• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Porsan

Efraim
2-Faktor
Då var det dags att pröva Mackmyras 12:a.
När man slagit till på 2 flaskor så är förväntningar inte mindre direkt :)
Snygg förpackning o extra kul med en kapsyl i metall (hela korken väger 72 gram). Korken åkte givetvis i parketten så ett litet fint märke blev det. Själva korken ner i flaskan är givetvis inte metall :). Runt flaskan hänger även en liten påse med råvaran.
IMG_9369.JPG
IMG_9370.JPG
IMG_9371.JPG

Smak o lukt då?
Luktar bourbon o ek, lite bränt socker typ
Smakar inte alls sprit vilket jag har erfarenhet av tidigare Mackmyror. Smaken påminner o bourbon med hint av sherry typ. Testade först 1 cl som den är o sedan 4cl med en tsk vatten. Klart bättre o mer balanserad med vatten. Smakerna framträder bättre o vanilj kommer även fram. Påmminner en del om Kavalan Solist på bourbon fat
Mitt betyg blir 4/5.
Kul, ska bli intressant att smaka! Påsen med råvaran sitter på alla Moment jag har. Låter fövrigt som samma kork som sitter på Mackmyra 10.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Då var det dags att pröva Mackmyras 12:a.
När man slagit till på 2 flaskor så är förväntningar inte mindre direkt :)
Snygg förpackning o extra kul med en kapsyl i metall (hela korken väger 72 gram). Korken åkte givetvis i parketten så ett litet fint märke blev det. Själva korken ner i flaskan är givetvis inte metall :). Runt flaskan hänger även en liten påse med råvaran.
IMG_9369.JPG
IMG_9370.JPG
IMG_9371.JPG

Smak o lukt då?
Luktar bourbon o ek, lite bränt socker typ
Smakar inte alls sprit vilket jag har erfarenhet av tidigare Mackmyror. Smaken påminner o bourbon med hint av sherry typ. Testade först 1 cl som den är o sedan 4cl med en tsk vatten. Klart bättre o mer balanserad med vatten. Smakerna framträder bättre o vanilj kommer även fram. Påmminner en del om Kavalan Solist på bourbon fat
Mitt betyg blir 4/5.
Är den värd slantarna? Det är ändå 1200 kulor.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Är den värd slantarna? Det är ändå 1200 kulor.
Ja vad ska man svara på det? Det finns ju bra Whisky i många olika prisklasser precis som det finns klockor. Jag är på inget sätt i närheten av nån expert men har ändå lite koll o denna smakar kvalite iaf. Sedan sätter vill tillgången priset oxå tänker jag. Är ju väldigt subjektivt men jag tycker nog att den överraskade mig positivt o jag är beredd att lägga de pengarna.
 

Paahl

Omega
2-Faktor
Då var det dags att pröva Mackmyras 12:a.
När man slagit till på 2 flaskor så är förväntningar inte mindre direkt :)
Snygg förpackning o extra kul med en kapsyl i metall (hela korken väger 72 gram). Korken åkte givetvis i parketten så ett litet fint märke blev det. Själva korken ner i flaskan är givetvis inte metall :). Runt flaskan hänger även en liten påse med råvaran.
IMG_9369.JPG
IMG_9370.JPG
IMG_9371.JPG

Smak o lukt då?
Luktar bourbon o ek, lite bränt socker typ
Smakar inte alls sprit vilket jag har erfarenhet av tidigare Mackmyror. Smaken påminner o bourbon med hint av sherry typ. Testade först 1 cl som den är o sedan 4cl med en tsk vatten. Klart bättre o mer balanserad med vatten. Smakerna framträder bättre o vanilj kommer även fram. Påmminner en del om Kavalan Solist på bourbon fat
Mitt betyg blir 4/5.
Kul! Tack för den recensionen. Jag väntar fortfarande på min flaska. Men då kanske den dyker upp imorgon.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Någon här som ägt ett fat hos Mackmyra? Är det något att ha? Går i tankarna tillsammans med 2 vänner att köpa ett fat.
Jag äger två, hur dom blir tillslut är svårt att säga, men var på provsmak av småfat innan jag beställde och det smakade mycket bra. Om man läser runt i whiskysvängen så är det privatfaten folk brukar säga är bra.
 

Stein

Cartier
Någon här som ägt ett fat hos Mackmyra? Är det något att ha? Går i tankarna tillsammans med 2 vänner att köpa ett fat.
Inte jag men min far har ägt två fat och är inne på deras tredje fat (gravity). Den första utgåvan är jag inte så värst imponerad över men ändå helt ok. Däremot den andra(extra rök och lagrad på sherryfat) är riktigt bra! Tog med den på en blindprovning i somras och den kom etta hos två personer utav sex. Personligen hade jag den som tvåa. Mycket god rökig och söt smak! Den låg i tre år och jag har även provat en som legat ett par år till och den som legat på tre år var betydligt bättre.
20170224_165613.jpg

Själv är jag stolt ägare tillsammans med fem andra ägare till ett fat hos BOX. Vi fick tag på ett fat av japansk ek och valde ett orökigt destillat. Ska bli mycket spännande! Fick vara med och spika i namnskylten och fylla på fatet.
20161203_103442.jpg

20161203_111954.jpg
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Tack för info! En av mina favoriter. Har en ståendes i skåpet som jag inte vågar öppna. Men om man får tag på en till kanske man kan njuta av den igen :)
Ja, Yama 12 är en fin och mycket god whisky. Kul att denna kommer tillbaka och att vi inte bara får NAS-whisky (No Age Statement) från Japan.

Åh, tack för tipset!
Varsågod! :)

Tack för tipset. En sån får det bli!
Tror ni det är någon värdeökning på en sådan? Värt att köpa två kanske?
Nja, när denna fanns på SB för ca 1-2år sedan så var priset 649kr. På andrahandsmarknaden har denna kostat ca 1250kr de senaste åren. Tycker du oavsett ska köpa 2st, bra pris för en 12åring från Japan just nu och troligen kommer den aldrig bli billigare/lättare att hitta. Förhoppningvis får vi även tillgång till Yamazaki 18år snart.
 

zeke_varg

Omega
Ja, Yama 12 är en fin och mycket god whisky. Kul att denna kommer tillbaka och att vi inte bara får NAS-whisky (No Age Statement) från Japan.


Varsågod! :)


Nja, när denna fanns på SB för ca 1-2år sedan så var priset 649kr. På andrahandsmarknaden har denna kostat ca 1250kr de senaste åren. Tycker du oavsett ska köpa 2st, bra pris för en 12åring från Japan just nu och troligen kommer den aldrig bli billigare/lättare att hitta. Förhoppningvis får vi även tillgång till Yamazaki 18år snart.
Hållt provning på förra jobbet och ingen trodde på Japan. Efter blindtestet klippte den förstaplatsen. En favorit som jag sippat slut på :)
 

Harley

Omega
IMG_8013.JPG
Inte jag men min far har ägt två fat och är inne på deras tredje fat (gravity). Den första utgåvan är jag inte så värst imponerad över men ändå helt ok. Däremot den andra(extra rök och lagrad på sherryfat) är riktigt bra! Tog med den på en blindprovning i somras och den kom etta hos två personer utav sex. Personligen hade jag den som tvåa. Mycket god rökig och söt smak! Den låg i tre år och jag har även provat en som legat ett par år till och den som legat på tre år var betydligt bättre.
20170224_165613.jpg

Själv är jag stolt ägare tillsammans med fem andra ägare till ett fat hos BOX. Vi fick tag på ett fat av japansk ek och valde ett orökigt destillat.]
Allt detta prat om whisky gjorde att jag bara var tvungen att ta en Box. En helt ok whisky såhär efter jobb en fredagkväll.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Tack för tipset. En sån får det bli!
Tror ni det är någon värdeökning på en sådan? Värt att köpa två kanske?
Gammalt knep är att alltid köpa minst två om det är en lite ovanligare sort. Man dricker den första, tycker man att den är bra så dricker man även den andra. Tycker man att den första är nja så spar man den andra och säljer efter ett par år för att täcka kostnaden för bägge.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Gammalt knep är att alltid köpa minst två om det är en lite ovanligare sort. Man dricker den första, tycker man att den är bra så dricker man även den andra. Tycker man att den första är nja så spar man den andra och säljer efter ett par år för att täcka kostnaden för bägge.

Klok som vanligt kapten!
 

Wi

NLA
2-Faktor
Enligt en vän till mig är detta den bästa whiskyn/whiskeyn under 500 spänn.

Jag håller inte med..
Får kompensera med en riktigt fet klocka :)
IMG_7999.JPG
 
Topp