• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintråden

mikjon

Omega
Fredagskvällens vin Poggio Badiola 2014. Smakrikt vin med toner av mörka bär, fat och en lite rökighet.

IMG_1363.JPG
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Efter lite läsning här chansade jag och kontaktade leverantören. Till min lycka hade de 1 styck låda kvar, den knep jag.
Beställde 26/10 på SB's webbsida och anlände 19/11 på mitt lokala SB. Tackar Åsa på AMKA AB, du är en klippa!

IMG_20161124_202122.jpg
 
20161202_214800.jpg

Kvällens vin är ett vin från Piemonte i Italien. Välkänd klassisk producent Giacomo Borgogno. No Name kallas vinet och historien kring namnet sägs vara att vinmakaren gjorde en Barolo med druvor från två olika "grand cru" lägen i Barolo. Har för mig det var Liste och Cannubi. När vinet väl skulle klassificeras så blev det nedgraderat till Langhe Nebbiolo istället för en Barolo. Då blev vinmakaren så förbannad att han valde att kalla vinet No Name och skrev även Etichetta di Protesta på etiketten. Kul vin med en annorlunda historia men tycker inte det är ett särskilt stort vin. Saknas lite kraft och struktur men det är överlag ett skönt vin som skapar lite konversationer.
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Har druckit och gillat vin under en längre tid men får väl erkänna att jag inte kan speciellt mycket om det då fokus har legat på whisky.

Jag har nu ett rum över i källaren som jag tänkte inreda till vinkällare så småningom.

Har ni någon sida eller bok som är bra för att lära sig lite mer om viner?
Sen tänkte jag höra om någon beställt från vinoteket.se?
Såg att de hade prenumerationstjänster där man fick lite olika vinpaketet som lät intressant för att vidga sina vyer.
 
Har druckit och gillat vin under en längre tid men får väl erkänna att jag inte kan speciellt mycket om det då fokus har legat på whisky.

Jag har nu ett rum över i källaren som jag tänkte inreda till vinkällare så småningom.

Har ni någon sida eller bok som är bra för att lära sig lite mer om viner?
Sen tänkte jag höra om någon beställt från vinoteket.se?
Såg att de hade prenumerationstjänster där man fick lite olika vinpaketet som lät intressant för att vidga sina vyer.

http://www.adlibris.com/se/bok/haka...ld-bli-vinkannare-pa-tio-veckor-9789174244274


Testa denna boken. Har inte läst den själv men hört av andra att den är lagom att börja med. I slutet av varje kapitel finns inköpsförslag från systembolaget så man kan prova lite viner för att få bättre grepp om vad man egentligen läst.
 

speffy

Cartier
2-Faktor

Oew

Rolex
För att fira lägenhetsköp korkades en dompa 04 upp. Mkt mkt bra och mkt välbalanserad, liiiiite mycket grapefrukt i avslutet för min smak men annars helt klockren.

IMG_0707.JPG


Givetvis tillsammans med banker-klockan #1
IMG_0708.JPG
Stort grattis och hoppas det smakade!
Själv fick jag nöja mig med en Barolo ikväll, något sträv med toner av körsbär, svartpeppar och såklart ek. Tog in 2 flaskor direkt och den andra som fick lufta längre blev mkt bättre.
IMG_3489.JPG
 
Kvällens vin är Tenuta San Guidos "Le Difese". Tenuta San Guido är såklart mest kända för deras mytomspunna Sassicaia men detta instegsvin är ändå en hel del bang for the buck. Tror det kostar ca 150 på bolaget och släpptes ganska nyligen på tillfälliga sortimentet.
 

matage

Omega
Har druckit och gillat vin under en längre tid men får väl erkänna att jag inte kan speciellt mycket om det då fokus har legat på whisky.

Jag har nu ett rum över i källaren som jag tänkte inreda till vinkällare så småningom.

Har ni någon sida eller bok som är bra för att lära sig lite mer om viner?
Sen tänkte jag höra om någon beställt från vinoteket.se?
Såg att de hade prenumerationstjänster där man fick lite olika vinpaketet som lät intressant för att vidga sina vyer.

Kika in på www.finewines.se så får du många goda råd (och sannolikt en redig buckla i klockbudgeten ;) )
 

Oew

Rolex
Gårdagens vin, fantastisk näsa med starka toner av körsbär och tobak. Bra struktur och lång eftersmak. Behöver luftas en del och tror den mår ännu bättre av några till år lagring.
IMG_3972.JPG
 
Topp