• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintage-gissningsleken!

Pictor

Audemars
Då var det dags för mig att återigen kaosa och sprida skräck i tråden! Jag låter mig inspireras av ett tidigare inlägg av Camo00 (när han visade oss en bild på en Omega med konstiga kronhjul och spärrhjul) och ger er denna bild:
ddfsdfsdsf.png

Vad är det vi ser?

Behöver månfasen så många kuggar för att stå i zenit ?
 

Camo00

Patek
Då var det dags för mig att återigen kaosa och sprida skräck i tråden! Jag låter mig inspireras av ett tidigare inlägg av Camo00 (när han visade oss en bild på en Omega med konstiga kronhjul och spärrhjul) och ger er denna bild:
ddfsdfsdsf.png

Vad är det vi ser?


Fasiken vad svår... :banghead:

Massa udda spärrhjul. Ingen finish alls. Militärt?? Tyskt???
 

Warwian

Cartier
Fasiken vad svår... :banghead:

Massa udda spärrhjul. Ingen finish alls. Militärt?? Tyskt???


Kan vara någon form av Slava caliber!? Kettil satte nog denna!

Ingen finish alls? Tja, den funktionella finishen är det i alla fall inget fel på! Då ingen haft rätt hittills bifogar jag en ny bild, kanske blir det för enkelt nu? Ett riktigt underbart verk från en topptillverkare!
dffdfdsfds.png
 

Camo00

Patek
Ingen finish alls? Tja, den funktionella finishen är det i alla fall inget fel på! Då ingen haft rätt hittills bifogar jag en ny bild, kanske blir det för enkelt nu? Ett riktigt underbart verk från en topptillverkare!
dffdfdsfds.png

Haha, sorry! Det var ju riktigt fint på den andra bilden. Såg så grovt ut i macro... :)
Ingen aning om svaret dock. LeCoultre?
 

Warwian

Cartier
Haha, sorry! Det var ju riktigt fint på den andra bilden. Såg så grovt ut i macro... :)
Ingen aning om svaret dock. LeCoultre?


Det är varken tyskt eller från LeCoultre. Det rör sig dock om ett schweiziskt in-house-verk från en annan anrik tillverkare. En riktig topptillverkare (detta är en ledtråd, om än något långsökt)! Tillverkaren tillverkade så vitt jag vet enbart in-house-verk vilka höll genomgående god kvalitet. Märkets klockor går att finna riktigt billigt idag och utgör en möjlighet till fynd. Klockan på bilden gick på strax över 600 kr.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det är varken tyskt eller från LeCoultre. Det rör sig dock om ett schweiziskt in-house-verk från en annan anrik tillverkare. En riktig topptillverkare (detta är en ledtråd, om än något långsökt)! Tillverkaren tillverkade så vitt jag vet enbart in-house-verk vilka höll genomgående god kvalitet. Märkets klockor går att finna riktigt billigt idag och utgör en möjlighet till fynd. Klockan på bilden gick på strax över 600 kr.


Cyma 486.2?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kul, kände att jag prickade rätt där. :)

Hade tänkt ta en bild på något annat än ett verk, men det här är ju bara så vackert.
Så vad är det för verk? Warwian du måste pricka rätt på kaliber, för er andra räcker det med tillverkaren! ;)


Q5btONA.jpg
 

Warwian

Cartier
Kul, kände att jag prickade rätt där. :)

Hade tänkt ta en bild på något annat än ett verk, men det här är ju bara så vackert.
Så vad är det för verk? Warwian du måste pricka rätt på kaliber, för er andra räcker det med tillverkaren! ;)


Q5btONA.jpg

Haha, den där var enkel! Jag kan till och med pricka in verkets storlek, men så har jag ju också världens sämsta superkraft och garanterat en hel drös bokstavskombinationer som gör att jag kan en massa gamla urverk och klocktillverkare. Jag skall dock hjälpa de andra på traven något genom ledtråden att tillverkaren i fråga främst är känd för sina automatverk.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Även om man googlar som en galning och försöker fundera och kolla på de klockarna man själv har i sin ägo, så blir man totalt blind efter ett tag - å vet till slut varken land eller tillverkare. Lärorikt är det hur som helst!:)
 
Topp