren som eftersöks inte tillverkade egna verk. Den första bilden visar ett verk från Aurore-Villeret och de två nedan är ursprungligen från FHF (är lite osäker på den till vänster). De gjorde dock en hel del med verken för att få dem lika!
GikS94T.jpg
 

Warwian

Cartier
Märket grundades 1889 och finns än idag. De är nog främst kända för sina dykarur idag (med urtavlor i en speciell färg), men märket var en gång mycket kända för sina 8-dagars bilur vilka användes av Bugatti. Ringer det kanske några klockor nu?
 

Warwian

Cartier
Där satt den! Inte en minut för tidigt! ;) Har man inte reflekterat över verken tidigare så var väl kanske denna något i överkant vad gäller svårighetsgrad dock, men förhoppningsvis lärde ni er något. Doxa körde samma layout på många av sina fickursverk också:
592_4.JPG

Och samma fenomen går att se på Ranfft om man slår en sökning bland verken där.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Där satt den! Inte en minut för tidigt! ;) Har man inte reflekterat över verken tidigare så var väl kanske denna något i överkant vad gäller svårighetsgrad dock, men förhoppningsvis lärde ni er något. Doxa körde samma layout på många av sina fickursverk också:

Och samma fenomen går att se på Ranfft om man slår en sökning bland verken där.


Haha, nej den var väldigt svår... Men det är kul! :)

Dock så är ju designen på det där verket (tycker jag) ganska lik många andra verk från den tidsperioden. Speciellt när samma kaliber kan ha helt olika bryggor och man mest får kolla på juvelernas positioner till varandra eller likheter i placeringen av skruvar och hjul.
 

Warwian

Cartier
Haha, nej den var väldigt svår... Men det är kul! :)

Dock så är ju designen på det där verket (tycker jag) ganska lik många andra verk från den tidsperioden. Speciellt när samma kaliber kan ha helt olika bryggor och man mest får kolla på juvelernas positioner till varandra eller likheter i placeringen av skruvar och hjul.

Att du känner igen verket är inte så konstigt. Doxa-verket baseras på ett råverk från FHF (http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&FHF_001_18.5H5) och som också användes av många andra. Vad jag menade med brygglayout i fallet Doxa-verk var specifikt designen på exempelvis transportshjulsbryggan och steghjulsbryggan, som är mycket typisk vad gäller antalet hörn och utformning etc.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Att du känner igen verket är inte så konstigt. Doxa-verket baseras på ett råverk från FHF (http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&FHF_001_18.5H5) och som också användes av många andra. Vad jag menade med brygglayout i fallet Doxa-verk var specifikt designen på exempelvis transportshjulsbryggan och steghjulsbryggan, som är mycket typisk vad gäller antalet hörn och utformning etc.


Jo, jag förstod att det var ett modifierat FHF, men svårt ändå.
Dock tycker jag bara det är kul om det är svårt, då får man ju lära sig något! :)
 
Topp