Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Denna blev väl lite väl dyr?

Diskussion i 'Vintage' startad av Urtur, 29 oktober 2012.

1. Urtur
    Trådstartare

Urtur Stadsbo

2. SiljeWatches

SiljeWatches Bonde

47 k är mycket pengar... men tidiga ROLEX är hett eftertraktade... denna är från 1959

3. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Jag frågade några experter om klockan tidigare,ock det var inga vackra ord.Det enda bra med klockan ,var åratal.Det är jätte stort projekt att fixa till ALLT som behövdes,bezel,dial,mm Man måste också ha bra kontakter med folk som säljer vintage reservdelar,ock jag har inte det ....så lägger man ner det.Då blir pojkarna på Pantbanken glada....Mvh Paradis

4. Urtur
    Trådstartare

Urtur Stadsbo

Årtalen gör mig virrig.

Säljaren skriver att klockan är från 1959-60 samtidigt som serienumret indikerar på 65-66 och senare så gör han en rättelse om att klockan är från 1967?

5. David

David Bödeln

Va? Varför?

För mig skulle det räcka fint med en polering av glaset, service av verket och ett trycktest.

Mer än så skulle förstöra klockan.

6. Andrew

Andrew Borgare

Från:
    Danmark typ
    Nej, uret är inte från 1959.

Att auktionen rusade iväg beror på att minst två budgivare med solid kassa gärna ville köpa klockan. Så kan det gå!

7. ZQT

ZQT The Banker

Skulle kunna vara riggat också. En av dom har ju reggat sig för fyra dagar sen och har inte en enda affär.

8. Andrew

Andrew Borgare

Från:
    Danmark typ
    Mm, märkligt. Jag blir inte förvånad om betalning uteblir och klockan kommer upp igen.

9. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Detta är svaret jag fick,när jag visade bild på klockan. Serial number 132xxx would be around 1941. If you missed a digit (which I believe you did) should be from around 1955-1956, the GMT Master was launched in 1954 but as ref. 6542 with no crown guards and gilt dial. The 1675 was launched until 1960 with pointed crown guards (cornino). You could be looking at a 'frankenwatch'. The hands are not correct for the time period of for a gilt dial GMT. The bezel is not correct either for the time period you state. A GMT from the time period you mention (based on the serial number) should come with a bakelite bezel insert and a brass bezel setup, no crown guards, gilt dial, gilt hands and small GMT red hand.

If it's from 1959 it cannot be a 1675 or a 16750. The 16750 is a quick-set from the early 80's.

10. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Detta säger bara att det är en viss förvirring angående serienummer. Visarna var fel men annars vet jag inte? Boetten såg fin ut, men jag har inte nördat in på gilt-gmts heller.

11. David

David Bödeln

Eller så har den servats av Rolex. (Med reservation för att jag inte har koll på vilka delar de byter ut mot nya, för mig är en klocka med tavla utbytt mot en annan men "rätt" tavla lika franken som en med "fel", förutsatt att det är ett byte som sanktionerats av Rolex. Och med tanke på att man aldrig kan veta vad som bytts på en klocka man inte själv köpt ny är det alltså något jag inte bryr mig det minsta om.)

12. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Du har säkert rätt ang. detta,men nu är det för sent.kanske lika bra.Jag letar efter något annat,ock Pantbanken som sålde klockan ,känner jag bra.Dom sa att dom hade lagt en 16750 till salu.Dom visste inte heller något om klockan..Mvh Paradis

13. David

David Bödeln

14. Aurum

Aurum Gubbsnygg

15. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

[​IMG][/quote]

+1

16. David

David Bödeln

Just så.

Jag är sugen på frukt.

Ett äpple för X kr är mer prisvärt än ett päron för Y kr.

(Intresse för just 16750 har uttryckts av paradis, så det är en högst relevant jämförelse. För mig var det i alla fall inte alls självklart vilken Pepsi-GMT jag skulle ha, tills jag bestämde mig för årtal, då löste det sig av sig självt.)

17. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Den du länkar är ju en 16710, och inte en 16750 :)

18. David

David Bödeln

Jupp, alltså en granny smith, inte en golden delicious. Eller möjligtvis en persika. Det är i alla fall inte en ormbunke. (Men håller med om att min beskrivning var lögnaktig.)

19. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm