• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det är billigare att köpa en dyrare klocka

Bottega

Cartier
Jag var förbi kungliga biblioteket igår och gick igenom tidningar från 1958, Uppsala nya tidning, och fick syn på några härliga annonser :) tog dessa till mina samtliga KS vänner.

bEqISk5.jpg

Vg7qZFx.jpg

iD9OeCd.jpg

fvbCgl9.jpg


Enjoy!
 

Marieberg

Omega
Ja man vet inte om man skall skratta eller gråta när man ser dessa priser, tänk om man hade haft en kristallkula och köpt den där Daytonan för 6998 :- när det begavs sig 1969. Det hade säkert gått att pruta också de var ju en smula svårsålda. Nä lika bra att blicka framåt....
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Att köpa ett billigt mode ur är att kasta pärlor till svin. Du köper din Diesel, Michale Kors, Marc Jacobs, Gant eller whatever för 3-4000kr och kommer dagen efter ha problem att ens få tillbaka hälften, låt ett år passera och du får 500kr på Tradera.
Att köpa billigt har sällan lönat sig. Bara att jämföra hur det sett ut med diverse kvalitetsur den senaste tiden. Vanliga fem-siffriga GMT's har stigit med närmare 100% på två år, samma sak syns över hela spannet i vintage världen. En ny Rolex kan du idag få vänta i 6-12månader på vilket gör att när du väl hämtar din nya klocka har du inget problem att hitta någon som är villig att betala 10% mer bara för att slippa kön.

Att köpa billigt (skräp) har aldrig varit så dyrt som det är idag.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Ja man vet inte om man skall skratta eller gråta när man ser dessa priser, tänk om man hade haft en kristallkula och köpt den där Daytonan för 6998 :- när det begavs sig 1969. Det hade säkert gått att pruta också de var ju en smula svårsålda. Nä lika bra att blicka framåt....
Det kostade den inte...
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Daytonan som Kaplans sålde för 5 miljoner var väl, om jag inte minns fel, köpt i Sverige för 2000 kronor ny.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Jag är helt enig "att det är billigare att köpa en dyr klocka". Klockor är en av få lyxprodukter som är bärkraftig och miljövänlig med tanke att en klocka håller en mansålder om man tar vara på sin klocka. Jämfört med en ny bil för exempel vad händer med den om 15-20 år...
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag är helt enig "att det är billigare att köpa en dyr klocka". Klockor är en av få lyxprodukter som är bärkraftig och miljövänlig med tanke att en klocka håller en mansålder om man tar vara på sin klocka. Jämfört med en ny bil för exempel vad händer med den om 15-20 år...
Serva bilen ordentligt så rullar den fortfarande utan problem om 15-20 år om du inte smäller den. ;)

Min första bil var nog 20 år gammal när jag skaffade den. Inga som helst problem bortsett från lite sliten/patinerad inredning.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tjejens Ford Fiesta var 20 år kallt när den kom i vår ägo och den lilla pärlan gick som en klocka. Totalt problemfritt ägande ända till klåparna på verkstaden tappade ner den från lyften när de skulle serva den. Saknar fortfarande den där lilla bilen.

Värdeutvecklingen? Något sämre min SMP (-02'a) men då var servicen på bilen lite billigare än dito på klockan.
 
Topp