• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintage kronograftråden

Fadershan

Patek
Ser ut att vara tidigare än en referens 404, tidigt 50-tal med ett Valjoux 23 verk i kanske? Svårt att se på den bilden men tavla, visare etc. ser korrekta ut. Pris är skitsvårt, från 15 och uppåt kanske men ta inte bara mitt ord på det. Finns en väldigt lik med Türlertavla på C24 för 50k. Vad har din kompis fått för pris? Sen bör ni ta in den för att kolla att verket etc. ser reko ut. Lycka till!
Stort tack! Jag kan kika på urverket både visuellt och i timegraphern när den väl e inhandlad men man vill ju veta innan men bett han ta reda på mer. Delger det här när jag får infon :) Ett valjoux 23 hade jag stått ut med iaf. Det viktigaste är nästan tavla och visare för det kan jag inte identifiera som autentisk heuer då jag inte alls kan referenserna. Tack sålänge, verkar lovande iaf!
 

ilu05191

Omega
Stort tack! Jag kan kika på urverket både visuellt och i timegraphern när den väl e inhandlad men man vill ju veta innan men bett han ta reda på mer. Delger det här när jag får infon :) Ett valjoux 23 hade jag stått ut med iaf. Det viktigaste är nästan tavla och visare för det kan jag inte identifiera som autentisk heuer då jag inte alls kan referenserna. Tack sålänge, verkar lovande iaf!
Den här ser iaf väldigt lik ut, utan "Türler" dock:
https://www.chrono24.se/heuer/cronografo-gilt-tuerler-dial--id5852852.htm
 

Fadershan

Patek
Hej vintagevänner! Försöker hjälpa en nära vän in i vintageträsket. Har fått en bild och ingen info alls. Har efterfrågat bild på urverk, boettnr m.m. Är inte superhaj på heuer själv och tänkte ifall endast en kasd bild kunde väcka info ur någon. Han har blivit erbjuden denna och av bilden att döma ser den fantastisk ut. Synpunkter? Prisbild? Vet att infon är extremt bristfällig men av bilden att döma? Tack!
IMG-20170314-WA0008.jpg
Dessvärre missade min vän chansen att klippa denna då den blev såld till annan.. förstår det för jag hade klippt den ifall min vän inte gjort det och den fanns kvar dvs :)
 
Med bakgrund av alla fina kronografer som finns på forumet tänkte jag att vi samlar så mycket av det som möjligt i den här (förhoppningsvis) stora kronograftråden. Här kan vi kronografnördar gotta oss i bilder, frågeställningar samt allmänt nörderi:)

Jag börjar med mina nuvarande kronisar.
IMG_20160812_201407.jpg
IMG_20160805_174723.jpg
IMG_20160812_084723.jpg
IMG_20160805_142903.jpg

Nu är jag lite sent ute men måste säga att det var en galet vacker Autavia! ;)
 
Är det någon här som vet ifall ett Cal Bettlach 8420 verk är något att ha? Har sett att det suttit i några Heuer kronografer, men mest i andra mindre kända märken.
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Det kanske är dött lopp men vänder mig ändå hit. Tänker att är det nånstans man ska leta små kronografer så är det bland vintage. :)
Så, jag har ju väldigt små, nätta handleder. Finns det några kronografer som är mindre än 36 mm? Eller iaf MAX 36 mm? :)
Vad ska jag isf leta efter, och var? :) Tacksam för hjälp :) :bookworm:
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Det kanske är dött lopp men vänder mig ändå hit. Tänker att är det nånstans man ska leta små kronografer så är det bland vintage. :)
Så, jag har ju väldigt små, nätta handleder. Finns det några kronografer som är mindre än 36 mm? Eller iaf MAX 36 mm? :)
Vad ska jag isf leta efter, och var? :) Tacksam för hjälp :) :bookworm:
Finns massor - Theo And Harris har tre inne till exempel: https://theoandharris.com/vintage-watch-shop/
Annars är det väl tråla diverse auktionshus, ebay, tradera eller liknande. Vill du ha något modernt men vintageinspirerat så är Heuers Carrera re-issue 35 mm. :) http://www.chrono24.com/search/inde...earchexplain=1&accessoryTypes=&goal_suggest=1
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det kanske är dött lopp men vänder mig ändå hit. Tänker att är det nånstans man ska leta små kronografer så är det bland vintage. :)
Så, jag har ju väldigt små, nätta handleder. Finns det några kronografer som är mindre än 36 mm? Eller iaf MAX 36 mm? :)
Vad ska jag isf leta efter, och var? :) Tacksam för hjälp :) :bookworm:
Som @grodslukarenx skriver så finns det mängder och eftersom mindre kronografer inte är lika eftertraktade som större så kan du hitta fina för billiga pengar (och ha pengar över till att serva den). Kolla efter 40-50-talare då dessa ofta är lite mindre, dvs om du gillar det stuket.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det kanske är dött lopp men vänder mig ändå hit. Tänker att är det nånstans man ska leta små kronografer så är det bland vintage. :)
Så, jag har ju väldigt små, nätta handleder. Finns det några kronografer som är mindre än 36 mm? Eller iaf MAX 36 mm? :)
Vad ska jag isf leta efter, och var? :) Tacksam för hjälp :) :bookworm:
Finns även riktigt små kronografer, de är då ofta äldre som min flora längst till vänster här:
image-jpg.46155
 

deddas

Rolex
Finns även riktigt små kronografer, de är då ofta äldre som min flora längst till vänster här:
image-jpg.46155
Jag är sugen på en sjysst bubbleback men då ska det vara en "riktig" ingen sån där semi på 34mm men jag är lite nyfiken på hur de bärs? Har fått för mig att de bärs större så att den inte känns alldeles för liten? Stämmer det? :)
Förlåt att jag kladdar ner tråden!
Sista frågan jag lovar...
Mvh
Deddas
 

Psykel

Patek
Jag är sugen på en sjysst bubbleback men då ska det vara en "riktig" ingen sån där semi på 34mm men jag är lite nyfiken på hur de bärs? Har fått för mig att de bärs större så att den inte känns alldeles för liten? Stämmer det? :)
Förlåt att jag kladdar ner tråden!
Sista frågan jag lovar...
Mvh
Deddas
Skulle inte oroa mig över att 34 skulle kännas för smått oavsett klocka. Jag har ett par Seiko på 34 som bärs bra, och en Alpina på 33 som känns större. Har för tusan ett gäng sportur på 28-29mm som sitter alldeles utmärkt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag är sugen på en sjysst bubbleback men då ska det vara en "riktig" ingen sån där semi på 34mm men jag är lite nyfiken på hur de bärs? Har fått för mig att de bärs större så att den inte känns alldeles för liten? Stämmer det? :)
Förlåt att jag kladdar ner tråden!
Sista frågan jag lovar...
Mvh
Deddas
De är små, tror 32 mm? De bärs även rätt smått iom att de är tjocka. Gillar man inte små ur gillar man inte BB.
 

deddas

Rolex
Skulle inte oroa mig över att 34 skulle kännas för smått oavsett klocka. Jag har ett par Seiko på 34 som bärs bra, och en Alpina på 33 som känns större. Har för tusan ett gäng sportur på 28-29mm som sitter alldeles utmärkt.
Jo det vet jag!
Jag gillar också mindre ur :)
Har en tudor på 34mm
 

Fadershan

Patek
Jag hade tänkt vänta på att byta band, ta en bättre bild och sen visa upp mitt nyförvärv men jag kan inte hålla mig. Är obota nöjd med denna vintagekronograf. Nyservat Valjoux 7736 som går kanon, boett i nyskick och ytterst lite trevlig patina på tavlan. Va tycker ni? Bättre bilder kommer framöver! :)
IMG_20170320_175024.jpg
 
Topp