• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den ultimata brutalbeatern

demondave

Rolex
Så, IWC Vintage Aquatimern sitter som gjuten på armen, bortimot löjligt nöjd även efter några veckor. Har svårt att se annat än att det blir en keeper.

Men, den fyller långt ifrån alla mina behov. Ingen (nåja) automat gör det. Behöver nåt brutalare, nåt som håller för arbete, smällar och hellre-än-bra-downhillande. En G-shock är givetvis svaret på frågan.. Jag vill bara inte ha en. Utan att ha järnkoll på hela sortimentet känns det inte riktigt som min stil.

Det jag söker är:

Quartz
Analog, tydlig och stilren. IWC'n är en bra hint om hur jag gillar det. Sinn har endel som får mig småhård.
Vattentät och dammtät in absurdum.
Ingen feschlig ytbehandling som kan repas och flagna. Hellre stål som patineras.
Glas som håller.
Stilren, tydlig tavla. Tid och datum på sin höjd :)
Bortimot löjligt bra luminering. Tritium antar jag.
Gummi eller nato. Måste vara lättrengjord.

Storleksmässigt runt 42-44 millimeter nånstans. Ska inte nödvändigtvis se ut att hålla för en nordkoreansk invasion, men det är just nåt i den stilen den faktiskt ska hålla för. Ska passa mer med underställströjor och varselkläder än kostym, men ska inte se ut att vara mejslad ur en sjunken ubåt. Budgeten är svävande. Köpet sker med stor sannolikhet inte den närmaste tiden, så finns tid till lite sparande. Men realistiskt sett känns det lite dumt att jobba med över 20 k på armen, så ju billigare desto bättre. Ska ändå kännas som snäppet mer än en femhundraspänns engångs slit-och-släng.

Finns det något där ute som uppfyller mina krav? Alla tips mottages tacksamt. Lite periodare när det kommer till internettid, men ska försöka med feedback skapligt ofta för att styra råden i rätt riktning efterhand. Målet är att vi ska ha funnit fram den bästa beatern vi kan finna för oss som rör oss i verkligheten långt från Stureplan :)
 

Dammen

Cartier
Låter som en CWC diver är svaret för dig! Duger den till Royal Navy så borde den väl funka för dig!

Douglas
 

demondave

Rolex
Dammen skrev:
Låter som en CWC diver är svaret för dig! Duger den till Royal Navy så borde den väl funka för dig!

Douglas

CWC finns absolut med på listan, har ett par intressanta modeller. Ska nånting hållas emot Divern så är det kanske att den ser lite väl dykare ut. Det kan ju hända att det nån gång blir en klassisk Submariner som alternativ till IWC'n. Vill ju inte riskera att ta fel klocka när jag ska iväg och jobba ;)
 

max

Dancing Queen
Sinn UX, finns i lite olika versioner och på gummi. 44mm och quartz. Dock bokstavligen urhuggen ur en ubåt (gjort i ubåtsstål, men den kanske kommer undan ändå? ) :mrgreen:
Här ser du versionerna som finns: http://www.sinn.de/de/Taucheruhren/UX.htm
Så då var det avklarat. Nästa fråga :)

dsc0826vm8.jpg
 

demondave

Rolex
Den får ju gärna vara huggen ur en ubåt, helst osänkt för att verkligen vara säker på stålets kvalité. Den ska bara inte se ut som att den är det :) Det är just vad jag gillar med Sinn-uren.

Hur är lumineringen på en tocken en? Finns det någon tekniskt sett liknande modell utan den roterande bezeln?
 

max

Dancing Queen
Lumen skall vara bra vad jag hört, har dock ingen själv. Tror eriksons urhandel i sundbyberg brukar ha dem hemma om du bor i närheten och vill prova.
Ang vridring så är de ganska bra på beater för att skydda glaset. Jag hade valt sinnen av dehär men Breitling har ju quartz också, vridring där också men mindre vridringsaktig :)

fJbGmDjrd.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sk du ha en klocka som är vattentät in absurdum och inte ha en g-shock, så får du helt enkelt leva med en vridring.
Det finns ingen klocktillverkare som tillverkar analoga (in i absurdum) vattentäta klockor utan vridring eftersom de då inte är funktionella för dykning.
 

demondave

Rolex
yonsson skrev:
Sk du ha en klocka som är vattentät in absurdum och inte ha en g-shock, så får du helt enkelt leva med en vridring.
Det finns ingen klocktillverkare som tillverkar analoga (in i absurdum) vattentäta klockor utan vridring eftersom de då inte är funktionella för dykning.

Vafan, konstigt prioriterat, måste ju finnas fler hårdjobbande landkrabbor än dykare där ute! :D
In absurdum-biten kommer sig mer av att jag jobbar mycket i dammiga miljöer, och den kan absolut få smaka på stänk av lite allt möjligt ohälsosamt. Den kan till exempel mycket väl hänga på armen när det ska läggas på snökedjor i saltslask. Känns lite som att ju tätare den är, desto bättre lär den hålla, även om jag både är landkrabba och badkruka.
 

Knät

Cartier
yonsson skrev:
Sk du ha en klocka som är vattentät in absurdum och inte ha en g-shock, så får du helt enkelt leva med en vridring.
Det finns ingen klocktillverkare som tillverkar analoga (in i absurdum) vattentäta klockor utan vridring eftersom de då inte är funktionella för dykning.

Helt säker på det?

1000 meter tycker jag klassas som in absurdum.. Eller iallafall bra nära..

SIF+00.jpg
 

JayJay

Rolex
Longines Conquest L3.659.4.58.6 kostar 5k hos klockia. Är förvisso "bara" 41mm men tavlan blir ju större när du inte har ngn vridring. 300m är ju dessutom fullt tillräckligt för alla vardagssituationer.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
demondave skrev:
Den kan till exempel mycket väl hänga på armen när det ska läggas på snökedjor i saltslask. Känns lite som att ju tätare den är, desto bättre lär den hålla, även om jag både är landkrabba och badkruka.

100 meter räcker gott om du inte ska dyka. Det är trycket som gör att vatten tränger in, inte mängden.
Skruvad krona känns ju dock alltid säkert.
 

demondave

Rolex
Knät skrev:
yonsson skrev:
Sk du ha en klocka som är vattentät in absurdum och inte ha en g-shock, så får du helt enkelt leva med en vridring.
Det finns ingen klocktillverkare som tillverkar analoga (in i absurdum) vattentäta klockor utan vridring eftersom de då inte är funktionella för dykning.

Helt säker på det?

1000 meter tycker jag klassas som in absurdum.. Eller iallafall bra nära..

SIF+00.jpg

Stilig, riktigt stilig! Den där skulle jag nästan vilja testa på gummi. Säkert någon form av helgerån, men ändå.
Vilken tillverkare är det? Lyckas inte helt läsa snirklarna på tavlan :)

Edit: Hittade tillverkaren, JS Watch. En mekanisk klocka, shock proofed sägs det, men klarar verkligen en automatare mina krav på stöttålighet? Ofta blåmärken på armar och handleder, så lyckas ju slå i det mesta.
 

demondave

Rolex
yonsson skrev:
demondave skrev:
Den kan till exempel mycket väl hänga på armen när det ska läggas på snökedjor i saltslask. Känns lite som att ju tätare den är, desto bättre lär den hålla, även om jag både är landkrabba och badkruka.

100 meter räcker gott om du inte ska dyka. Det är trycket som gör att vatten tränger in, inte mängden.
Skruvad krona känns ju dock alltid säkert.

Inte så orolig för att det de facto ska läcka in, vill bara ha den förbaskat tät just eftersom mycket av det som klockan kan utsättas för är av det skadligare slaget. I grunden ligger det enkla och månne naiva antagandet att ju bättre den klarar tryck, desto bättre utförda är tätningarna. Även om jag sällan är ner till Titanic och vänder på en arbetsdag.
 

Knät

Cartier
Js Watch Sif pallar nog rätt mycket och skäms inte för sig på gummi. Priset är dock över 20k..
 

demondave

Rolex
Knät skrev:
Js Watch Sif pallar nog rätt mycket och skäms inte för sig på gummi. Priset är dock över 20k..

Hade en stygg känsla av det, ja. Lockande klocka, men inte för att fylla den uppgiften. Lägger stället i minnesbanken iaf, om man nån gång dimper ner på Island.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du kan ju alltid leta efter en begagnad Breitling quartz. De lär ju tåla det mesta och är även vattentäta in i absurdum.
Vridringen kommer du dock inte undan i så fall.
 

demondave

Rolex
Det kokar ju antagligen förr eller senare ner till en Sinn UX eller UX SDR med Tegimentbehandling på gummisnodd. Hade dom bara haft tritium hade ordern redan legat där :)

Vad jag kan se så är den enda skillnaden mellan modellerna ovan att SDR'en har svart bezel. Har jag missat något som skiljer? Svart bezel ser mer allvar ut, men antagligen något mer repkänsligt. Snyggt i alla fall.

Båda finns i GSG 9-utförande. Enda skillnaden jag kan se där är en logga som plottrar till det lite, lyckas inte hitta någon skillnad i specen. Något jag har missat där?
 

benganb

Omega
Re: Sv: Den ultimata brutalbeatern

Gick i liknande tankar och det slutade med ett orangt monster från seiko.
Sjukt mycket klocka för pengarna. Hade dock görna sett quartz på en ren beater, för att slippa pilla med tid och datum när man bara vill greppa klockan och rusa iväg på äventyr:)
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Certina DS-3 nyreleasen som kom för några år sen, hade en sån och den var riktigt tålig rackare. Finns att hitta för runt 4-5k

Sa jag att den var snygg också?

300416d1278022320-certina-ds-3-1000m-diver-limited-edition-certina-dial-ex-1.jpg
 

_jonte

Patek
Citizen har ju nån variant som är bombsäker, 200m wr och utan vridring... Kommer inte ihåg vad den heter bara.
Annars finns ju tex Precista PRS-10 som lär tåla det mesta, 100m wr, och blästrat case. Eller varför inte en PRS-18q...
http://timefactors.com/precista.htm

Edit: Gammal tråd... :)
 

demondave

Rolex
Haha, tackar för tipsen, men nu är ordern lagd. Skadar ju inte att tråden blir fylligare för andra som eventuellt ställer sig samma fråga, men kanske har andra preferenser.

Ska man paketöppna här eller ska man göra en egen tråd om det? :)
 

_jonte

Patek
Haha, tackar för tipsen, men nu är ordern lagd. Skadar ju inte att tråden blir fylligare för andra som eventuellt ställer sig samma fråga, men kanske har andra preferenser.

Ska man paketöppna här eller ska man göra en egen tråd om det? :)
Förtjänar en egen tråd tycker jag, men du kan länka härifrån!
Vad blev det då??
 

demondave

Rolex

Richie

Audemars
2-Faktor
@demondave har du kvar din UX? hur har den isf klarat av jobbet som beater?
Är lite småsugen på att införskaffa en som beater jag också, så skulle vara kul att höra (och se) hur den klarat av uppgiften :)
 
Topp