• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Denim evolution - den stora jeansnötartråden

jistanes

Cartier
Jag har kollat på Levis Vintage Clothing och deras 1954 501 råa, lääänge nu & Caliroots drog precis ut en rabattkod som kunde motivera köpet. Mina Circle Of Friends sitter tok slimmat & nu vill jag ha ett par bekväma jävla jeans till mina pipor.

LVC, vit t-shirt, sub på nato & Cutler & Gross på näsbryggan. :)

levis-vintage-clothing-1954-501-jeans-50154-0067-new-rinse-pre-shrunk.jpg

levis-vintage-clothing-1954-501-jeans-50154-0067-new-rinse-pre-shrunk.jpg
'54, dragkedjegylfen va? Rättså bred i röven tyckte jag...haft LVC förut?
 
Jag har kollat på Levis Vintage Clothing och deras 1954 501 råa, lääänge nu & Caliroots drog precis ut en rabattkod som kunde motivera köpet. Mina Circle Of Friends sitter tok slimmat & nu vill jag ha ett par bekväma jävla jeans till mina pipor.

LVC, vit t-shirt, sub på nato & Cutler & Gross på näsbryggan. :)

levis-vintage-clothing-1954-501-jeans-50154-0067-new-rinse-pre-shrunk.jpg

levis-vintage-clothing-1954-501-jeans-50154-0067-new-rinse-pre-shrunk.jpg
Någon som har koll på hur vida i benen de där är?
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Då var man nyss hemkommen från Sivletto med ett par sprillans MiJ Edwin i deras klassiska 14oz regnbågsselvage. Regular tapered passform, i en storlek upp från vad jag brukar köra. Ville ha ett par som sitter lite ledigare, för variationens skull.
I skrivande stund ligger dom i en pre-soak, alltså en timme i kallt vatten i badkaret innan dom börjar köras, så man får ur lite lös indigo och stärkelse samt får ner krympningen lite (sanforiserade) innan jag kör iallafall ett halvår innan tvätt. Bilder följer nedan:
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg

Som extra bonus fick jag dom i en tjusig tygkasse.
image.jpeg
Har ett par ED 55 från Edwin, absolut bästa jeans jag har haft.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
'54, dragkedjegylfen va? Rättså bred i röven tyckte jag...haft LVC förut?
Hmm. Jag fick jeansen idag & älskar modellen, men jag är återigen osäker på storlek. 13.75 oz Cone Mills Red Selvage Denim är det som används & mina COF stretchades en hel del (Cone Mills 12.75 oz har jag för mig). Dom sitter i alla fall kanon nu & var bra svåra att stänga igen i midjan till en början. Mina COF ville jag ha tight, det vill jag inte med den här modellen. Typ så här.

Modellen sitter rätt tight över låren & jag är rädd att det blir fel proportioner om jag tvingar ner mig i en storlek, men är samtidigt rädd att passformen i midja & rumpa blir för stor efter användande. Skräddaren kan i och för sig ta in midjan.

Jag ska försöka fixa en bild sedan så hoppas jag på tips från coacherna.

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjk0NjMyMztzOjE6InciO2k6NDk3O3M6MToiaCI7aTozMjAwO3M6MToiYyI7aTowO3M6MToicyI7aTowO3M6MToiayI7czo0MDoiZGFlOTRhY2JjYmU1ZDdmZTBlYzc3OGI5OTJmZTAwMTQxMzUxNTA4NSI7fQ==


Det är synd att man bor i en liten stad...
 

jistanes

Cartier
Hmm. Jag fick jeansen idag & älskar modellen, men jag är återigen osäker på storlek. 13.75 oz Cone Mills Red Selvage Denim är det som används & mina COF stretchades en hel del (Cone Mills 12.75 oz har jag för mig). Dom sitter i alla fall kanon nu & var bra svåra att stänga igen i midjan till en början. Mina COF ville jag ha tight, det vill jag inte med den här modellen. Typ så här.

Modellen sitter rätt tight över låren & jag är rädd att det blir fel proportioner om jag tvingar ner mig i en storlek, men är samtidigt rädd att passformen i midja & rumpa blir för stor efter användande. Skräddaren kan i och för sig ta in midjan.

Jag ska försöka fixa en bild sedan så hoppas jag på tips från coacherna.

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjk0NjMyMztzOjE6InciO2k6NDk3O3M6MToiaCI7aTozMjAwO3M6MToiYyI7aTowO3M6MToicyI7aTowO3M6MToiayI7czo0MDoiZGFlOTRhY2JjYmU1ZDdmZTBlYzc3OGI5OTJmZTAwMTQxMzUxNTA4NSI7fQ==


Det är synd att man bor i en liten stad...
De är inte otvättade ("raw") eller? Isf låter det som en bra fit tycker jag, det du har nu.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Hur är ert midjemått kontra ticket size? Min midja mäter idag 95 cm & mina LVC 501 i strl 32 (82 cm) blev för stora. Det är samma sak med mina Circle Of Friends M3 - strl 31 (då hade jag 92 cm midja) & jag fick ta in midjan tillslut.

Översätter jag mina 95 cm i midja ska jag ha storlek 38, typ. Vad missar jag?

Jag beställde ett par LVC 501 i storlek 31 & tappa några kilon, sedan hålla mig där. Har lagt om träning & kost nämligen, men blev så fundersam när jag började läsa lite.
 

Edin

Panerai
Hur är ert midjemått kontra ticket size? Min midja mäter idag 95 cm & mina LVC 501 i strl 32 (82 cm) blev för stora. Det är samma sak med mina Circle Of Friends M3 - strl 31 (då hade jag 92 cm midja) & jag fick ta in midjan tillslut.

Översätter jag mina 95 cm i midja ska jag ha storlek 38, typ. Vad missar jag?

Jag beställde ett par LVC 501 i storlek 31 & tappa några kilon, sedan hålla mig där. Har lagt om träning & kost nämligen, men blev så fundersam när jag började läsa lite.

Provade en ny modell mot den vanliga Grim Tim jag har från Nudie och då kunde jag ha 31 utan problem mot 34 som jag har i Grim Tim så det beror ju högst på modell och hur de sitter då olika midja ger olika "töjnings möjligheter" eller nått. Skitsvårt är det i alla fall med storlekar och vet hur de kommer att töja sig.
 

Oew

Rolex
Hur är ert midjemått kontra ticket size? Min midja mäter idag 95 cm & mina LVC 501 i strl 32 (82 cm) blev för stora. Det är samma sak med mina Circle Of Friends M3 - strl 31 (då hade jag 92 cm midja) & jag fick ta in midjan tillslut.

Översätter jag mina 95 cm i midja ska jag ha storlek 38, typ. Vad missar jag?

Jag beställde ett par LVC 501 i storlek 31 & tappa några kilon, sedan hålla mig där. Har lagt om träning & kost nämligen, men blev så fundersam när jag började läsa lite.
Känns ibland som att det där är blajsiffror som bolagen hittar på. Kan ha allt från 30/31 (nn07) till 34 (slp)
 

Psykel

Patek
"Vanity sizing" kallas det när dom sätter mindre siffror på större storlekar. Har ett par 32 och 34 som sitter likadant i midjan. Det bästa är att kolla om tillverkarna har ordentliga mått på hemsidan eller så.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Caliroots kickar en rea nu med en hel del vettiga jeans. Levis Vintage Clothing bland annat. Jag beställde ett par LVC 1954 501 sanforized & rinsed (igen). 13.75 oz, signerat Cone Mills. Tanken var att beställa igår till fullpris (hade förtur till rean) - men nu blev det först idag & då ligger fler modeller på 30%. Sjyst!

Det som tilltalar mig är passform, sanforized & att jeansen faktiskt inte blöder som f*n. För min del är det värt det.

levis-vintage-clothing-1954-501-jeans-50154-0067-new-rinse-pre-shrunk.jpg


https://caliroots.se/pants/s/46?p=105968&orderBy=Published
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Tråkigt. Hojta till när du ska beställa, bollar gärna modeller och märke!
Det löste sig efter många om & men. Jeansen ska hämtas ut efter jobbet.

Jag kan även tipsa er andra om modellen Levis Vintage Clothing 1954 501, speciellt eftersom att Caliroots har ett galet bra pris på den nu (begränsat med storlekar). Otroligt mycket pang för pengen även om jag betalade mer.

https://caliroots.se/levis-vintage-clothing-1954-501-jeans-50154-0067/p/51188
 

luddviig

Panerai
En snabb fråga, köpte ett par nudie grim trim dry 12.7 OZ och tydligen ska dom torrfälla, finns det något knep att göra så dom inte torrfäller, har inte lust att få möbler och kläder förstörda. Och om man skulle få färg på t ex en vit skjorta, går det bort i tvätten då?
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
En snabb fråga, köpte ett par nudie grim trim dry 12.7 OZ och tydligen ska dom torrfälla, finns det något knep att göra så dom inte torrfäller, har inte lust att få möbler och kläder förstörda. Och om man skulle få färg på t ex en vit skjorta, går det bort i tvätten då?
Skölj en gång. Kallt vatten. Men tro mig, jeansen kommer att färga av sig...
 

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Är det nån som provat SoSo clothings customservice och har nåt att säga, såg att Olof på Manolo provat, men det var inte riktigt en modell för mig.
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
Nu har jag köpt ett par nudie lean dean. Det är dock en modell med lite stretch i som jag ändå tycker kan vara bra med en så här tight modell. Det köptes en storlek större än vad jag brukar klämma i mig i nya jeans då dom kunde minska en eller två storlekar(!) vid tvätt. Jag kommer inte tvätta dom här på minst ett halvår, inslitningen börjar idag! Återkommer med resultat om några månader (och även bilder med bättre kamera).

20160813_134242.jpg
 
Topp