• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Denim evolution - den stora jeansnötartråden

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Ser lovande ut vad gäller faden. Måste kolla in märket med då det är helt nytt för mig och jag verkligen behöver ett par nya jeans men känner inte att jag har 2k att lägga på det nu. Suger...
Varsågod. ;)

http://hugo-sthlm.com/collections/c...-rinsed-denim-by-cofstudio?variant=6822381124

Edit* - Här är en till där faden syns lite bättre. Det ska bli intressant att se hur jeansen ser ut om en två månader.
DSC_0156.jpg
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: SSL

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Vad tror vi om en första tvätt? Har använts i säg 60 dagar. Arbetar i dem dessutom, vilket sätter sina spår...

Det vore förbannat skönt att få jeansen rena & slippa att oroa mig för att det ska färga av sig på andra plagg. Idag vågar jag bara använda en bråkdel av garderoben tillsammans med byxorna.:D
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    150.1 KB · Visningar: 45

POO

Panerai
Det går alldeles utmärkt att tvätta kallt, utan eller med väldigt lite tvättmedel och utan centrifugering, utan att man direkt påverkar chansen för schysta slitningar. Centrifugerin en är viktigt att skippa för den ger vita ränder.
 

Psykel

Patek
Det går alldeles utmärkt att tvätta kallt, utan eller med väldigt lite tvättmedel och utan centrifugering, utan att man direkt påverkar chansen för schysta slitningar. Centrifugerin en är viktigt att skippa för den ger vita ränder.
Jag tvättar mina kallt för hand i badkaret, med Mr. Blacks jeanstvättmedel.
 

SSL

Audemars
I tvättmaskinerna hos mig så ingår centrifiguering i 40 graderstvätten, men inte i 30 grader. Tvättar man i 30 så får man välja 3 extra min centrifiguering efteråt. Så brukar använda 30 för jeans och annat. Lite tvättmedel o skippa sköljmedlet.
 

Edin

Panerai
Är alla här så fega när det kommer till tvätt? Jag kör 60 grader och full centrifugering då jag inte ens tänkt tanken vad gäller centrifugering eller ej. Tar ut dem direkt när maskinen är klar och drar som en galning i benen så de inte krymper. Hade årlig tvätt här i veckan och det är ju lite speciellt med rena och väldoftande jeans. :D

Var även och provade Nudie Lean Dean i US Selvage. Kalasfina men fanns ju inte i 33/36 vilket sög get. Ska ringa Götet och kolla om de har några imorgon annars blir det nog att satsa på ett par i 33/34 som de hade hemma och la undan till på måndag åt mig. :)
 

Smulan

Rolex
Gott folk, vad finns det för alternativ till Nudie? Skulle vilja ha något men ännu tjockare/tätare tyg om det finns.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Gott folk, vad finns det för alternativ till Nudie? Skulle vilja ha något men ännu tjockare/tätare tyg om det finns.
Vilken typ av modell är du ute efter? A.P.C finns på Nitty Gritty, Levis Made and Crafted finns även & Circle Of Friends som några exempel.

Nästa model som jag ska testa är A.P.C Petit standard. Prisvärd & verkar vettig. 1300:- typ, runt 13 oz och får därmed anses som en lättviktare som ligger på klivet till mellanvikt. Modellen har normal passform & finns även som en mer slimmad model (petit new standard). Sistnämnda är omöjlig att ge sig på för min del.
 

Edin

Panerai
Vilken typ av modell är du ute efter? A.P.C finns på Nitty Gritty, Levis Made and Crafted finns även & Circle Of Friends som några exempel.

Nästa model som jag ska testa är A.P.C Petit standard. Prisvärd & verkar vettig. 1300:- typ, runt 13 oz och får därmed anses som en lättviktare som ligger på klivet till mellanvikt. Modellen har normal passform & finns även som en mer slimmad model (petit new standard). Sistnämnda är omöjlig att ge sig på för min del.

Jag har testat Levi´s Made and Crafted samt LVC och även APC. Inga av dessa har hållit samma kvalité som Nudies Selvage och de gånger de gått sönder har Nudie och dess lagningar hållit bäst. Sen är ju alla olika och Varken Levi´s eller APC passar mig så bra.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag har testat Levi´s Made and Crafted samt LVC och även APC. Inga av dessa har hållit samma kvalité som Nudies Selvage och de gånger de gått sönder har Nudie och dess lagningar hållit bäst. Sen är ju alla olika och Varken Levi´s eller APC passar mig så bra.
Allt handlar om att hitta rätt modell för just dig, så är det bara. En modell som spricker i grenen spricker inte för någon annan. Grenen i mina C.O.F belastas inte alls men om jag kliver i mina Levis Made and Crafted känns det som att grenen ska sprängas i ena paret.
 

Smulan

Rolex
Jag har testat Levi´s Made and Crafted samt LVC och även APC. Inga av dessa har hållit samma kvalité som Nudies Selvage och de gånger de gått sönder har Nudie och dess lagningar hållit bäst. Sen är ju alla olika och Varken Levi´s eller APC passar mig så bra.

Kanske jag kör fel kvalité? Ser att selvage serien är klart dyrare men lättare än andra. Är den stadigare/tuffare på nått vis? Stadiga Eddy passar mig bra fö :)
 
Senast ändrad:

Edin

Panerai
Allt handlar om att hitta rätt modell för just dig, så är det bara. En modell som spricker i grenen spricker inte för någon annan. Grenen i mina C.O.F belastas inte alls men om jag kliver i mina Levis Made and Crafted känns det som att grenen ska sprängas i ena paret.

Huvudet på spiken!
Dock är det största problemet jag haft med Levi´s inte grenen utan fickorna. Dom har gått åt pipan fort och varit snålt insydda i "fick sömmen" och då inte gått att laga på ett snyggt sätt. APC var bara inte min passform så dom fick vandra vidare.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Mina Grim Tim börjar sjunga på sista versen i skrevet, så lutar åt ett par nya.

Köpte dessa för ett gäng år sen, 100% bomull. Nu verkar dock Nudie blanda in elastane och skit i alla sina jeans?
 

Smulan

Rolex
Mina Grim Tim börjar sjunga på sista versen i skrevet, så lutar åt ett par nya.

Köpte dessa för ett gäng år sen, 100% bomull. Nu verkar dock Nudie blanda in elastane och skit i alla sina jeans?

Grim Tim, Dry Ring 100% organic cotton. Plockade upp ett par för några veckor sedan. :)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag har lagt undan mina rådenim förresten, vågen visar 91 kilo nu. Det är typ sex-sju kilo upp sedan jag köpte dom (tränat mycket), kommer förstöra dom om jag knallar omkring i dom nu.... Ska ut & löpa lite & lugna mig lite med benträningen så får vi se vad som händer.:D
 

thomastheswede

Audemars
Mina Grim Tim börjar sjunga på sista versen i skrevet, så lutar åt ett par nya.

Köpte dessa för ett gäng år sen, 100% bomull. Nu verkar dock Nudie blanda in elastane och skit i alla sina jeans?
Tror bara vissa modeller i vissa tyger har 2%, alla mina är 100% bomull (även ganska nyköpta) så ge inte upp Nudie!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag har lagt undan mina rådenim förresten, vågen visar 91 kilo nu. Det är typ sex-sju kilo upp sedan jag köpte dom (tränat mycket), kommer förstöra dom om jag knallar omkring i dom nu.... Ska ut & löpa lite & lugna mig lite med benträningen så får vi se vad som händer.:D
Du behöver lite elastane i ditt liv hör jag, du hade kunnat sporta den perfekta Danny Zuko-looken nu ;)
 
Topp