• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
God jul!

Glenfiddich 12 är en bra flaska till ett bra pris, fungerar för de flesta. Inget avancerat.
Länkar här lite andra flaskor liknande Glenfiddich, i min mening, bra flaskor.

https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/old-pulteney-1046501
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/auchentoshan-41201
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/the-glenlivet-43501

Dessa är rökiga men ändå inte Ardbeg eller Laphroaig rökiga.
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/highland-park-53101
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/bowmore-43301

Personliga favoritproducenterna är Glenlivet och Macallan.
Sen är det bara att prova sig fram tills Du hittar vad du gillar.

Låter som du ska ta svängen förbi Akkurat vid tillfälle :D De har en rätt hygglig whisky-meny:
http://akkurat.se/wp-content/uploads/2014/02/ny-mwhiskymeny-14-02.pdf
Chivas 12 är en ok "standard whisky". De som zippan nämner ovan är bra val som i princip inte kan gå fel.
Själv har jag snöat in på japansk whisky på sistone. Nikka From the Barrel är riktigt bra och prisvärd:
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/nikka-55102
Förvisso en blended men massvis med smak. Ett måste i varje barskåp :)

Jag började min whiskyresa med Laphroaig 10 som jag tycker är väldigt trevlig för en relativt låg kostnad. Det enda negativa med den är kanske dess betydande rökighet, något kanske gör den lite svårare för nybörjare om man vill lära sig de olika smakerna. Men personligen föredrar jag att dricka min Laphroaig med en liten skvätt vatten, dels för att mina den första rökchocken, och för att också trimma ner alkoholnivån lite.

Just detta med en alkoholhalt på 40% eller högre finner jag lite problematiskt då den har en förmåga att domna av smakerna lite, därför brukar jag alltid rekomendera en liten skvätt vatten till whisky.

God Jul och lycka till!

Tack så mycket för era svar! Tänker att det bästa nog är att sätta sig ned i en whiskybar och prova sig fram. Nu nämndes Akkurat, men hur är Ardberg Embassy i jämförelse? Har läst runt lite och hört väldigt gott om båda, har dock lite närmare till Ardberg avståndsmässigt.

Nu är det första gången jag planerar att besöka en whiskybar. Är det "fel" att besöka en sådan ensam för att få lite vägledning, eller är det mer en social grej där man tar med sig flera? Har ledigt nu och tänkte kanske dra förbi runt lunchtid och fråga om lite hjälp, eller är det något som är mer lämpligt under kvällstid? Dumma frågor som ni ser, men vill inte se ut som ett jippo som börjar dricka vid lunchtid, utan det är då det just passar mig bäst tidsmässigt. :)
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Äntligen lite julledigt. Passar på att inviga denna ledighet med att testa min andra solist. :)
IMG_9189.JPG
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Sitter och smuttar på denna nu till 80tals Metal. Oerhört kraftfull smak. Alkoholstyrkan måste nog göra en del här. På systemet sa en i personalen att den bör blandas med en skvätt vatten, men det tycker inte jag. Den smakar godast i ren form.

Väldigt bra Whisky.
_20161224_221751.JPG
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Nu är det första gången jag planerar att besöka en whiskybar. Är det "fel" att besöka en sådan ensam för att få lite vägledning, eller är det mer en social grej där man tar med sig flera? Har ledigt nu och tänkte kanske dra förbi runt lunchtid och fråga om lite hjälp, eller är det något som är mer lämpligt under kvällstid? Dumma frågor som ni ser, men vill inte se ut som ett jippo som börjar dricka vid lunchtid, utan det är då det just passar mig bäst tidsmässigt. :)
Jag har tyvärr inte provat whiskybar själv, men tycker det låter som en kanon idé! Har du några kamrater som vill prova också så dra med dem så borde det bli trevligt, annars är det bara tt hänga med bartendern och lyssna till vad dem säger. Tar de sitt jobb på någorlunda ansvar kommer de glatt besvara alla "idiotfrågor" som okunniga som jag inte kan.
Klart att man kan sätta sig vid lunchtid, speciellt såhär i julledigheten. Dock säger jag det, som aldrig har lärt mig svensk alkoholkultur riktigt bra;)
 

Wi

NLA
2-Faktor
Äntligen lite julledigt. Passar på att inviga denna ledighet med att testa min andra solist. :)
IMG_9189.JPG

Najjs :)
Är det den större eller mindre varianten av Orrefors street?

Har fått ett set med de mindre (25cl) men kan inte riktigt bestämma mig om jag ska byta till den större varianten (36cl) eller behålla..
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Tänkte ta en tur förbi Ardbergs under gårdagens tidiga eftermiddag med en bekant för att förtära lite föda samt prova några whiskeyn. Jag var dock ej medveten om att de öppnar 16:00, så det blev därav inget. Gick sedan förbi Systembolaget (PK-huset) för att ta en titt på whiskysortimentet. Efter en trevlig pratstund med en av deras säljare blev det så att jag fick med mig hem två småflaskor - en Laphroaig 10 år samt en Auchentoshan 12 år.

Nu var det så att säljaren var lite tveksam till att jag som nybörjare skulle köpa hem en flaska Laphroaig på grund av dess kraftfulla rökighet, utan rekommenderade snarare en halvrökig som komplement till flaskan Auchentoshan. Problemet var dock att de ej hade några halvrökiga på småflaskor, jag ville ej lägga ned 500kr eller över på något som möjligtvis inte kommer drickas upp.

Nu har jag ej provat varken den ena eller den andra flaskan, men skall man vänta med Laphroaigen, eller byta den mot en annan flaska? Jag har faktiskt hört att många börjar fastna i whiskyträsket just på grund av Laphroaig, så kanske det är värt en chansning?
 

POO

Panerai
Tänkte ta en tur förbi Ardbergs under gårdagens tidiga eftermiddag med en bekant för att förtära lite föda samt prova några whiskeyn. Jag var dock ej medveten om att de öppnar 16:00, så det blev därav inget. Gick sedan förbi Systembolaget (PK-huset) för att ta en titt på whiskysortimentet. Efter en trevlig pratstund med en av deras säljare blev det så att jag fick med mig hem två småflaskor - en Laphroaig 10 år samt en Auchentoshan 12 år.

Nu var det så att säljaren var lite tveksam till att jag som nybörjare skulle köpa hem en flaska Laphroaig på grund av dess kraftfulla rökighet, utan rekommenderade snarare en halvrökig som komplement till flaskan Auchentoshan. Problemet var dock att de ej hade några halvrökiga på småflaskor, jag ville ej lägga ned 500kr eller över på något som möjligtvis inte kommer drickas upp.

Nu har jag ej provat varken den ena eller den andra flaskan, men skall man vänta med Laphroaigen, eller byta den mot en annan flaska? Jag har faktiskt hört att många börjar fastna i whiskyträsket just på grund av Laphroaig, så kanske det är värt en chansning?

Du måste bilda dig en egen uppfattning. Ingen annan kan berätta för dig vad du gillar. I värsta fall får du blanda den med cola.
 
Topp