• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintage kronograftråden

Solvik

Panerai
Tissot PR 516, Tissot 871
image.jpg
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Finns ju en hel del kronografer med tachymeter i denna tråd. Och det är ju allt trevligt, men jag har under en tid nu kollat lite mer åt telemeter-hållet. Nu är det väl så att det inte är lika vanligt med telemeter-kronografer men det vore kul att se fler. Så en uppmaning till er som har en, eller flera.

-Upp med bilder!
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Jag vet inte om detta inlägg förtjänar en egen tråd eller ej. Men jag försöker här till att börja med!

Jag är just nu på jakt efter en vintage kronograf, tyvärr har jag ju blivit minst sagt förälskad i Heuer Autavia. Men den ligger inte riktigt i min prisklass i dagsläget. Någon som har förslag på något fint som man kan hitta (utan flera månaders trålande på eBay) för vi säger, 4-6 tkr? Med möjlighet att gå både upp och ner någon tusenlapp, såklart!
Jag har några till salu i K&S avdelningen --> https://klocksnack.se/threads/vintage-kronografer-dykare-alarm-klockor.59149/
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Mina vintagekronografer idag
image.jpeg

Klockor från vänster;
Heuer Pasadena, sent sjuttiotal
Heuer Kentucky, sent sjuttiotal
Lauridiam, sjuttiotal
Porsche Design, sent sjuttiotal
Omega Speedmaster MK II (ref 145.034), tidigt sjuttiotal
Eloga, sent fyrtiotal (kanske tidigt femtio)
 
Senast ändrad:

Cougan

Rolex
2-Faktor
Mina vintagekronografer idag
image.jpeg

Klockor från vänster;
Heuer Pasadena, sent sjuttiotal
Heuer Kentucky, sent sjuttiotal
Lauridiam, sjuttiotal
Porsche Design, sent sjuttiotal
Omega Speedmaster MK II (ref 145.034), tidigt sjuttiotal
Eloga, sent fyrtiotal (kanske tidigt femtio)
Grymma chronos! Köar gärna upp på Elogan om du snubblar in i flipptankar;)
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
IMG_5731 (1).jpg


Nuvarande samling av vintage kronografer (saknas en Autavia som är på spa).
3 x Heuer Montreal från mitten av 70-talet, ett par Autavior från början av 80-talet, Heuer Jarama från sent 70-tal och ett par Seiko 6138 från mitten av 70-talet. Borde nog komplettera med något från 60-talet :)
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Finns ju en hel del kronografer med tachymeter i denna tråd. Och det är ju allt trevligt, men jag har under en tid nu kollat lite mer åt telemeter-hållet. Nu är det väl så att det inte är lika vanligt med telemeter-kronografer men det vore kul att se fler. Så en uppmaning till er som har en, eller flera.

-Upp med bilder!
I gränslandet till vintage (ospecificerat 80-tal), men här är min nyligen avyttrade ryss med telemeterskala. Torde ju ha varit en mycket mer användbar grej på flottans klockor än en tachymeter.

image.jpeg
 
Topp