• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintage kronograftråden

Mycket nöjd hittills. Synd att jag är så dålig fotograf. Mycket bättre Irl.
IMG_4493.JPG
riktigt snygg!
 

juanstman

Cartier
Pledge Member
2-Faktor

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Tack för tipset! Är valjoux 7733 ett väl använt verk? Jag är milt uttryckt en rookie (Ewok) på urverk.

Japp. Ett av Valjouxs "budgetverk" som bygger på Venus 188. Tillverkades i stor upplaga mellan -69 och -78. Ett bra verk, dock.

Som @JMolin skriver är det ett bra beprövat verk som många tillverkare använde sig av, det kan servas av nästan alla urmakare och det finns delar till det. Ska du börja med en vintagekronograf kan du börja med klockor som har detta verk eller systern 7734 som också har datum.
 
Som @JMolin skriver är det ett bra beprövat verk som många tillverkare använde sig av, det kan servas av nästan alla urmakare och det finns delar till det. Ska du börja med en vintagekronograf kan du börja med klockor som har detta verk eller systern 7734 som också har datum.
Stort tack för all hjälp, nu har jag två verk att sikta in mig på! Uppskattar det verkligen, då jag förhoppningsvis slipper köpa något trasigt som inte går att laga.
Kan redan nu förvarna om att det kan komma fler frågor framöver...MEN jag ska också försöka läsa in mig mer på verk, det känns bara en smula övermäktigt så här i början.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Stort tack för all hjälp, nu har jag två verk att sikta in mig på! Uppskattar det verkligen, då jag förhoppningsvis slipper köpa något trasigt som inte går att laga.
Kan redan nu förvarna om att det kan komma fler frågor framöver...MEN jag ska också försöka läsa in mig mer på verk, det känns bara en smula övermäktigt så här i början.
Ta din tid och fråga på, lycka till! :)
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Stort tack för all hjälp, nu har jag två verk att sikta in mig på! Uppskattar det verkligen, då jag förhoppningsvis slipper köpa något trasigt som inte går att laga.
Kan redan nu förvarna om att det kan komma fler frågor framöver...MEN jag ska också försöka läsa in mig mer på verk, det känns bara en smula övermäktigt så här i början.
Härligt! Jakten är vad som gör just vintage så förbannat kul. Det finns ju bara just ett exemplar av just den klockan, liksom :)

Det och att värdet består. Med lite research, viss koll på marknaden och ett öga för "big no-no:s" som ommålade tavlor, bytta delar eller hårt polerade boetter så kan man undvika att förlora pengar. Och som hjälp finns ju detta fantastiska forum :)
 
Härligt! Jakten är vad som gör just vintage så förbannat kul. Det finns ju bara just ett exemplar av just den klockan, liksom :)

Det och att värdet består. Med lite research, viss koll på marknaden och ett öga för "big no-no:s" som ommålade tavlor, bytta delar eller hårt polerade boetter så kan man undvika att förlora pengar. Och som hjälp finns ju detta fantastiska forum :)
Jakten är såklart härlig, tålamodet däremot.... :) och det är som sagt väldigt uppskattat men goda råd, då det finns "big-no-no's" som jag inte behärskar än. Jag får hojta till igen när jag hittar något intressant och så får vi se åt vilket håll tummen pekar :)
 
  • Like
Reactions: PJW

Fadershan

Patek
Hej vintagevänner! Försöker hjälpa en nära vän in i vintageträsket. Har fått en bild och ingen info alls. Har efterfrågat bild på urverk, boettnr m.m. Är inte superhaj på heuer själv och tänkte ifall endast en kasd bild kunde väcka info ur någon. Han har blivit erbjuden denna och av bilden att döma ser den fantastisk ut. Synpunkter? Prisbild? Vet att infon är extremt bristfällig men av bilden att döma? Tack!
IMG-20170314-WA0008.jpg
 

ilu05191

Omega
Hej vintagevänner! Försöker hjälpa en nära vän in i vintageträsket. Har fått en bild och ingen info alls. Har efterfrågat bild på urverk, boettnr m.m. Är inte superhaj på heuer själv och tänkte ifall endast en kasd bild kunde väcka info ur någon. Han har blivit erbjuden denna och av bilden att döma ser den fantastisk ut. Synpunkter? Prisbild? Vet att infon är extremt bristfällig men av bilden att döma? Tack!
IMG-20170314-WA0008.jpg
Ser ut att vara tidigare än en referens 404, tidigt 50-tal med ett Valjoux 23 verk i kanske? Svårt att se på den bilden men tavla, visare etc. ser korrekta ut. Pris är skitsvårt, från 15 och uppåt kanske men ta inte bara mitt ord på det. Finns en väldigt lik med Türlertavla på C24 för 50k. Vad har din kompis fått för pris? Sen bör ni ta in den för att kolla att verket etc. ser reko ut. Lycka till!
 
Topp