• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dessa Perlon band.......

tdn-dk

Panerai
Bilderna talar för sig själva.... :mad:

IMG_3833.JPG
IMG_3841.JPG
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Bra att det uppmärksammas. Någon som vet om det är enbart perlon som gräver sig in i stålet på det viset eller riskerar man det med vilket natoband som helst? Slipar upp anliggningssytan på banden mot boetten med slippapper så de blir mjukare och lite fluffigare. Tejp kanske är bra... men tycker det skulle bli geggigt när det är varmt.

Verkar inte framgå så ofta vad det är för material i NATO och Zuluband som säljs. Det borde det göra, antar bomull är bäst. Perlon skulle jag inte använda frivilligt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Bra att det uppmärksammas. Någon som vet om det är enbart perlon som gräver sig in i stålet på det viset eller riskerar man det med vilket natoband som helst? Slipar upp anliggningssytan på banden mot boetten med slippapper så de blir mjukare och lite fluffigare. Tejp kanske är bra... men tycker det skulle bli geggigt när det är varmt.

Verkar inte framgå så ofta vad det är för material i NATO och Zuluband som säljs. Det borde det göra, antar bomull är bäst. Perlon skulle jag inte använda frivilligt.
Perlon, nato, zulu alla förstör lika mycket om bandet blir skitigt...
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Perlon, nato, zulu alla förstör lika mycket om bandet blir skitigt...
Ja, men själva materialet misstänker jag gräver sig in med tiden även om det inte är så skitigt. Man kan se på en del äldre klockor hur det är ett mönsteravtryck från strukturen på bandet på boettlocken. Material som perlon tror jag mjuknar mindre i ytan och går hårdare åt stålet än exempelvis bomull.

Har funderat på att limma en tunn läderbit på anliggningsytan på banden. Det borde fungera.
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Perlonbandet kommer aldrig slita på stålet. Det hårdare av två material vinner den fajten varje gång. Problemet uppstår när hårda partiklar tex sand fastnar i det mjuka materialet och sliter på det hårdare. Det finns tom ett fint namn på fenomenet: tre kroppars abrasivt slitage.

Man kan nog inte utesluta att klockorna på bilderna även utsatts för korrrosion

/ P
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Perlonbandet kommer aldrig slita på stålet. Det hårdare av två material vinner den fajten varje gång. Problemet uppstår när hårda partiklar tex sand fastnar i det mjuka materialet och sliter på det hårdare. Det finns tom ett fint namn på fenomenet: tre kroppars abrasivt slitage.

Man kan nog inte utesluta att klockorna på bilderna även utsatts för korrrosion

/ P
Det stämmer säkert med tre kroppars abrasiva slitage. Men betyder det att det är oväsentligt hur mjukt eller strävt materialet i det här fallet i strapen är? Tror inte det. Gnider man tillräckligt med exempelvis ett perlonband mot en polerad stålboett ser man nog märken i stålet utan att nåt annat material är inblandat.
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Det stämmer säkert med tre kroppars abrasiva slitage. Men betyder det att det är oväsentligt hur mjukt eller strävt materialet i det här fallet i strapen är? Tror inte det. Gnider man tillräckligt med exempelvis ett perlonband mot en polerad stålboett ser man nog märken i stålet utan att nåt annat material är inblandat.

Som jag skrev hårdare vinner över mjukare. Får du repor om du gör så är det inte rent. Av samma anledning blir inte keramiska boetter och vridringar repiga lika lätt som de av stål, de är helt enkelt hårdare.

/ P
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Glömde säga att idén med läderbiten är klockren då flyttas glidningen och således slitaget från boetten

/ P
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Som jag skrev hårdare vinner över mjukare. Får du repor om du gör så är det inte rent. Av samma anledning blir inte keramiska boetter och vridringar repiga lika lätt som de av stål, de är helt enkelt hårdare.

/ P
Du överteoretiserar nog lite. Vatten skär fastare materia ganska raskt under tryck för att ta ett extremt exempel, även utan någon tredje "abrasiv". Med abrasiv skär det till och med igenom metall. Då kan nog till exempel ett strävt perlonband med ytstruktur som får nöta nåt decennium också göra gropar i ett stållock precis så som det ser ut att göra.
Men det går väl att testa om man vill. Polera hårt så det motsvarar daglig nötning med ett hårt perlonband på en fin mattborstning på en ny stålboett. Jag tänker inte prova för det skulle förvåna mig mycket om det bara vara perlonbandet det syntes nåt på efteråt. Eller hacka stålboettens kant i trä. Trä är mjukare men risken är stor att det kommer synas på stålboetten lik förbaskat. Om inte har du haft tur.
 

Psykel

Patek
Jag kör 90% perlon på mina klockor. Varvar dock med flera olika och tvättar när det blir skitigt. Kommer nog dröja länge innan jag sätter egna spår i klockorna.
 
Topp