• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Denim evolution - den stora jeansnötartråden

D

Deleted member 4412

Guest
Har inte köpt andra jeans än råjeans de senaste 10 åren. Körde mycket Acne och Nudie ett tag men tycker de går sönder fört fort, blir lite så att man använder jeansen mycket och sedan när de börjar se schysta ut är de för trasiga. Har även haft ett par Edwin, ett par Nashville och ett par icke-selvedge och jag gillade båda. Även haft ett par Levis 501 STF för typ 20 dollar men trivdes inte med passformen. Senaste fyra åren har jag uteslutande kört APC vilka håller relativt hög kvalitet (i alla fall om man jämför med Acne i samma prisklass) och har en vettig passform.
APC gör skitsnygga jeans men jag har dock aldrig provat dem. Vilken modell kör du och hur är dom?
 

Untitled

Omega
APC gör skitsnygga jeans men jag har dock aldrig provat dem. Vilken modell kör du och hur är dom?

Har just nu två par Petit Standard och ett par Petit New Standard. Föredrar PS framför PNS då fotvidden på PNS är på tok för smal. Sizeade även fel på mina PNS så de är lite stora i midjan (skulle ha 29 men panikköpte 30 för det var det enda som fanns inne). Problemet jag ser med APC är att byxorna töjer sig mycket, man måste gå ner en-två storlekar när man köper dem, gärna så tight i midajn som man klarar av. Byxorna krymper också en del i tvätten så det kan vara värt att kemtvätta eller tvätta på svalare temperaturer om man inte vill vänta/har tålamod på att de ska töja ut sig igen. Men just Petit Standard sitter bättre på mig än någon annan jeansbyxa jag haft.
image.jpg
 
D

Deleted member 4412

Guest
Ok, de kan va bra o veta. Man har ju gått på några minor o köpt jeans som sitter bra o sedan töjer sej som fan. Senaste exemplaret va mina Stone Island jeans. Måste tvätta i 60grader o tumla efter ett par dagars användning.
Har för nej att det finns en till modell som är lite rakar o större?
Blir nog PS för mej då, kanske värt att glida förbi Nitty o prova innan man beställer..
Tack för infon!
 

Untitled

Omega
Ok, de kan va bra o veta. Man har ju gått på några minor o köpt jeans som sitter bra o sedan töjer sej som fan. Senaste exemplaret va mina Stone Island jeans. Måste tvätta i 60grader o tumla efter ett par dagars användning.
Har för nej att det finns en till modell som är lite rakar o större?
Blir nog PS för mej då, kanske värt att glida förbi Nitty o prova innan man beställer..
Tack för infon!

Kolla in New Standard också, lite större tror jag.
 

Oskar

Omega
Bäst jeansbutik i Stockholm med stort utbud? Har just bytt tjänst så jag kan använda jeans. Vill ha smal passform med ganska hög midja så man kan ha instoppad skjorta utan att se ut som en gorilla
 
D

Deleted member 4412

Guest
Bäst jeansbutik i Stockholm med stort utbud? Har just bytt tjänst så jag kan använda jeans. Vill ha smal passform med ganska hög midja så man kan ha instoppad skjorta utan att se ut som en gorilla
De flesta jeans idag med avsmalnande ben har tyvärr lägre midja..
 

frere

Audemars
2-Faktor
Ser ju typ oanvända ut. Hur länge har du slitit på dem innan tvätt?
Köpta i augusti förra året, dock inte 400 dagars användning. (Hade väntat längre om det inte varit för en skvätt bebiskräks.) Har dock burit dem riktigt mycket och konstant valt dem när jag gjort saker som förväntas slita. De har faktiskt släppt väldigt lite färg under hela året. Sannolikt ett galet utgångsmaterial som kräver sjukt mycket tid och slit.

Edit: ser att bilden är rätt dålig. Lite mer fade i verkligheten, men inte mycket.
 

Edin

Panerai
Kul tråd!
Jag har hållit på ett tag med att slita in Jeansen själv och det är en sann hatkärlek. Har ett Par Nudie Grim Tim som jag tror närmar sig fem-sex år nu och tyvärr är de lite stora då jag tappat några kilon samtidigt som jag nog valde en storlek för stora från början. Alla "nudie" stickningar är borttagna från start.
IMG_0206_zps5wk6nbho.jpg


Hål sliter man in själv och att köpa trasiga byxor från start är no no. Men att laga egna är helt ok och det bästa med Nudie är nog ändå att de hjälper en med det gratis! Dock brukar jag köpa fika åt dom när jag hämtar ut byxorna för det är guld värt att de tillhandahåller den tjänsten.

IMG_0204_zpsuxqorhwz.jpg
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Kul tråd!
Jag har hållit på ett tag med att slita in Jeansen själv och det är en sann hatkärlek. Har ett Par Nudie Grim Tim som jag tror närmar sig fem-sex år nu och tyvärr är de lite stora då jag tappat några kilon samtidigt som jag nog valde en storlek för stora från början. Alla "nudie" stickningar är borttagna från start.
IMG_0206_zps5wk6nbho.jpg


Hål sliter man in själv och att köpa trasiga byxor från start är no no. Men att laga egna är helt ok och det bästa med Nudie är nog ändå att de hjälper en med det gratis! Dock brukar jag köpa fika åt dom när jag hämtar ut byxorna för det är guld värt att de tillhandahåller den tjänsten.

IMG_0204_zpsuxqorhwz.jpg

Var lämnar du in byxorna då?
 

Frourez

Omega
Idag är det nytvättat som gäller! Extremt lite fade med tanke på hur länge de använts, men lovande inför kommande år. Och ja, de står av sig själva lutade mot en stol. Inga konstigheter.
image.jpg

Känns som att du tvättade för tidigt om du letar kontraster. Det är dock normalt för vanliga indigo när det är raw för 1500kr och upp. Efter ett år har jag hört att det tyget verkligen visar sitt!
 

Psykel

Patek
Köpte ett par japanska av märket Big John för några veckor sen. 14oz, rödgul selvage. Sitter sjukt bra och kvalitén känns perfekt. Kostade som ett par Diesel dessutom...
Ser fram emot, och kommer posta, fadesen sen!
Angående tvätt så kör jag mina var sjätte månad. Vädrar kanske varannan vecka. Och jag har aldrig haft ett par illaluktande jeans. Man duschar väl för tusan?
Nudiechefen som fick bölder hade väl rena korvskinn på sig, lät inte huden andas ordentligt.
 

Edin

Panerai
Jag har kastat in mina i frysen i en plastpåse om de luktat skunk. Funkat förvånansvärt bra men inte lika uppskattat hos andra "frys intressenter"...
 

Frourez

Omega
Måste rekommendera Validas Syatelje på Limhamn, Malmö. Köpte ett par 3Sixteen i Slim Tapered men fotvidden var ändå 18cm. Hon tog 480kr för att sy in de via dubbelsömmen/insidan och lät selvedge-sömmen vara orörd. Kan tyckas vara lite dyrt men för mig var det värt då jag vill ha just 3Sixteen tyget. Så bra tips för dig som är nöjd med passformen och tyget i övrigt men just fotvidden(vaden ner) är lite för stor.
 

WBergdahl

Panerai
Har ett par Nudie av någon modell i otvättad denim hemma som ska få sig en första runda nu i veckan tänkte jag

Dom köptes i januari -14 men användes inte på ett par månader, så typ 12 månader har dom används!
Mycket på vinter/vår/höst och typ 3 gånger nu under sommaren
 

Chagall

Cartier
Det här med jeans är lite komplicerat, och inte riktigt min grej egentligen. Har ett par Edwin i rådenim som jag försöker slita in nu. Det är inte så dyra heller. Tips! :)
image.jpeg


(Gammal bild)
 

Frourez

Omega
Det här med jeans är lite komplicerat, och inte riktigt min grej egentligen. Har ett par Edwin i rådenim som jag försöker slita in nu. Det är inte så dyra heller. Tips! :)
image.jpeg


(Gammal bild)
Du ska bära dem så ofta du kan. Cykla snabbar upp men grenen tar stryk. Gillar du helheten av att slita själv och kan tänka dig ett par nya att fadea så kom tillbaks här så kan vi hjälpa dig med allt från storlekshjälp, märken och tyg. Började också med ett par "billigare" och har gått över till de dyra efter att ha sett före och efter bilder.
 

Johan S

Omega
Har inte köpt andra jeans än råjeans de senaste 10 åren. Körde mycket Acne och Nudie ett tag men tycker de går sönder fört fort, blir lite så att man använder jeansen mycket och sedan när de börjar se schysta ut är de för trasiga. Har även haft ett par Edwin, ett par Nashville och ett par icke-selvedge och jag gillade båda. Även haft ett par Levis 501 STF för typ 20 dollar men trivdes inte med passformen. Senaste fyra åren har jag uteslutande kört APC vilka håller relativt hög kvalitet (i alla fall om man jämför med Acne i samma prisklass) och har en vettig passform.

Samma här, kört uteslutande på APC senaste tiden och tycker att det är en relativt lätt bralla att slita in snyggt på hyfsad kort tid. Tidigare körde jag alltid LVC, Edwin, Lee Originals och RRL mm. Dessa APC Petit Standard
image.jpeg
har jag kört i ca 5 månader med en tvätt för nån vecka sedan.
 
Topp