• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintråden

Oew

Rolex
Har sett många trådar om dryck på KS men inte hittat någon samlad tråd om vin! Så fram alla vinconnoiseurer på klocksnack!
Igår blev det en riktigt bra Chardonnay från Burgundy och närmare bestämt Puligny-Montrachet.
Vinet var väldigt friskt och lätt med en lätt citrusdoft. Bra smak av frukt, äpple samt väl balanserad ek. Kommer nog bli ännu bättre om något år.
image.jpeg
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Mkt bra. Vore kul att veta va folk har hemma med. Får själv återkomma i fråga
 

Oew

Rolex
Mkt bra. Vore kul att veta va folk har hemma med. Får själv återkomma i fråga
Har inte mycket hemma i dagsläget, endast någon barolo men ska förbi grappe och plocka upp lite mer snart! Ska till Milano nästa vecka och då blir det att köpa hem några flaskor Gaja.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Det finns ju mycket man gillar Champagne, Bordeaux, Bourgogne, Barolo, Sauternes, USA mm, tycker om det mesta dock inte boxviner.

Vi verkar ha lite liknande smak. Här: Rött: Bordeaux, Toscana. Vitt torrt: Tysk Riesling, Champagne (gillar PN). Vitt sött: Sauternes, Mosel.
 

Lolle

Panerai
Barolo, Bordeaux som klassiker men vissa Tokaijer ligger mig också varmt om hjärtat, bland vita så är en del Riesling populära och söta ädelröteviner.

image.jpeg
 

mikjon

Omega
Ikväll så ska vi dricka denna förträffliga Pinot Noir från Morlet.
image.jpeg
Så underbar Pinot Noir från USA, smaken komplex med toner av hallon, körsbär och en svans av ekfaten mot slutet, så gott, länge sedan jag drack en så förförisk Pinot Noir. Det är inte ofta man får full pott, minns Richebourg 1978 från DRC som en av de bästa Pinot Noir jag druckit.
 

matage

Omega
Sitter i valet ock kvalet på att skifta en mindre vinkyl mot ett (till) större vinlagringsskåp nu..
Fullt i facket på MFW och det står en mixlåda på golvet och 3 magnum Legras & Haas 08'or i hallen...

Började samla så smått för 8-9 år sen - då med fokus på champagne och port. Skumpa leder fortfarande om man ställer regioner mot varandra medan port ligger väldigt stilla. En hel del Rhone-viner (jag äter mycket viltkött) och ett ökande förråd av Bdx och Barbareso/Brunello/Barolo.
Och det är definitivt dags att lägga den årliga ordern på en låda riesling från Keller :)
 

mikjon

Omega
Prövade en Tokaji Mezes 6 puttonyos när jag var i Krakow sist, en helt otrolig upplevelse!
Här är några riktigt goda Tokajer. Chateau Pajoz Essencia 1993 håller 4,4% alkoholhalt samt 565gr socker per liter, den är helt underbar, provade den när jag var i Tokajer. Royal Tokaji gör också helt fantastiska Tokajer med liten mordernare stil, så gott. Blev inbjuden dit för några år sedan och vi provade allt.
image.jpeg
 

Oew

Rolex
Här är några riktigt goda Tokajer. Chateau Pajoz Essencia 1993 håller 4,4% alkoholhalt samt 565gr socker per liter, den är helt underbar, provade den när jag var i Tokajer. Royal Tokaji gör också helt fantastiska Tokajer med liten mordernare stil, så gott. Blev inbjuden dit för några år sedan och vi provade allt.
image.jpeg
Wow kan tänka mig att de är otroliga! Har några platser kvar i förrådet så får nog bli att beställa en låda av någon trevlig tokajer.
 

Lolle

Panerai
Några mina favorit är Evinor både deras 5 puttonyos och 6 puttonyos men mest av allt Esszencia. Ska man prata mycket värde för pengarna så är Tokaij Hárslevelü eller late harvest billiga och riktigt bra om man gillar söta viner.
 
Topp