• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Denim evolution - den stora jeansnötartråden

frere

Audemars
2-Faktor
Kanske inte, men ändå :)
Kanske borde överväga annan tillverkare än Nudie dock, tror inte jag haft ett par som varit helt i grenen i mer än 2-3 månader..
En tyngre kvalitet kan funka längre!. Nudies "vanliga" dussinmodeller är annars gjorda för att släppa mycket färg och slits rätt fort, men ger i gengäld snabba resultat. Jag kör ett par lättviktare med elastan sen i november och som omväxling till tellason-projektet som pågått sen trådstart är det kul att se lite fades redan nu. Men sen vet jag ju att de kommer att paja i knäna redan i sommar, och visst det är trist.
får helt enkelt köpa ny bil...
Är raw det värsta ur blöd-aspekten?
Ja, särskilt första månaderna! Lånade ett tag en audi a5 med ljus alcantaraklädsel samtidigt som jag påbörjade ett par nya jeans, då fick det bli handduk på förarplatsen...
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
En tyngre kvalitet kan funka längre!. Nudies "vanliga" dussinmodeller är annars gjorda för att släppa mycket färg och slits rätt fort, men ger i gengäld snabba resultat. Jag kör ett par lättviktare med elastan sen i november och som omväxling till tellason-projektet som pågått sen trådstart är det kul att se lite fades redan nu. Men sen vet jag ju att de kommer att paja i knäna redan i sommar, och visst det är trist.
Äh, kanske ska köpa ett par standard ändå. Tar emot lite att lägga 2' på ett par i selvedgekvalite när jag inte vet om dessa kommer stå sig nämnvärt bättre.
 

Apansson

Torpare
Halvt OT men måste ändå slå ett slag för Levis Commuter-serie om det är några andra cykelpendlare/folk som har jeans på ett smutsigt jobb. De blir tamejfan inte smutsiga för fem öre, rätt coolt. Ser helt okej ut också!
 

Psykel

Patek
Halvt OT men måste ändå slå ett slag för Levis Commuter-serie om det är några andra cykelpendlare/folk som har jeans på ett smutsigt jobb. De blir tamejfan inte smutsiga för fem öre, rätt coolt. Ser helt okej ut också!
Dom har väl reflexband på insidan av yttersömmen också? Smart att vika upp och få extra säkerhet.
 

Aelgen

Omega
Köpte mina första raw selvedge jeans i helgen och är nu inne på 3e dagen med dem och känner att jag iallafall kan röra mig lite mer naturligt i dem nu... första dagen var inte nice, haha. Ska bli kul att slita in dessa.
Jag vet att de kan blöda en hel del, men hur är det på insidan? Tänker på om man stoppar in en skjorta i ljusare färg. Är det bara att glömma första halvåret typ eller hur ska man förhålla sig? Orkar inte ha enbart mörka skjortor under våren...
 

Edin

Panerai
Köpte mina första raw selvedge jeans i helgen och är nu inne på 3e dagen med dem och känner att jag iallafall kan röra mig lite mer naturligt i dem nu... första dagen var inte nice, haha. Ska bli kul att slita in dessa.
Jag vet att de kan blöda en hel del, men hur är det på insidan? Tänker på om man stoppar in en skjorta i ljusare färg. Är det bara att glömma första halvåret typ eller hur ska man förhålla sig? Orkar inte ha enbart mörka skjortor under våren...

Jag skulle avråda från det. Samma sak med vita sneakers och ljusa tjocktröjor...
 

Edin

Panerai
Alltså avråda från att någonsin göra det? Eller bara i början?
Är det ett permanent råd så blir det ett kort besök i Raw selvedge djungeln för mig, haha.

Nej nej. Men jag skulle avråda från det i början. Allt beror ju lite på hur mycket du använder dom och så. Man märker ju när de slutar att fälla men det går inte att säga hur lång tid detta tar. Jag åkte runt ett halvår i min bil med en "handukspåse" på stolen och på detta ett stolsskydd från en Audi som sitter på förarstolen då de levereras från fabriken. Utskrattad av kompisar? javisst, men sen åker dom runt i riktigt sunkiga bilar där askoppen ofta används för uttjänta snusprillor tills den är full och min bil närmast aldrig har ett gruskorn på golvmattorna..
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Vet ej om denna tråd bara gäller raw-denim men möjligen har någon svar på min fråga? Mina Dsquared-jeans gick nyligen sönder och behöver därmed köpa ett par nya jeans, dock tycker jag att inga är i närheten lika sköna och har lika snygg tvätt som just Dsquared. Problemet är att det är ganska svårt att motivera ett jeans-köp på närmre 4000. Så min fråga är helt enkelt, någon som vet ett par lika sköna jeans?
 

thomastheswede

Audemars
Alltså avråda från att någonsin göra det? Eller bara i början?
Är det ett permanent råd så blir det ett kort besök i Raw selvedge djungeln för mig, haha.
Räkna med blå ränder på skjortan men de går bort i tvätten. Vit skjorta skulle jag absolut inte våga mig på innan första tvätten. Och missa inte att det blöder från insidan av nederkanten på byxan så ljusare skor (framför allt i nubuck) kommer att få en blå rand som INTE är så lätt att få bort.
 

Psykel

Patek
Vet ej om denna tråd bara gäller raw-denim men möjligen har någon svar på min fråga? Mina Dsquared-jeans gick nyligen sönder och behöver därmed köpa ett par nya jeans, dock tycker jag att inga är i närheten lika sköna och har lika snygg tvätt som just Dsquared. Problemet är att det är ganska svårt att motivera ett jeans-köp på närmre 4000. Så min fråga är helt enkelt, någon som vet ett par lika sköna jeans?
För det priset skulle jag låta reparera. Unionville på söder i Stockholm är awesome för sånt, och mina Big John är inlämnade för en grenlagning as we speak.
Om du prompt ska byta ut dom helt, så finns det massvis av utmärkta jeans i 1500-2000-kronorsklassen. Kolla Tellason (amerikanska), Edwin, Japan Blue, Momotaro och Big John (japanska).
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
För det priset skulle jag låta reparera. Unionville på söder i Stockholm är awesome för sånt, och mina Big John är inlämnade för en grenlagning as we speak.
Om du prompt ska byta ut dom helt, så finns det massvis av utmärkta jeans i 1500-2000-kronorsklassen. Kolla Tellason (amerikanska), Edwin, Japan Blue, Momotaro och Big John (japanska).
De har inte riktigt spruckit i grenen utan snarare i ändan. Tycker att de jeansen som du nämner ofta brukar vara väldigt stela till skillnad från Dsquared som är relativt tunna i kvaliten.
 

Psykel

Patek
De har inte riktigt spruckit i grenen utan snarare i ändan. Tycker att de jeansen som du nämner ofta brukar vara väldigt stela till skillnad från Dsquared som är relativt tunna i kvaliten.
Grövre tyg håller bättre. ;)
Och man får ju inte räkna med att jeansen känns 100% perfekta från dag ett. Mina Big John var ju riktigt tröga första veckan. Nu är dom helt fantastiska!
Men jag rekommenderar ändå att låta Unionville iallafall slänga ett öga på dina Dsquared. Dom kan utföra mirakel på jeans.
 

Aelgen

Omega
Nej nej. Men jag skulle avråda från det i början. Allt beror ju lite på hur mycket du använder dom och så. Man märker ju när de slutar att fälla men det går inte att säga hur lång tid detta tar. Jag åkte runt ett halvår i min bil med en "handukspåse" på stolen och på detta ett stolsskydd från en Audi som sitter på förarstolen då de levereras från fabriken. Utskrattad av kompisar? javisst, men sen åker dom runt i riktigt sunkiga bilar där askoppen ofta används för uttjänta snusprillor tills den är full och min bil närmast aldrig har ett gruskorn på golvmattorna..
Aha ok. Ja men det låter vettigt, fortsätter med mörkt ett tag till helt enkelt.
Förstår dig med bilen! Är nitisk själv, fattar inte hur folk orkar köra runt i bilar med skräp liggande överallt.

Räkna med blå ränder på skjortan men de går bort i tvätten. Vit skjorta skulle jag absolut inte våga mig på innan första tvätten. Och missa inte att det blöder från insidan av nederkanten på byxan så ljusare skor (framför allt i nubuck) kommer att få en blå rand som INTE är så lätt att få bort.
Ok, tack för tipset! Håller mig till lite mörkare tills jag slitit in dem och tvättat dem en gång.
 

Smulan

Rolex
Har skaffat två par otvättade grim tim i organic cottotn för att göra det här på riktigt! Ett par är på hela tiden och skall sedan tvättas i kallt resp varmt vatten när det är lite inkörda. Det andra paret är ett referens för att se hur storlek vikt färg etc påverkas. Kommer lite testresultat vad det lider!
 

Edin

Panerai
Har skaffat två par otvättade grim tim i organic cottotn för att göra det här på riktigt! Ett par är på hela tiden och skall sedan tvättas i kallt resp varmt vatten när det är lite inkörda. Det andra paret är ett referens för att se hur storlek vikt färg etc påverkas. Kommer lite testresultat vad det lider!

Fega inte med tvättandet. 60 grader är vad som verkligen får fram fina färger. Kör alltid 60 och drar som en tok i benen direkt när maskinen gått klart. Funkar perfekt alla gånger med mina Grim Tims.
 

mps

Cartier
Undrar hur jag kunnat missa denna tråden...
Har två par projekt på gång nu.
Ett par Lee och ett par Adidas.
Tänkte Adidas kunde vara ett kul alternstiv.
De blödde något djävulskt i början. Blåa lår första månaden.
Nu har de används sedan juli. En vecka åt gången sedan hamnade de i frysen.
Blir nog en tvätt nästa helg.
Spännande!
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Undrar hur jag kunnat missa denna tråden...
Har två par projekt på gång nu.
Ett par Lee och ett par Adidas.
Tänkte Adidas kunde vara ett kul alternstiv.
De blödde något djävulskt i början. Blåa lår första månaden.
Nu har de används sedan juli. En vecka åt gången sedan hamnade de i frysen.
Blir nog en tvätt nästa helg.
Spännande!
Det är tufft med sådana "underground-kläder"! Jag tänker då på rådenim från Adidas. Har läst om det tidigare.:)
 

Smulan

Rolex
Ja då är det tvättat och klart för en första utvärdering Jeansen är Grim Tim i100% organic cotton. Jeansen har varit på i ca 3 veckor har varit med om en del matlagning, snus och annat och kan nog sägas vara ganska skitiga, Körde hårt i tvätten med kulörtvättmedel och 60 C ut och in och med lätt centrifugering. Torktid ca 24 timmar på sträck. Midjan har varit i spänn under torktiden (kritisk passform där) Inget drag i benen. Så här blev resultatet:

Jeansen blev 3 cm kortare!
j1.jpg


Men i midjan som torkade i spänn blev de tvättate 1 cm större!

j2.jpg



Blekningen var minimal men färgen har förändrats rätt mycket. De tvättade jeansen blev blåare. Endast lätta spår av blekning på utsatta ställen som knän och bakficka.

j3.jpg


Sist ut vägning. Hur mycket försvinner vi den tvätt?
j4.jpg


Den otvättade vägde 695 g och den tvättade 675 g. En ganska stor viktminskning a 20 g vid första tvätt kan tyckas. Är det främst färg eller rena fibrer som tvättas bort? Planerar att upprepa den här mätningen med 3-4 veckors intervall på kul för att se hur det går över tiden :)
 
Topp