• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Besökte för några dagar sedan Glengoyne-destilleriet strax utanför Glasgow och passade på att få en rundvandring. Fantastisk upplevelse som jag verkligen kan rekommendera och jag antar att det är samma sak för mer eller mindre de flesta single destillerierna!

Då jag länge varit på jakt efter ett vettigt whiskyglas passade jag på att köpa en snifterglas som jag får passa på att inviga nu i dagarna!
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Kommer ev ramla förbi heathrows taxfree om 1 månad
Tips på något skoj att köpa? Har Macallan 12 nu
Finns plenty att välja på där, vet ju inte vad för budget vi pratar men World of Whiskies som har hand om detta har alltid deals med 2 flaskor för 70 pund, som regel kan man provsmaka dom flesta. Utbudet varierar men rekommenderar Aberlour och Glen Garioch vilka brukar finns i nån variant i detta erbjudandet.
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Kommer ev ramla förbi heathrows taxfree om 1 månad
Tips på något skoj att köpa? Har Macallan 12 nu
Kolla om Glengoyne 25yo Travel Retail Exclusive finns. Vet att den finns via Vikingline för 2190kr = FYND!

Glengoyne25.jpg


 

Miami

Rolex
2-Faktor
Tänkte ta farsan på whiskyprovning men Systembolaget hade inga bra datum
Förslag på andra ställen i Sthlm ?
 
Finns plenty att välja på där, vet ju inte vad för budget vi pratar men World of Whiskies som har hand om detta har alltid deals med 2 flaskor för 70 pund, som regel kan man provsmaka dom flesta. Utbudet varierar men rekommenderar Aberlour och Glen Garioch vilka brukar finns i nån variant i detta erbjudandet.
Möjligheten att provsmaka på taxfreen är helt fenomenal! Där snackar vi kundservice! :)
 

Wi

NLA
2-Faktor
Glömde nästan bort att jag hade denna i skåpet!

Mycket bra..Speciellt om man som jag uppskattar lena och fruktiga utan rökighet. Däremot hade jag faktiskt större förhoppningar på den, eftersmaken är något platt.
IMG_7636.JPG
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Whiskey släpp idag. Fick tag i 2 flaskor iaf. Ändå rätt impad över hur mogen denna 5 åring är. Mkt röksmak o lukt men ändå hyfsat len. Vill gärna resta deras längre lagrade varianter.
IMG_9344.JPG
 

Golbica

Omega
kan någon tipsa om en bra instegs whisky jag bör köpa? vet ej om jag gillar rökigt lr inte, är riktigt dålig på det här.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
kan någon tipsa om en bra instegs whisky jag bör köpa? vet ej om jag gillar rökigt lr inte, är riktigt dålig på det här.
God jul!

Glenfiddich 12 är en bra flaska till ett bra pris, fungerar för de flesta. Inget avancerat.
Länkar här lite andra flaskor liknande Glenfiddich, i min mening, bra flaskor.

https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/old-pulteney-1046501
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/auchentoshan-41201
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/the-glenlivet-43501

Dessa är rökiga men ändå inte Ardbeg eller Laphroaig rökiga.
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/highland-park-53101
https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/bowmore-43301

Personliga favoritproducenterna är Glenlivet och Macallan.
Sen är det bara att prova sig fram tills Du hittar vad du gillar.

Några sidor bak i tråden skrev jag detta, på en liknande fråga.
 

Harley

Omega
Hur var whiskyn? Inte testat den Nikkan ännu.
Har ju hört mest ros men även lite ris om denna & att From the Barrel ska vara bättre, men jag blev oerhört positivt överraskad. Nikka All Malt hamnar nog på topp 5 av dom jag har hemma i skåpet. Den har en söt doft, len & mjuk smak och en liten rökighet, men bara lite.
Rekommenderas!
 

Loshin

Panerai
Har ju hört mest ros men även lite ris om denna & att From the Barrel ska vara bättre, men jag blev oerhört positivt överraskad. Nikka All Malt hamnar nog på topp 5 av dom jag har hemma i skåpet. Den har en söt doft, len & mjuk smak och en liten rökighet, men bara lite.
Rekommenderas!
Tack, blir nog att införskaffa ett ex.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Är sugen på att testa en trevlig bourbon.
Står mellan Maker's Mark eller Blantons Gold men är även öppen för andra förslag. Runt en femhundring.

Tips?
 

Krabbeluring

Cartier
kan någon tipsa om en bra instegs whisky jag bör köpa? vet ej om jag gillar rökigt lr inte, är riktigt dålig på det här.

Om du är osäker på om du gillar rökigt eller inte så gå till en bar med OK utbud och be om 2cl av några olika. Bishops Arms har rätt bra utbud och finns på många ställen i Sverige. Bor du i nån av storstäderna finns nog ännu bättre alternativ.

Du kanske bör prova något rökigt, något sherry och något mer neutralt?

Rökigt - Ardbeg 10 eller Laphroaig är kanske mest stiltypiskt för en rökig Islaywhisky. (4-500kr för en helflaska på systemet)
Sherry - Glenfarclas (min favorit är 15-åriga, men den 12-åriga är lite mer insteg kanske) (450-550 för helflaska)
Neutralt - Glenlivet (400).

De här är stiltypiska och trevliga allesammans.

En av mina absolut favoritwhiskys är Ardbeg Uigedail - rökig whisky som lagrats på Sherryfat. Kostar snäppet mer än ovanstående (runt 700kr)
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Då var det dags att pröva Mackmyras 12:a.
När man slagit till på 2 flaskor så är förväntningar inte mindre direkt :)
Snygg förpackning o extra kul med en kapsyl i metall (hela korken väger 72 gram). Korken åkte givetvis i parketten så ett litet fint märke blev det. Själva korken ner i flaskan är givetvis inte metall :). Runt flaskan hänger även en liten påse med råvaran.
IMG_9369.JPG
IMG_9370.JPG
IMG_9371.JPG

Smak o lukt då?
Luktar bourbon o ek, lite bränt socker typ
Smakar inte alls sprit vilket jag har erfarenhet av tidigare Mackmyror. Smaken påminner o bourbon med hint av sherry typ. Testade först 1 cl som den är o sedan 4cl med en tsk vatten. Klart bättre o mer balanserad med vatten. Smakerna framträder bättre o vanilj kommer även fram. Påmminner en del om Kavalan Solist på bourbon fat
Mitt betyg blir 4/5.
 
Topp