• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintage-gissningsleken!

cjperry

Audemars
2-Faktor
Blöh! Det är givetvis helt rätt! Vad tog du det på? Fixar du referensen också?
Nästa gång blir det för övrigt något helt enormt supersvårt!

Visst passar den mig perfekt?
o3J3bqv.jpg


6426 :) Var lite osäker eftersom jag inte sett den kombinationen av färg och urtavla.
Håller helt med om att det är en av de bäst avvägda klockorna och om du ledsnar så hör gärna av dig ;)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Sorry känner inte till det märket.

Ska förtydliga att jag kanske har fel angående namnet, det jag söker är namnet (tror jag) som står på ändlänkarna. Det är alltså ingen exklusiv länk, utan en sådan man kan få med i lots med skrotklockor, jag har 3-4 stycken tror jag.

Hahaha... Hade en flexlänk hemma, som såg hyfsat lik ut bara. Det fina med den är att den är betydligt enklare att korta än många andra flexlänkar.

Den absolut skönaste flexlänken jag har är dock Maruman-Flex. Rundad och len :)

Namedroppar lite fler när jag ändå är igång, för vi snackar väl flex? Speidel, Fischer, Suprema?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor

Det är alltså inte INOX, ACIER eller Stainless Steel som jag söker ;)

EQm20ta.jpg


Hahaha... Hade en flexlänk hemma, som såg hyfsat lik ut bara. Det fina med den är att den är betydligt enklare att korta än många andra flexlänkar.
Den absolut skönaste flexlänken jag har är dock Maruman-Flex. Rundad och len :)
Namedroppar lite fler när jag ändå är igång, för vi snackar väl flex? Speidel, Fischer, Suprema?

Sorry, ingen av dem! ;) Jag trodde den här var ganska vanlig eftersom jag sprungit på flera stycken.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
här kommer svaret och jag trodde det skulle vara vanligt och ganska lätt att gissa, sorry! :)

Jag har uppfattat H.C som tillverkaren, och har gjort en del efterforskningar om märket men det är väldigt tunt om information.

Här är insidan med signeringen på min länk.

hc swiss.jpg



Som jag har förstått det har H.C tillverkat länkar åt Zenith och JLC, men kanske även åt andra.

http://www.vintage-watches-collecti...teel-bracelet-for-memovoxmaster-mariner-1970/

HC swiss jlc.gif


2MBV3LX.jpg


hc swiss zenith.jpg


Det här är dock väldigt spekulativt och dåligt med bevisning, så är det någon som har mer information att bidra med är det välkommet. Det kan ju hända att H.C står för något annat. :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Då ingen gissade rätt på förra frågan, så fortsätter jag leken. :)

Vi fortsätter även med länkar, och nu har turen kommit till en annan mer välkänd tillverkare. Speciellt känd för sina länkar med "rullade insidor" och spännen med ränder, har företaget tillverkat länkar till Certina, Tissot, Rado, JLC och många fler innan det till slut gick i konkurs 1999, efter en allt för stor konkurrens från asien.

gafgpKX.jpg


tissotbrac.jpg
 

Warwian

Cartier
Då ingen gissade rätt på förra frågan, så fortsätter jag leken. :)

Vi fortsätter även med länkar, och nu har turen kommit till en annan mer välkänd tillverkare. Speciellt känd för sina länkar med "rullade insidor" och spännen med ränder, har företaget tillverkat länkar till Certina, Tissot, Rado, JLC och många fler innan det till slut gick i konkurs 1999, efter en allt för stor konkurrens från asien.

gafgpKX.jpg


tissotbrac.jpg


Novavit SA (NSA) lär vara märket som eftersöks! Här är en tillverkad åt Favre-Leuba:
1txSJjE.jpg

yPeIAaU.jpg
 

Warwian

Cartier
Självklart är det så! Snyggt! :)

Jag gillar för övrigt att på Rolex-manér hänvisa till länken ovan som "barkad jubilee".

Det är nästan så att man känner lukten av nördsvett från denna tråd :)

Tsk-tsk! Jag har minsann både duschat och parfyrmerat mig idag, jag kan ju dock inte tala för er andra nerds.
När jag kommer hem från pluggsessionen på stadsbiblioteket vankas en rejäl utmaning vad gäller klockgissning förresten! Jag hoppas att ni är redo!
 

Warwian

Cartier
Då var det äntligen dags! Vad ni längtat!

Det finns som bekant många kända modellnamn, exempelvis Seamaster, Autosport, Datejust och Conquest med flera.
För varje välkänt modellnamn finns dock säkerligen ett i det närmaste okänt. "Har märke X verkligen gjort en sådan modell?"
Klockan på bilden nedan är just en sådan. Det skall dock erkännas att jag insett att jag faktiskt inte kan många av märkets modeller, bortsett de riktigt välkända då givetvis. Detta trots att det är ett populärt och välrenommerat märke.
4UMVDdB.jpg

Modellen heter alltså "Mark Century", vilket jag antar betyder att det är någon sorts jubileumsmodell som markerar något slags sekel. Kanske var det ett sekel sedan märket grundades när klockan i fråga lanserades? Ett problem med den teorin är att klockan är graverad med årtalet 1985, vilket nästan är ett helt decennium fel sett till när företaget grundades. Jag har alltså ingen aning om varför modellen heter som den gör. Ett mysterium!

Jag söker alltså märket på klockan. Vem har tillverkat pjäsen ovan? Som en extra ledtråd kan jag nämna att klockan innehåller vad jag tror är ett egenproducerat quartzverk. Jag är alltså inte osäker på om det är ett quartzverk eller inte, utan snarare om det verkligen är egenproducerat. Det går inte att hitta mycket information om verket dessvärre. Jag är dock ganska säker. I vilket fall tillverkade företaget egna urverk av hög kvalitet. Vilka fixade att tillverka sina egna quartzverk? Quartzurverket är för övrigt rätt välfinisherat! Såväl perlage som Côtes de Genève (Geneve-slipning) klär verket. Troligen var klockan bland det sista vettiga företaget faktiskt tillverkade.

Vad tror ni? Undvik gärna att namedroppa. Motivera hellre era gissningar!
 
Topp