• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora vintråden

Oew

Rolex
Häromdagen blev det ett fantastiskt sicilianskt vin, en Nero d'Avola. Ruskigt gott med stor kropp, lite toner av frukt och en lite jordig doft. Utan tvekan en av de bästa sicilianska viner jag druckit! Jag drack 2013 nu men har ni chansen så ska ni pröva 2012 den är ännu bättre! Båda två kommer må bättre av några års lagring
image.jpeg
 

mikjon

Omega
Precis öppnat kvällens vin Chook Block 2002 från Wirra Wirra vineyards McLaren Vale Australien. Wow vilket vin, kraftfullt med massor av söt frukt, ecalyptus, lakrits med en fin balanserad fatton. Håller många år än.
image.jpeg
 

thomastheswede

Audemars
Här är några riktigt goda Tokajer. Chateau Pajoz Essencia 1993 håller 4,4% alkoholhalt samt 565gr socker per liter, den är helt underbar, provade den när jag var i Tokajer. Royal Tokaji gör också helt fantastiska Tokajer med liten mordernare stil, så gott. Blev inbjuden dit för några år sedan och vi provade allt.
image.jpeg
Kul att det startats en vintråd! Även jag är sucker på det söta. Såväl sauternes som tokajer slinker ner men vill tipsa om ett annat vitt dessertvin: Recioto de Soave, en uppstickare från Valpolicellas granndistrikt.

Mitt vinförråd är annars fyllt med rött från Italien, USA och Spanien samt och bubbel från Champagne och Franciacorta.
Helgens höjdpunkt var en flaska från en av mina favoritproducenter:
image.jpeg
 

mikjon

Omega
Kul att det startats en vintråd! Även jag är sucker på det söta. Såväl sauternes som tokajer slinker ner men vill tipsa om ett annat vitt dessertvin: Recioto de Soave, en uppstickare från Valpolicellas granndistrikt.

Mitt vinförråd är annars fyllt med rött från Italien, USA och Spanien samt och bubbel från Champagne och Franciacorta.
Helgens höjdpunkt var en flaska från en av mina favoritproducenter:
image.jpeg
Quintarelli guden i Valpolicella, underbar Amarone, bättre finns inte, tyvärr något dyra.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag gillar verkligen barolo och barbaresco, tyvärr är min fru mer för CS, även om det också slinker ner :)

Här är från senaste beställningen från solobarolo.com, behöver ligga lite till på rygg dock.
tmp_8584-DSC_13081770850378.JPG

Hur funkar det att beställa från solobarol? Jag beställer oftast från Winefinder och där är ju allt fixat med tull och skatter. Men nyss beställde jag en låda barbera från Italien och det blev ett jävla klabb med införselblanketter och grejor.
 

E.Z.

Cartier
Hej,

Drack ett vin som kallas Raisignac för ett par veckor sedan på restaurang. Har inte hittat det på Systemet så undrar om någon har tips på var man kan få tag på en flaska eller två?

Mvh
E.Z.
 

PIC

Cartier
2-Faktor
Hur funkar det att beställa från solobarol? Jag beställer oftast från Winefinder och där är ju allt fixat med tull och skatter. Men nyss beställde jag en låda barbera från Italien och det blev ett jävla klabb med införselblanketter och grejor.
Priserna är inkl skatt och moms samt frakt. Levereras med DHL men vad jag läst så tar det olika lång tid, från några dagar till veckor.
Min beställning som var den första från dom tog 3 veckor, men tydligen hade de varit på nån vinmässa och inte svarat på mail. En av mina flaskor saknades och då fick jag valet att vänta på att lagret skulle fyllas på eller så kunde jag få en annan flaska som var 3€ dyrare. Jag valde det senare alternativet och då skickades allt dagen efter.
 

matage

Omega
Har efter mycket slit lyckats baxa in mitt nya vinlagringsskåp från Climadiff på plats på egen hand.. Trapphus, hissar och dörrar har forcerats efter att ha fått plocka av allt emballage i källaren. För första gången på länge har jag nog haft praktisk nytta av att jag tycker om att lyfta tunga optympliga objekt som träningsform ;)

climadiff.jpg


Nu ska det bara stabiliseras innan det är dags att fylla med flaskorna som stått på golvet eller legat i den gamla sunk-kylen:
viner.jpg
 
Senast ändrad:

mikjon

Omega
Har efter mycket slit lyckats baxa in mitt nya vinlagringsskåp från Climadiff på plats på egen hand.. Trapphus, hissar och dörrar har forcerats efter att ha fått plocka av allt emballage i källaren. För första gången på länge har jag nog haft praktisk nytta av att jag tycker om att lyfta tunga optympliga objekt som träningsform ;)

climadiff.jpg


Nu ska det bara stabiliseras innan det är dags att fylla med flaskorna som stått på golvet eller legat i den gamla sunk-kylen:
viner.jpg
Fleur de Passion champagnen är mycket god, minns 1995 an som superb
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Drack ett gott vin på resturang i Köpenhamn för 6 mån sedan. Inte hittat det någonstans efter det förrens nu. Hittade en sida från Italien som hade det, lite klabb med privatimport men nu har det kommit. 12 flaskor gott barbera d'alba. Jag är inte den som kan beskriva med uttryck som blir förståligt, så jag nöjer mig med att säga att det är ett gott vin.
image.jpeg
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Kul tråd! Här ska jag nog kunna hitta några goda röda viner :hungry:
Jag själv har ingen koll på viner egentligen och har ingen favorit jag hittat direkt.
Vågar man ens lägga upp något gott vin man själv hittar eller är det bara dyra fiinviner som platsar här? ;)

Förra sommaren var jag på restaurang i Luleå och drack det här vinet:
IMG_0503.PNG


Det fanns så klart inte på Systembolaget visade det sig. Jag tyckte iaf att det var väldigt gott. Kanske var det stämningen, kanske har jag dålig smak:p. Men är det någon som känner igen det här vinet?

Hur funkar det egentligen att köpa vin från utlandet?
Vad kostar det?
Vad är minimum man kan köpa, en låda?
Ja, berika mig med information om livets dryck!
 

Oew

Rolex
Kul tråd! Här ska jag nog kunna hitta några goda röda viner :hungry:
Jag själv har ingen koll på viner egentligen och har ingen favorit jag hittat direkt.
Vågar man ens lägga upp något gott vin man själv hittar eller är det bara dyra fiinviner som platsar här? ;)

Förra sommaren var jag på restaurang i Luleå och drack det här vinet:
IMG_0503.PNG


Det fanns så klart inte på Systembolaget visade det sig. Jag tyckte iaf att det var väldigt gott. Kanske var det stämningen, kanske har jag dålig smak:p. Men är det någon som känner igen det här vinet?

Hur funkar det egentligen att köpa vin från utlandet?
Vad kostar det?
Vad är minimum man kan köpa, en låda?
Ja, berika mig med information om livets dryck!
Välkommen! Självklart går det att lägga upp alla viner man gillar här! Jag beställer en hel del vin från utlandet då oftast från tryffelsvinet eller http://www.carljansvinklubb.se/start/&p på båda de sidorna så kan du beställa saker direkt till systembolaget och därför blir det ingen kostnad för frakt och ofta ingen minimibeställning. Är inte säker på om just de vinet du letar efter finns på någon av sidorna, men annars går det bra att beställa från vilken sida som helst men tänk på att frakt lätt kan bli kostsamt. Skulle därför rekommendera att försöka beställa via någon importör som har samarbete med systembolaget, det går också att göra privatimport via systemet, men vet inte hur mycket det kostar http://www.systembolaget.se/bestalla-drycker/privatimport/
 
Topp