• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintage kronograftråden

juanstman

Cartier
Pledge Member
2-Faktor
För mig ja (tavlan, boett, kronor/pushers, cal. Versus 170 som är len som en jag-vet-inte-vad). Men jag blir givetvis nyfiken vad du ser, berätta.!
(Kom med ett bud om du är sugen. Alltid intressant om inte annat med att höra hur andra värderar ens klockor. Jag har blivit förvånad förr och då sålt.)

Årtal? Vilket årtionde menar du? Det är sagt 30-tal, men jag kan tänka mig att den kanske är från 40-talet. Eloga har jag för mig har Amerikansk anknytning och denna kommer mycket riktigt från andra sidan Atlanten. Lite spännande och hissnande att någon införskaffade klockan strax efter Depressionen och hur de var klädda på den tiden och så. Diameter 35,5mm har jag för mig.

Urtavla: Färgen!!! Som en rökt lax. Helt underbar. Centrerade arabiska siffror 8-10 och 2-4 i lume som matchar visarna perfekt. Har aldrig sett något liknande. Relume? Ointressant. Och så top-down sub-tavlor som grädde på moset.

Boett: Otroligt elegant form, med överdimensionerade pushers och fet krona.

Att den ligger på dryga 35 mm och huserar en Venus med pelarhjul gör inte det hela sämre.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag har faktiskt utökat mitt stall av fina gamla kronografer;
IMG_7483.JPG

Chrono P.W.C. Fasta bandstift. Denna är inne på helservice hos @Daniel Mathisen där halva verket kommer få nya fräscha delar. En ny chrono-visare skall den få med. Landeron 48 verk. Kommer att bli en oförsvarligt dyr klocka, men den är kool.

En vacker Flora.
Jag har inte lyckats/vågat tillräckligt för att öppna den så jag vet ej vilket verk. Hoppas och tror Venus 170.
IMG_6870.JPG
IMG_6811.JPG


Och en Revue (Landeron 49)
Även denna är inne hos Daniel för lite rundsmörjning och tillfräschande av visare. Kul liten bullig sak.
IMG_7034.JPG
IMG_7040.JPG
Snapseed.jpg

(Och ja, den är hos mig efter @Gummo , @Weasel , och @jakob.dala...)

Samtliga klockor runt 35mm. Årtal? Kan bara gissa men skulle säga uppifrån och ner; 30-40tal, 30-40tal samt 50-tal.
Verkar ha gått helt överstyr för dig! Bra! :D

Väldigt fina kronografer! Håller med om Elogan, den är bäst!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Trodde säljandets dagar hade passerat dig ;) ett bra köp minst sagt av @juanstman , grattis!
Det är snarare att säljandets dagar aldrig någonsin infunnit sig. Sitter på ca 80 mekaniska klockor och inser att jag skall försöka tunna ur lite. Så när @juanstman kom passionerad efter Elogan och dessutom med ett bra bud så känns det som han kommer njuta mer av klockan än vad jag gör :)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Det är snarare att säljandets dagar aldrig någonsin infunnit sig. Sitter på ca 80 mekaniska klockor och inser att jag skall försöka tunna ur lite. Så när @juanstman kom passionerad efter Elogan och dessutom med ett bra bud så känns det som han kommer njuta mer av klockan än vad jag gör :)
Ifall du vill tunna ut den medelst att släppa din blåtavlade Bucherer så kan du säga till ;)
 

Calle med C

Panerai
För mig ja (tavlan, boett, kronor/pushers, cal. Versus 170 som är len som en jag-vet-inte-vad). Men jag blir givetvis nyfiken vad du ser, berätta.!
(Kom med ett bud om du är sugen. Alltid intressant om inte annat med att höra hur andra värderar ens klockor. Jag har blivit förvånad förr och då sålt.)

Årtal? Vilket årtionde menar du? Det är sagt 30-tal, men jag kan tänka mig att den kanske är från 40-talet. Eloga har jag för mig har Amerikansk anknytning och denna kommer mycket riktigt från andra sidan Atlanten. Lite spännande och hissnande att någon införskaffade klockan strax efter Depressionen och hur de var klädda på den tiden och så. Diameter 35,5mm har jag för mig.

Givetvis menade jag årtioende... Tack för informationen!
 

juanstman

Cartier
Pledge Member
2-Faktor
Svag för City och svag för Tressa, men här har du ett par originella pangare som du bör vara rädd om.

Tack! Kul att du också gillar dem. De får all omvårdnad de behöver och kommer säkert leva längre än ägaren, haha.

Det är för övrigt fantastiskt vad man får för pengarna om man kan leva med obskyra märken.
 
Topp