• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Denim evolution - den stora jeansnötartråden

frere

Audemars
2-Faktor
Som alla vet är fejkpatina en ännu värre styggelse när det gäller denim än när det gäller lysmassa. Det här är tråden för oss som ser samma skönhet i ett par älskade, ingångna (och inte alltid så väldoftande) jeans som i ett perfekt solblekt vridringsinlägg.

Jag jobbar sedan ett par månader med ett par obändiga Tellason Ladbroke Grove som jag har stora förhoppningar på. Tills vidare bjuder jag på ett par bilder på ett par jeans som sannolikt når sin peak just nu, innan de börjar bli för slitna.

Nudie Grim Tim, Open Dry Selvage. Rätt lätthanterade på 13,5 oz och som vanligt med nudie är det snabba fades och ganska kort tid av perfektion innan de går under. Inköpta i september 2012 såg de ut så här:
65825560.jpg


Jag väntade 8 månader till första tvätt (man ska ju alltid börja i september eller oktober, vintern är perfekt för odörfritt bärande och hårt slitage, gärna i pulkabacke!) och idag ser de ut så här:
C8DBA567-57C3-451D-9B51-73020C71E598_zpsjoaxjvoz.jpg

A81BAF88-03FE-499D-AE9D-F026AFAF0A5B_zpsxesefxol.jpg

Fyll gärna på med era liknande projekt, i den här tråden är det alltid år 2004!

Edit: Skorna som skymtar fram är ett par sju år gamla RMW...de är nästan värda en egen tråd, sjukt bra patinerade om än lite ovårdade just idag...
 
Senast ändrad:

frere

Audemars
2-Faktor
Kul tråd! Uppdatera gärna mer, trevligt att lära sig. Blev sugen på ett par bara för att patinera..
Jag kan inte så mycket om själva "hårdvaran" egentligen, köper jeans nån gång om året på sin höjd. Men det är värt att göra lite research när man väl handlar så man inte väljer något som pajar så snart man har gått in dem. Acne t ex har jag aldrig lyckats få till. Så knepen är väl egentligen att välja något av tillräckligt bra kvalitet och tänka på vilken färgton de kommer att utveckla över tid (red cast blir oftast snyggare än green). Ett par för tjocka får man jobba riktigt länge med och risken är att man inte orkar, även om det blir sjukt bra om man härdar ut. För tunna/lätta går istället sönder i grenen innan man hinner uppnå någon patina.

Pappaledighet har visat sig vara en sjukt bra väg till snyggt slitage. Man är ute i alla väder (särskilt snö!), går, klättrar, rör sig. Dessutom har man alltid våtservetter med sig och kan avlägsna fläckar direkt när de uppkommer (vilket är bra eftersom man vill undvika tvätt in i det sista). Kontorsarbete ger på sin höjd lite slitage i rumpan och är betydligt tristare.

Edit: Tellasonbrallorna kommer förstås att dyka upp i tråden, före och efter tvätt. Men det kommer att ta tid att få till dem...
 
Senast ändrad:

easy rider

Brüno
2-Faktor
Hipster!

Schysst ändå. Kör stenhårt på Levi's...och där slutar mina jeanskunskaper.

Snygga RM, är det Chestnut (färg)? Så såg mina ut efter en sommar med konstant hojåkande.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag kör på samma tema. Tvättar aldrig jeans, används till dom är redo att kastas.
Brukar funka att hänga ut på vädring på balkongen om dom blir lite funkiga...
 

frere

Audemars
2-Faktor
Snygga RM, är det Chestnut (färg)? Så såg mina ut efter en sommar med konstant hojåkande.
Ja, jag tror det är chestnut. Använder numera en kräm från saphir som jag tycker är sjukt bra, den har gjort dem något mörkare och mindre röda.
Jag kör på samma tema. Tvättar aldrig jeans, används till dom är redo att kastas.
Brukar funka att hänga ut på vädring på balkongen om dom blir lite funkiga...
Själv tycker jag att det lika spännande att plocka ur tvättmaskinen efter första tvätten som att öppna klockpaket...känns liksom som att "framkalla" dem efter månader av slit. Gillar också när de utvecklar lite urtvättad fade utöver brukspatinan, efter första halvåret tvättar jag lite nu och då.
 
Mitt tips för Jeans överlag. Har gjort det med samtliga par, och det har gått bra på alla utom ett. (Det billigaste paret, kostade 150kr med kvalité därefter.)
Här är mina tips, stegvis i korrekt ordning för att få bra passform på nya, otvättate Jeans.
1. Öppna kyld öl & avnjut.
2. Dra på byxorna, gärna med ett par SKÖNA kalsonger/badbyxor/löpartights eller liknande under.
3. Avnjut en till kyld öl efter det hårda arbetet.
4. Ställ dig i duschen/badet med så varmt vatten du kan i ca. 30-40 minuter. Avnjut mer öl under denna stund om så önskas.
5. Kliv ur & torka MYCKET LÄTT med en MÖRK/SVART handduk, ta ej av byxorna. (Eller en vit om du inte är rädd att den där/att din fru stryper dig för att den blir missfärgad.
6. Ta EJ av byxorna tills de är helt torra. (Detta görs bäst under sommartid när det är varmt ute, men det är upp till er.)
7. Avnjut mer öl medans du avnjuter synen och känslan av ett par Jeans som näst intill formgjutits efter dina vackra former.
8. Mer öl.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Mitt tips för Jeans överlag. Har gjort det med samtliga par, och det har gått bra på alla utom ett. (Det billigaste paret, kostade 150kr med kvalité därefter.)
Här är mina tips, stegvis i korrekt ordning för att få bra passform på nya, otvättate Jeans.
1. Öppna kyld öl & avnjut.
2. Dra på byxorna, gärna med ett par SKÖNA kalsonger/badbyxor/löpartights eller liknande under.
3. Avnjut en till kyld öl efter det hårda arbetet.
4. Ställ dig i duschen/badet med så varmt vatten du kan i ca. 30-40 minuter. Avnjut mer öl under denna stund om så önskas.
5. Kliv ur & torka MYCKET LÄTT med en MÖRK/SVART handduk, ta ej av byxorna. (Eller en vit om du inte är rädd att den där/att din fru stryper dig för att den blir missfärgad.
6. Ta EJ av byxorna tills de är helt torra. (Detta görs bäst under sommartid när det är varmt ute, men det är upp till er.)
7. Avnjut mer öl medans du avnjuter synen och känslan av ett par Jeans som näst intill formgjutits efter dina vackra former.
8. Mer öl.
Jag ska testa detta, med öl kan det inte gå fel även om byxorna blir åt helvete :D
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu fattar jag varför Hipsters luktar konstigt... Trodde det var den Biodynamiska tobaken men det beror alltså på att man inte tvättar sina kläder!??!
FY FAAN!! Det måste ju sitta lager med gammal avskrapad lårhud i era brallor. Faan jag kräks i kaffekoppen :-/
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Med tanke på din profession så får jag då ställa frågan om detta är hälsosamt?

Läste detta för längesedan och hittade allt artikeln.

– Jag fick stora infekterade bölder på rumpan av ett par jeans jag hade, säger Örjan Andersson, en av jeansföretaget Cheap Mondays grundare.
– Jag hade dem på mig i stort sett varje dag i ungefär ett år, till slut började det klia och göra så ont att jag knappt kunde sitta. Jag var tvungen att gå till läkare och få penicillin för att bli av med bölderna.

http://www.aftonbladet.se/halsa/article12036640.ab

 

POO

Panerai
Att inte tvätta jeans på flera år är ett hittepå av företag som säljer undermåliga produkter. Ska man ha bad azz fadez duger inte nudie till.
 

SSL

Audemars
Jeans är en amerikansk styggelse. Dock coolt att du står på dig och går runt i jeansen så länge o antagligen luktar smarrigt
 

frere

Audemars
2-Faktor
Att inte tvätta jeans på flera år är ett hittepå av företag som säljer undermåliga produkter. Ska man ha bad azz fadez duger inte nudie till.
Utveckla gärna! Visst går det alltid att göra saker bättre eller mer autentiskt, men det gamla vanliga 00-talssättet är ju rätt etablerat. Och kul. Men man kan ju t ex skaffa ett par levis från 1890 som hittats i en övergiven gruva i mojaveöknen istället.
100-years-old-levis-ebay.jpg

Har blivit mycket smutsfokus i tråden annars tycker jag. Och H-ordet tre gånger? Det här är inget för hipsters, det är ju helt vanliga byxor.:) Tycker att man kan ha samma syn på ett par jeans som på en jacka eller annat ytterplagg, jeansnötning är ingen syssla för pungsvettare i TV-soffan. Det är ju rörelse och aktivitet som ger slitningen, inte det faktum att man har dem på sig. (Läste en gång om en snubbe som sov i sina jeans...det är puckat!)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Break in bad, är det när allt går fel?
Typ magsjuka i break in stadiet?

Nejdå men seriöst så tycker jag du fick till en snygg slitning på jeansen, jag tycker de flesta jeans är så jäkla vida nere vid foten, fattar inte varför dom envisas med det.
Jag gillar levis bäst av de jag testat 511 tror jag favoritserien heter, dock gillar jag inte att det varierar så mycket i passform på de olika färgerna.
 

POO

Panerai
Utveckla gärna! Visst går det alltid att göra saker bättre eller mer autentiskt, men det gamla vanliga 00-talssättet är ju rätt etablerat. Och kul. Men man kan ju t ex skaffa ett par levis från 1890 som hittats i en övergiven gruva i mojaveöknen istället.
100-years-old-levis-ebay.jpg

Har blivit mycket smutsfokus i tråden annars tycker jag. Och H-ordet tre gånger? Det här är inget för hipsters, det är ju helt vanliga byxor.:) Tycker att man kan ha samma syn på ett par jeans som på en jacka eller annat ytterplagg, jeansnötning är ingen syssla för pungsvettare i TV-soffan. Det är ju rörelse och aktivitet som ger slitningen, inte det faktum att man har dem på sig. (Läste en gång om en snubbe som sov i sina jeans...det är puckat!)


Nudies tål ju tydligen inte vatten utan blir direkt skitfula, varför man rekommenderas att gå med dem i år. "Riktiga" kvalitets-grejer kan både tvättas och bli snygga på samma gång. Kanske inte veckovis och med vittvättmedel dårå men betydligt oftare än årligen.
 

carlanton

Audemars
Nudie är gjorda för att släppa mycket färg, därför blir de fula om man tvättar ofta. Många japanska jeans är extremt svåra att slita in, och kan därför tvättas ofta utan att de släpper färg. Resultatet blir att det kan ta 5-10 år innan de är perfekta.

Bakterier trivs inte i bomullstyg, så nej, det är inte äckligt att inte tvätta.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Har själv jobbat inom jeansbranchen, Levi's, Replay samt Diesel. Körde stenhårt på 501:eek:r o 505:eek:r i otvättad denim helst i olika editions från 50,60 o 70-talet. Gillade även Edwin's rådenim brallor. Mina första rådenim var Acne's första legendariska jeans med röda sömmar.
Hur som helst så är dessa Jeans inte gjorda för att slängas i tvätten efter nån vecka. Dels så "blöder" dom o dels så krymper dom. Man får helt enkelt nöta in dom själv.
Nu för tiden tycker jag bara att rådenim är hårda, färgar av sej och känns väldigt mycket Hipster.
Ej haft ett par på flera år och när jag provade mina 501:eek:r från -56 som enligt mej fått den perfekta slitningen och hänget förklarade frugan att "det där är såna där Söderbrallor" hahaha.
Nej nu kör jag helst helt vanliga Ralfan, blå samt ljusa, som sitter där dom ska helt enkelt:)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Ps! Ett tips till er som letar sjyst slitna Levi's Vintage 501:eek:r så gav jag alla mina par till Stadsmissionen för nån vecka sen:)
 

Untitled

Omega
Har inte köpt andra jeans än råjeans de senaste 10 åren. Körde mycket Acne och Nudie ett tag men tycker de går sönder fört fort, blir lite så att man använder jeansen mycket och sedan när de börjar se schysta ut är de för trasiga. Har även haft ett par Edwin, ett par Nashville och ett par icke-selvedge och jag gillade båda. Även haft ett par Levis 501 STF för typ 20 dollar men trivdes inte med passformen. Senaste fyra åren har jag uteslutande kört APC vilka håller relativt hög kvalitet (i alla fall om man jämför med Acne i samma prisklass) och har en vettig passform.
 
Topp