• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Denim evolution - den stora jeansnötartråden

Starship

Cartier
Får man inte tvätta sina byxor? Inte för att jag tvättar mina brallor speciellt ofta, men det skulle vara roligt om någon av jeansnördarna skulle vilja förklara vad det handlar om. Jag köper typ Crocker på Jc och blir förvirrad men nyfiken av den här tråden.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Får man inte tvätta sina byxor? Inte för att jag tvättar mina brallor speciellt ofta, men det skulle vara roligt om någon av jeansnördarna skulle vilja förklara vad det handlar om. Jag köper typ Crocker på Jc och blir förvirrad men nyfiken av den här tråden.
Det är klart att du ska tvätta, om det behövs.

Anledningen till att vänta med tvätt är för att jeansen ska få en personlig slitning & formas efter dig & ditt användande. Det mest optimala är därför ett par råa jeans. Råa/raw denim är alltså jeans som har blivit färgade & torkade & that's it.

Sex månader är enligt många det optimala, men allt handlar om hur just du använder jeansen. Jag tvättade mitt senaste par efter cirka två månader.
 

Psykel

Patek
Får man inte tvätta sina byxor? Inte för att jag tvättar mina brallor speciellt ofta, men det skulle vara roligt om någon av jeansnördarna skulle vilja förklara vad det handlar om. Jag köper typ Crocker på Jc och blir förvirrad men nyfiken av den här tråden.
Det är klart att du ska tvätta, om det behövs.

Anledningen till att vänta med tvätt är för att jeansen ska få en personlig slitning & formas efter dig & ditt användande. Det mest optimala är därför ett par råa jeans. Råa/raw denim är alltså jeans som har blivit färgade & torkade & that's it.

Sex månader är enligt många det optimala, men allt handlar om hur just du använder jeansen. Jag tvättade mitt senaste par efter cirka två månader.
Crocker och likvärdiga är väl inget jag skulle följa "jeanslagarna" med. Tvätta som du vill. Det handlar om personlig slitning i den råa indigon när man tvättar jeans sällan. Japanska eller amerikanska jeans i rå indigo skulle jag inte tvätta oftare än en gång i halvåret, och då aldrig i tvättmaskin. Jag handtvättar mina med ett speciellt växtbaserat tvättmedel för just rå indigo.
 
Det ena paret har två år på nacken. Nu kör vi ett par till!
IMG_2790.JPG
 

Smulan

Rolex
Finns det någon bra metod att bleka selektivt (lår knän etc)? Har ett par Nudie som tvättats för ofta och tidigt och börjar bli trist mellanblå...
 

Edin

Panerai
Fixade ett nytt projekt i förra veckan som går på prov.

Nudie%201_zpsi8w4jib5.jpg


Nudie Lean Dean Dry Cold Black.
Inte slevage denna gång medvetet då jag ville ha ett par svarta jeans och ville ha en lite smalare modell än Grim Tim så därav är de på prov. Gillar de dock så det lär bli ett par Dry Japan eller US Selvage snart.

Givetvis tog jag fram sprättaren och sprättade bort alla stygn på bakfickan innan användning. :D

Nudie%202_zpsxbvxcbmq.jpg


Finns det någon bra metod att bleka selektivt (lår knän etc)? Har ett par Nudie som tvättats för ofta och tidigt och börjar bli trist mellanblå...

Sandpapper. Inte direkt skonsamt men det funkar halvbra. Bästa är ju som sagt att ge fan i att tvätta på 1-2 år beroende på hur länge man håller ut.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Impulsköp utan research är lite av mitt signum när det kommer till jeans... Har idag oförhappandes råkat köpa ett par Edwin ed-75 i ganska lätt kvalitet "rainbow selvage", nytt märke för mig. Passar på att posta här så jag vet vilket datum jag köpte dem. Vad säger konnässörerna, kan det bli nåt av dem eller borde jag gått på nåt tyngre?
 

Psykel

Patek
Impulsköp utan research är lite av mitt signum när det kommer till jeans... Har idag oförhappandes råkat köpa ett par Edwin ed-75 i ganska lätt kvalitet "rainbow selvage", nytt märke för mig. Passar på att posta här så jag vet vilket datum jag köpte dem. Vad säger konnässörerna, kan det bli nåt av dem eller borde jag gått på nåt tyngre?
Jag har ett par Edwin i rainbow selvedge, dock "Classic" modellen som är helt made in Japan. Bästa jeansen jag ägt! Fantastiskt snygga och sköna! Edwin är Japans Levi's, så definitivt bra.
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Nu ligger mina SoSo i tvättmaskinen för första gången efter 140 användningar, en cold soak i halvtid typ. Känns som att det kan bli ok, bild imorgon kanske.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag har ett par Edwin i rainbow selvedge, dock "Classic" modellen som är helt made in Japan. Bästa jeansen jag ägt! Fantastiskt snygga och sköna! Edwin är Japans Levi's, så definitivt bra.
Låter bra! "Japanese denim, made in tunisia" fick duga den här gången. Mest nöjd med att midjan är lite högre, det har jag stört mig på med mina tellasons i två år... Är det samma tyg i dina? Hur utvecklas de?
 

frere

Audemars
2-Faktor
Nu ligger mina SoSo i tvättmaskinen för första gången efter 140 användningar, en cold soak i halvtid typ. Känns som att det kan bli ok, bild imorgon kanske.
Det tycker jag! Blir ofta nyköpssnack men det är ju egentligen resultat som är roligast. I morgon får alla visa brallorna de har på sig, fade-fredag!
 

Psykel

Patek
Låter bra! "Japanese denim, made in tunisia" fick duga den här gången. Mest nöjd med att midjan är lite högre, det har jag stört mig på med mina tellasons i två år... Är det samma tyg i dina? Hur utvecklas de?
Osäker. Tror det är 14oz eller nåt. 50-talsstuk i passform och så, så lite högre midja och regular tapered. Jag har ett par som är lite för stora, så dom sitter lite ledigare på höfterna, vilket jag tycker om. Än så länge ser dom riktigt fina ut och lär ju bara bli bättre!
Jag är petig med tillverkningsland. Skulle inte köpa ett par jeans som är tillverkade i Turkiet eller liknande. I nuläget har jag endast made in Japan-jeans i form av ett par Big John och ett par Edwin + ett par Edwin chambraychinos i 40-tals workwearstuk att ha till sommaren.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Låter bra! "Japanese denim, made in tunisia" fick duga den här gången. Mest nöjd med att midjan är lite högre, det har jag stört mig på med mina tellasons i två år... Är det samma tyg i dina? Hur utvecklas de?

Önskas högre midja kan jag rekommendera LVC 1954 501Z. Mina sitter strax under naveln utan att ge en kameltå som många får när de drar upp lågt skurna byxor...

image.jpeg
 

Igge

Panerai
Hej,

Jag gjorde precis ett arkeologiskt fynd i garderoben, helt oanvända. Tjockt denim tyg som fan. Tror det blir en pre soak, hänga över natten och dra på dom tidigt dagen efter när dom fortfarande är lite fuktiga. Någon som har erfarenhet av detta svenska kultmärke som la ner för något år sen. Har dom har dragit igång igen med ett annat märke eller liknande?

Denim Deamon.jpeg
 
Topp