• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Denim evolution - den stora jeansnötartråden

Psykel

Patek
Hej,

Jag gjorde precis ett arkeologiskt fynd i garderoben, helt oanvända. Tjockt denim tyg som fan. Tror det blir en pre soak, hänga över natten och dra på dom tidigt dagen efter när dom fortfarande är lite fuktiga. Någon som har erfarenhet av detta svenska kultmärke som la ner för något år sen. Har dom har dragit igång igen med ett annat märke eller liknande?

Denim Deamon.jpeg
Är jag helt ute och cyklar om jag påstår att det är samma gäng bakom Sarva? Får för mig det...
 

Ketan

Cartier
IMG_3109.JPG
Halloj. Är på sukt efter ett par nya jeans och har alltid svårt att bestämma mig med längden. Testade dessa levis och längden kändes väl kanske lite kort. Vad är er åsikt? Butiken hade inte en storlek större i längd så kan inte jämföra två par.
 

Psykel

Patek
IMG_3109.JPG
Halloj. Är på sukt efter ett par nya jeans och har alltid svårt att bestämma mig med längden. Testade dessa levis och längden kändes väl kanske lite kort. Vad är er åsikt? Butiken hade inte en storlek större i längd så kan inte jämföra två par.
Jag kör alltid med cuffs. Dock ser det mycket bättre ut med selvedge. Jag skulle nog köra en tum längre än det där.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Någon som har koll och erfarenhet av Acnes jeans?
Har ett par ljusa tvättade, helt ok. Deras raw tycker jag är snyggast, hade ett stort parti tidigare. Helsvarta roc cash sålde som smör, roc raw också. Skeva storlekar, prova rätt modell i butik före köp.
IMG_3109.JPG
Halloj. Är på sukt efter ett par nya jeans och har alltid svårt att bestämma mig med längden. Testade dessa levis och längden kändes väl kanske lite kort. Vad är er åsikt? Butiken hade inte en storlek större i längd så kan inte jämföra två par.
Jag tycker att det ser bra ut, gillar inte uppvikta jeans. Akta dig bara om de nu skulle krympa i tvätten.
 
Finns det över huvud taget några tips när det kommer till raw denim och skydda sina skor från att bli missfärgade från jeansen?

Vika upp, visst, men det gillar jag inte. Klistra på tejp på insidan av jeansen, skulle möjligen kunna fungera. Man blir aningen begränsad med raw denim och andra kläder, den saken är säker.
 

Edin

Panerai
Finns det över huvud taget några tips när det kommer till raw denim och skydda sina skor från att bli missfärgade från jeansen?

Vika upp, visst, men det gillar jag inte. Klistra på tejp på insidan av jeansen, skulle möjligen kunna fungera. Man blir aningen begränsad med raw denim och andra kläder, den saken är säker.

Kört raw jeans de senaste 5-8 åren och innan första tvätt är det tyvärr no-no med vita skor, vita kallingar och vita T-shirts. Har testat att sy dit tyg nertill för skornas skull men det ser bara fult ut och då var det bättre att välja bort vitt.
 

POO

Panerai
Finns det över huvud taget några tips när det kommer till raw denim och skydda sina skor från att bli missfärgade från jeansen?

Vika upp, visst, men det gillar jag inte. Klistra på tejp på insidan av jeansen, skulle möjligen kunna fungera. Man blir aningen begränsad med raw denim och andra kläder, den saken är säker.

Tvätta dem kallt så tar du udden av det värsta. Får de inga sjysta fadezzz efter en kalltvätt hade de inte fått det utan den samma heller.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Kör uppvik tills efter tvätt. känns säkrast så.

Fick ingen kommentar till indigofera, ngn annan som kör detta svenska märke?
 

Herr Potatis

Cartier
2-Faktor
Vad säger ni om att "förtvätta" ett par jeans i rådenim hemma? Jag är inte det minsta intresserad utav att få snygga "fades", utan vill endast ha ett par hela och rena jeans som inte färgar av sig. Just att tyget blöder färg är det primära problemet, vill inte få indigo på mina skjortor eller skor, därav att jag vill tvätta byxorna innan användning. Jag vill ha just ett par i selvedge denim (vill vika upp benen), att hitta ett par sådana som är förtvättade samt fortfarande mörka (vill ej ha dem ljusa eller fabriksslitna) verkar vara nästan omöjligt ifall man vill ha en passform som ej är supertajt. Levi's har ju några par förtvättade selvedge, men de är väldigt smala. Det verkar som att bomullsbyxor i slim-fit motsvarar regular-fit i jeansväg.

A.P:C:s jeans passade mig utmärkt, så tänkte att kunde köra på ett par ifrån dem. För att få dem ur "rådenim-stadiet", rekommenderar ni att jag tvättar dem varmt (40°C) eller kallt (kommer sjävklart köra på fintvätt)? Kommer byxorna krympa avsevärt mer ifall de tvättas varmt?
 

Psykel

Patek
Vad säger ni om att "förtvätta" ett par jeans i rådenim hemma? Jag är inte det minsta intresserad utav att få snygga "fades", utan vill endast ha ett par hela och rena jeans som inte färgar av sig. Just att tyget blöder färg är det primära problemet, vill inte få indigo på mina skjortor eller skor, därav att jag vill tvätta byxorna innan användning. Jag vill ha just ett par i selvedge denim (vill vika upp benen), att hitta ett par sådana som är förtvättade samt fortfarande mörka (vill ej ha dem ljusa eller fabriksslitna) verkar vara nästan omöjligt ifall man vill ha en passform som ej är supertajt. Levi's har ju några par förtvättade selvedge, men de är väldigt smala. Det verkar som att bomullsbyxor i slim-fit motsvarar regular-fit i jeansväg.

A.P:C:s jeans passade mig utmärkt, så tänkte att kunde köra på ett par ifrån dem. För att få dem ur "rådenim-stadiet", rekommenderar ni att jag tvättar dem varmt (40°C) eller kallt (kommer sjävklart köra på fintvätt)? Kommer byxorna krympa avsevärt mer ifall de tvättas varmt?
Jag tvättar alltid kallt i badkaret med Mr Blacks denim wash. Mina huvudjeans som jag i princip burit non-stop i ett år förtvättade jag på det viset. Tappade inte nån märkbar färg, men blödde knappt nåt alls efter det. Så jag skulle rekommendera en förtvätt + mörka kläder den första veckan eller två. Och tvätta kallt om du inte köper en storlek som kompenserar eventuell krympning. Räkna med några procent, typ en storlek.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Kul att denna tråd bumpades. Funderar på att tvätta mina två jeans. Ett par nudie köpta i oktober och ett par indigofera köta i januari.
Varvat dessa sedan inköp. I princip.

Köra på eller tvätta??
 

WBergdahl

Panerai
men kan man inte betala nån för att bära jeansen åt en så slipper man gå omkring i 8 månader med ett par byxor man inte riktigt är nöjd med?
Jag är alltid nöjd med mina jeans när jag köper dom, och gillar att använda dom för att sen se hur slitningen har blivit av mitt användande.

Efter tvätten blir jag ofta ännu mer nöjd med köpet
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
men kan man inte betala nån för att bära jeansen åt en så slipper man gå omkring i 8 månader med ett par byxor man inte riktigt är nöjd med?
Är det så att man inte är nöjd verkar det sjukt. Jag är supernöjd med mina, tycker delvis de förlorar efter första tvätten.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Kul att denna tråd bumpades. Funderar på att tvätta mina två jeans. Ett par nudie köpta i oktober och ett par indigofera köta i januari.
Varvat dessa sedan inköp. I princip.

Köra på eller tvätta??
Tvätta ena paret kanske? Nudies borde väl ha hunnit rätt långt sen i oktober, men de andra känns som att de kanske mognar långsammare och är dessutom nyare? Iofs oskönt med långt gångna "projektjeans" i sommarvärme så jag förstår om du slänger med båda:)
 

Psykel

Patek
Lite off topic, men kör dessa Japan-tillverkade Edwin-chinos i 40-talsstuk så jeansen (och benen) får vila under varma sommardagar. Grymt luftiga och sköna i snygg japansk chambray! Grym deal dessutom, kostade ca 2.600kr men fick det sista osålda paret i butiken med 70% rabatt!
IMG_5601.JPG
 
Topp