• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Ligger i soffan och kollar på Suits
Dottern och sambo ute och allt är lungt och tyst.. Rena drömmen om det inte vore för att jag är sjukt och ynklig :arghh:

Harvey dricker Macallan 18y
Någon som har smakat den? Vad påminner den om? Inser att jag sparade ju pengar till annat genom att ligga här hemma :)
Ja, om jag inte missminner mig så dricker Harvey Macallan 18yo sherry. Denna whisky är mycket bra men har blivit sämre med åren. Jag kan tycka att den är lite klen, skulle gärna vilja ha några % till i den.

På SB kostar den 1995kr vilket jag tror är billigast i världen. Standardwhiskyn jag alltid har några flaskor hemma av är Macallan 12yo som kostar 499kr på SB och som också är billigast i världen där.

Med detta sagt skulle jag säga att Macallan 18 är en mycket god whisky men för priset hade jag hellre köpt några av deras 12åring eller köpt en Glendronach SC som är tappad direkt ur fatet. Dessa kostar ungefär som en Allan 18 men är i mitt tycke mycket bättre :)
 
Senast ändrad:

Miami

Rolex
2-Faktor
Ja, om jag inte missminner mig så dricker Harvey Macallan 18yo sherry. Denna whisky är mycket bra men har blivit sämre med åren. Jag kan tycka att den är lite klen, skulle gärna vilja ha några % till i den.

På SB kostar den 1995kr vilket jag tror är billigast i världen. Standardwhiskyn jag alltid har några flaskor hemma av är Macallan 12yo som kostar 499kr på SB och som också är billigast i världen där.

Med detta sagt skulle jag säga att Macallan 18 är en mycket god whisky men för priset hade jag hellre köpt några av deras 12åring eller köpt en Glendronach SC som är tappad direkt ur fatet. Dessa kostar ungefär som en Allan 18 men är i mitt tycke mycket bättre :)

Jag som är en glad sippare nån gång på helgen märker jag skillnad på 12 och 18 årig?
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Jag som är en glad sippare nån gång på helgen märker jag skillnad på 12 och 18 årig?
Absolut, du känner skillnad men 18åringen är inte 4ggr bättre. I ditt läge hade jag nog köpt 12åringen för att se om du gillar deras sprit. Om du gör det så kan du senare gå på 18åringen eller eventuellt köpa en Glendronach SC som jag tidigare nämnde. Denna tillverkare har samma stuk (lagrad på sherryfat) men man får mer smak för samma peng.

Jag förstår däremot stekigheten att köpa en MacAllan 18yo. Jag själv köper hellre en Rolex sub än en Tudor sub ;)
 
Senast ändrad:

Miami

Rolex
2-Faktor
Absolut, du känner skillnad men 18åringen är inte 4ggr bättre. I ditt läge hade jag nog köpt 12åringen för att se om du gillar deras sprit. Om du gör det så kan du senare gå på 18åringen eller eventuellt köpa en Glendronach SC som jag tidigare nämnde. Denna tillverkare har samma stuk (lagrad på sherryfat) men man får mer smak för samma peng.

Jag förstår däremot stekigheten att köpa en MacAllan 18yo. Jag själv köper hellre än Rolex sub än en Tudor sub ;)

Haha fan jag ska ju sälja min rolex för att jag saknar Tudor :D
12y it is!
 

MartinGFX

Cartier
Haha fan jag ska ju sälja min rolex för att jag saknar Tudor :D
12y it is!
Kan passa på att nämna denna godbit, väldigt mycket whisky för pengarna.
IMG_1040.JPG
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Ligger i soffan och kollar på Suits
Dottern och sambo ute och allt är lungt och tyst.. Rena drömmen om det inte vore för att jag är sjukt och ynklig :arghh:

Harvey dricker Macallan 18y
Någon som har smakat den? Vad påminner den om? Inser att jag sparade ju pengar till annat genom att ligga här hemma :)
18y är schysst, tycker dock att 15y är nästan lika bra. 12y också mkt bra.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Ja, om jag inte missminner mig så dricker Harvey Macallan 18yo sherry. Denna whisky är mycket bra men har blivit sämre med åren. Jag kan tycka att den är lite klen, skulle gärna vilja ha några % till i den.

På SB kostar den 1995kr vilket jag tror är billigast i världen. Standardwhiskyn jag alltid har några flaskor hemma av är Macallan 12yo som kostar 499kr på SB och som också är billigast i världen där.

Med detta sagt skulle jag säga att Macallan 18 är en mycket god whisky men för priset hade jag hellre köpt några av deras 12åring eller köpt en Glendronach SC som är tappad direkt ur fatet. Dessa kostar ungefär som en Allan 18 men är i mitt tycke mycket bättre :)
Om man inte nödvändigtvis måste ha destileributeljering är denna riktigt prisvärd, då får man en 24-årig Macallan billigare än 18-åringen. http://www.granqvistbev.se/sortimen...-malt-24-yo-cask-strenght-pearls-of-scotland/
 

WBergdahl

Panerai
Var iväg och köpte lite skön Mackmyra idag!
Har precis tagit mig in i leken och ska försöka känna lite skillnad på dessa och bli lite bättre på whisky :)
Hade innan denna låda bara en whisky, en Mackmyra Special 05. Nu har jag alltså 7st olika varav 4 är från Mackmyras Special-serie
received_10210578971808777.jpeg
 

Simpatico

Rolex
Var iväg och köpte lite skön Mackmyra idag!
Har precis tagit mig in i leken och ska försöka känna lite skillnad på dessa och bli lite bättre på whisky :)
Hade innan denna låda bara en whisky, en Mackmyra Special 05. Nu har jag alltså 7st olika varav 4 är från Mackmyras Special-serie
received_10210578971808777.jpeg

Mackmyra är inte i min smak men det är en skön samling att sitta och jämnföra sinnsemellan smakmässigt.
 

WBergdahl

Panerai
Mackmyra är inte i min smak men det är en skön samling att sitta och jämnföra sinnsemellan smakmässigt.
Köpte en på skoj för ett tag sedan som första whisky och fastnade! Vet att det finns mycket trevligare whisky, men man måste börja någonstans :)

Samma här, har inte mycket bra att säga om Mackmyra. Förutom vårat eget fat vi har där. Den var helt ok, men inte mer
Värt att börja någonstans, får se vad jag köper nästa gång! Men som sagt, en samling måste starta med något
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Köpte en på skoj för ett tag sedan som första whisky och fastnade! Vet att det finns mycket trevligare whisky, men man måste börja någonstans :)


Värt att börja någonstans, får se vad jag köper nästa gång! Men som sagt, en samling måste starta med något
Helt rätt. Sen tycker ju faktiskt alla om olika.
 

Lolle

Panerai
Detta var planen såhär dags ikväll, köer i Stockholm och olycka utanför Ljungby gör att jag fortfarande sitter i bilen så whiskeyn får vänta en liten stund till tyvärr...

Trevlig helg
IMG_5457.JPG
 

Johan_K

Omega
2-Faktor
Det är långt ifrån alltid som äldre och dyrare är samma som godare.. Har 12,18 & 25 här hemma så ska ta och göra ett test nån dag och se hur stor skillnad det är i smaken :)
 

Johan_K

Omega
2-Faktor
Hur är den då?
18 åringen är enligt min smak en av de mest prisvärda man kan få tag på och värd varenda sekin...
Är 25:an 3000 spänn godare :)
Nu va det en present så vet inte vad den kostade men nej 3000 spänn mer va den nog inte värd.. Dock va den riktigt god :).
Ska ta nån dag och provsmaka dem samtidigt så jag kan göra en riktig bedömning :).
 

Veratio

Cartier
Hittat en ny favorit! Jag köper bara fancy whisky för att ha hemma för att bjuda. Gillar oftast enklare saker.

I USA nu och kör runt, ville ha en bourbon av ok kvalitet till kvällarna. Blev rekommenderad Wild Turkey 101. Kändes beige, men provade. Tycker den var riktigt god! Tror jag har hittat en ny standardflaska till mig själv!

Vet att den inte är flott, men en kul sak för pengarna!
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Om man inte nödvändigtvis måste ha destileributeljering är denna riktigt prisvärd, då får man en 24-årig Macallan billigare än 18-åringen. http://www.granqvistbev.se/sortimen...-malt-24-yo-cask-strenght-pearls-of-scotland/
Varför vill du ha mer Alkoholprocent i den? Jag är av den andra skolan, gissar jag då, jag kör i några droppar vatten i en standard butelj på 40% och ännu några extra droppar i cask strenght.

Man vill ha smaken och inte rivet i halsen!
 
Topp