Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Det börjar närma sig ett köp

Diskussion i 'Diskussion' startad av Ur led är tiden, 16 juni 2014.

?

Vilken modell skulle du välja?

1. Rolex Submariner Black Dial 116610

45 röst(er)
    34,9%
  2. GMT Master II Black Dial Oysterlock Bracelet 116710

51 röst(er)
    39,5%
  3. Jaeger LeCoultre Master Chronograph Silver Dial 1538420

20 röst(er)
    15,5%
  4. Panerai PAM 392

13 röst(er)
    10,1%
  1. Ur led är tiden
    Trådstartare

Ur led är tiden Torpare

Hej KS.

Jag har efter månader av kalibrering börjat närma mig ett köpbeslut. Är nybörjare inom klockvärlden och är inte så himla bra på att göra research men har försökt så gott det går. Tänkte i alla fall att jag kommer ha stor nytta av all expertis här och råden i denna tråd kommer mest troligt bli ganska avgörande för vilken modell jag väljer.

Bakgrunden är att jag vill köpa en vardagsklocka som jag i princip alltid bär. På jobbet bär jag oftast skjorta eller piké, endast i undantagsfall kostym. Samma lika gäller egentligen på fritiden då det kanske blir än mer t-shirtsliknande plagg. Vet inte om det är någon mer information som kan vara relevant men jag kompletterar gärna i sådana fall.

Jag har känt på och testat Rolex-modellerna och några Panerai-modeller som dock varit 44 mm till skillnad från 392 som är på 42. JLC:n har jag alltså inte någon testerfarenhet av men tar ändå med den eftersom jag verkligen gillar modellen och märket som sådant.

All information som bara kan vara av intresse, skriv gärna. Jag kommer läsa och begrunda noga. Jag försöker lägga in bilder på modellerna nedan men det är också en omröstning i tråden om allt bara går som det ska.

Bifogade filer:

stelah och Ernesto gillar detta.
  2. Ernesto

Ernesto Friends of KS

GMTn. Bra komplikation om du bara ska ha en klocka. Dessutom riktigt snygg!

Guskleto gillar detta.
  3. NickG

NickG Bonde

Från:
    Kungälv
    Känns som väldigt olika klockor förutom rollarna men jag hade kört på en GMT även om pannan lockar extremt!

4. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Jag hade nog kört GMT då den är lite tunnare i boetten än subben.

5. JonasF

JonasF Stadsbo

Från:
    Skurup
    Väldigt olika klockor som i min värd inte motsätter varandra utan i många fall kompletterar. Jag hade kört på JLC, en klockren klocka tycker jag.

6. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    En sub funkar till allt, hade kört på det. Med en sub så kan man vara OWG. Annars är pannan riktigt fin den med.

Boris Balkan gillar detta.
  7. erolorhun

erolorhun Borgare

Från:
    Stockholm
    Att du nämner kontor får mig luta åt JLC. Annars Sub

8. Inget slår en sportrolex om man bara ska ha en klocka, mellan SubC och GMT är det hugget som stucket, båda klarar det mesta, GMTn är en bra funktion men den har blankpolerade mittlänkar, SubC är liiite cleanare tycker jag...

Egentligen är det bara välja den du gillar bäst av dom två, mitt val är SubC...

bilder på min SubC...

wundlander, tudors, Roothen och 5 andra gillar detta.
  9. cab

cab Friends of KS

Subben är perfekta allroundern!

Roothen, Ekmikael och almeyero gillar detta.
  10. MJ24

MJ24 Friends of KS

Min röst går till SubC eftersom den är en allsidig klocka med god kvalitet…den passar till det mesta samtidigt som den tål att användas till de flesta aktiviteter.

11. Wangensten

Wangensten Borgare

Från:
    Oslo, Norge
    JLC, no doubt!!!

Se da

Ingen Rolex kan slå dette, INGEN!:blackeye:

jhm, bartoldous, JaTack och 10 andra gillar detta.
  12. konkas

konkas Friends of KS

Sub, men GMTn kommer inte långt efter.

13. Randel

Randel Friends of KS

Svårt val, man vill ju ha alla fyra egentligen :) Jag har själv en GMTc och är otroligt nöjd med den. Det är klocka åt det mer sportiga hållet men jag kan ändå tycka att man kan komma undan med den till kostym. Jag är stil-polis och tycker att dyk-ur är tveksamma till kostym, men smaken är som baken. JLC gör fantastiska klockor, men om du vill ha den som en "beater" till tenniströja/T-shirt hade jag personligen hellre tagit en Sub eller GMT, det är så jag själv hade valt. Panerai är inget som får mitt hjärta att slå riktigt, de saknar själ för mig (jag vet att det kommer en massa påhopp nu, men det är OK) så personligen faller den nog längst ner på min lista.

Men, oavsett vad du väljer kommer du säkert att bli nöjd, det är trevliga klockor allesamman!

14. Anfield

Anfield Borgare

Med en Rolex kan det aldrig bli fel

Randel gillar detta.
  15. Strindberg

Strindberg Biskop

Ska du köra OWG så är det "ju" suben som gäller men det är ju -förlåt- inte så nyskapande. Kör Panna, och så köper du ett vintageur (förslagsvis en riktigt clean lite dressare) att variera med.

16. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Röstar för GMT. Den kan du komplettera med ett jubilee, så passar den ytterligare klädvarianter.

Jag är inne på samma, och det lutar åt GMT. Det käns lite konstigt med en dykare när man inte dyker. Någon gång i livet åker man mellan olika tidszoner...

17. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Submariner äger.

18. Omen

Omen Goldmember

calzone, Maro, ZQT och 6 andra gillar detta.
  19. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    GMT:n har det där lilla extra som Suben saknar med sin extra visare och en fylligare ring.

20. Bolio

Bolio Friends of KS

Från:
    Norrland
    SubC lätt val!

21. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Jubilee till en GMTc...?

22. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    SubC all the way.

23. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    GMT.

Klarar allt en Sub klarar, men har GMT-funktion. Snyggare vridring dessutom.

ErikGBG, Bojke, calzone och 3 andra gillar detta.
  24. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    JLCn är ballast, även om alla svarta sub-fetishister på detta forum kommer rösta på subben. GMTn går in som tvåa(välj den med blå/svart ring så är den en solklar etta!)

25. willbur

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm
    GMT! Ska du ha suben så kör den på nato.. annars tycker jag det blir lite som alla andra :nailbiting:

26. Marckus

Marckus Präst

Från:
    Stockholm
    Är du allvarlig, eller missade du refen?

calzone och Karatekid gillar detta.
  27. 4cie

4cie Biskop

Jag skulle köpt GMTn, en lite mer udda fågel än SubC.

28. Marckus

Marckus Präst

Från:
    Stockholm
    Jag hade valt GMT:n av de modeller du radar upp. Är 116710BLNR en kandidat?

29. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    Karatekid gillar detta.
  30. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Hade för mig att det var större skillnad när jag testade de men du har rätt. Gmtc middle case är djupare pga gmt visaren samtidigt som den har en planare caseback och vice versa på subben. Väldigt bra bilder på länken.

Porsan gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield