• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det börjar närma sig ett köp

Vilken modell skulle du välja?

  • Rolex Submariner Black Dial 116610

    Röster: 45 34.9%
  • GMT Master II Black Dial Oysterlock Bracelet 116710

    Röster: 51 39.5%
  • Jaeger LeCoultre Master Chronograph Silver Dial 1538420

    Röster: 20 15.5%
  • Panerai PAM 392

    Röster: 13 10.1%

  • Totala väljare
    129

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Jag bytte från GMT till Sub och är väldigt nöjd. Jag tycker tycker dykarringen är klart snyggare än GMTn plus att jag inte var förtjust i de polerade mittlänkarna.
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Sub! Sitter fantastiskt på handleden.. Här är min 114060.
KP63n4v.jpg
 
Stort tack för svar allihopa!

Är uppenbarligen Rolex som dominerar i alla fall. Naturligtvis som med allt en kombination, men är det mest för att märket som sådant medför en bättre kvalitet eller för att det passar en ganska generell klädstil?

Ska du köra OWG så är det "ju" suben som gäller men det är ju -förlåt- inte så nyskapande. Kör Panna, och så köper du ett vintageur (förslagsvis en riktigt clean lite dressare) att variera med.
En tanke jag är inne på även om det skulle bli någon av Rolex-klockorna. Är väl en annan diskussion, men vilka märken och modeller bör man fokusera på i vintage-världen?

Borde väl förstå vad du menar med owg, men det gör jag tyvärr inte :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
JLC. Kronograf är enligt mig mer användbart än GMT. Sen har ju JLC också en helt annan nivå av elegans. Passar bra på kontoret, men kanske inte lika bra på grillfesten vid stranden...
 

Hubbatix

Cartier
Moderna Subbar och GMT är duktigt strykfula, så de går bort. JLC lämnar mig oberörd så den försvinner. Paneraien är snygg, kör på den! Så tänker jag iaf. Lycka till! :)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Sub utan datumkomplikationen om du är mainstream. Men du är mer vågad än så!

Kör på pannan!
image.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
JLCn går väl tyvärr kanske bort pga endast 50m vattenskydd, så då får det bli GMTn. Ang. vintagedressare, så är en Vulcain cricket ett roligt val. leben har väl en fin till salu, som någon borde knipa.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Stort tack för svar allihopa!

Är uppenbarligen Rolex som dominerar i alla fall. Naturligtvis som med allt en kombination, men är det mest för att märket som sådant medför en bättre kvalitet eller för att det passar en ganska generell klädstil?


En tanke jag är inne på även om det skulle bli någon av Rolex-klockorna. Är väl en annan diskussion, men vilka märken och modeller bör man fokusera på i vintage-världen?

Borde väl förstå vad du menar med owg, men det gör jag tyvärr inte :)

I vintage världen finns det super mycket, ett tips är kolla under fliken vintage här på KS för se om du hittar något kul! OWG - "One Watch Guy" att du bara äger en klocka och bär den till allt :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Våga vara annorlunda och kör på JLCn. Clean och klassisk, snygg till allt och erkänt bra finish.
 
Stort tack ännu en gång!

Har en quartz-Tag sen tidigare som jag egentligen tycker väldigt mycket om. Känner att Paneraien är bästa komplementet tillsammans med en vintage-dressare. Den klockan som jag köper nu kommer dock som skrivet användas för det allra, allra mesta så vill fortfarande att det ska vara den klocka jag gillar absolut bäst.

Man skulle kunna sammanfatta det som att Panerai går först om man tänker sig att välja ett mer utmärkande alternativ. Samma med JLC även om den stilmässigt kan ersättas med nämna vintage-dressare. Rolex är dock det alternativ som överlägset flest rekommenderar. Det är med andra ord inte helt enkelt :)

I vintage världen finns det super mycket, ett tips är kolla under fliken vintage här på KS för se om du hittar något kul! OWG - "One Watch Guy" att du bara äger en klocka och bär den till allt :)

Tack för informationen. Inte helt enkelt att förstå alla uttryck :)
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Stort tack ännu en gång!

Har en quartz-Tag sen tidigare som jag egentligen tycker väldigt mycket om. Känner att Paneraien är bästa komplementet tillsammans med en vintage-dressare. Den klockan som jag köper nu kommer dock som skrivet användas för det allra, allra mesta så vill fortfarande att det ska vara den klocka jag gillar absolut bäst.

Man skulle kunna sammanfatta det som att Panerai går först om man tänker sig att välja ett mer utmärkande alternativ. Samma med JLC även om den stilmässigt kan ersättas med nämna vintage-dressare. Rolex är dock det alternativ som överlägset flest rekommenderar. Det är med andra ord inte helt enkelt :)



Tack för informationen. Inte helt enkelt att förstå alla uttryck :)
Jag tror du köper en Rolex. Köp inte en klocka för att du tror den skall komplettera dina andra ur, då kommer den inte användas. Köp det du gillar bäst.
Jag har själv 3 svarta dykare som "ser likadana ut" enligt sambon, men använder dem alla.
 
Jag tror du köper en Rolex. Köp inte en klocka för att du tror den skall komplettera dina andra ur, då kommer den inte användas. Köp det du gillar bäst.
Jag har själv 3 svarta dykare som "ser likadana ut" enligt sambon, men använder dem alla.

Det känns mer och mer som att det kommer bli en Panerai faktiskt, även om jag inte övergivit Rolex till hundra procent. JLC:n är borta för att det känns som att en dressare, hur magnifik den nu än är, inte riktigt passar in på min vardagsanvändning.

Hursom, när det blir dags för köp av en 392, finns det något jag bör tänka på som nybörjare ofta missar? Har kollat på chrono24 och där ligger priserna kring 50 K för en oanvänd. Kan man lita på de återförsäljare som listas som trusted eller bör man ändå göra en ordentlig koll?

Är som tidigare skrivits väldigt ny på detta och det känns som att all grundläggande information kring att göra ett köp är av relevans.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
utahyduq.jpg


Jag hade valt Panerai. Den du tittat på är grym. Alla kommer inte att titta på din arm. Kan du leva med det, är den rätt.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det känns mer och mer som att det kommer bli en Panerai faktiskt, även om jag inte övergivit Rolex till hundra procent. JLC:n är borta för att det känns som att en dressare, hur magnifik den nu än är, inte riktigt passar in på min vardagsanvändning.

Hursom, när det blir dags för köp av en 392, finns det något jag bör tänka på som nybörjare ofta missar? Har kollat på chrono24 och där ligger priserna kring 50 K för en oanvänd. Kan man lita på de återförsäljare som listas som trusted eller bör man ändå göra en ordentlig koll?

Är som tidigare skrivits väldigt ny på detta och det känns som att all grundläggande information kring att göra ett köp är av relevans.


Jag tror det går att lita på de som är angivna som trusted. Jag är inte säker men jag tror att om du betalar och beställer frakt hem kommer du att få betala 25% moms på köpeskillingen om tullen öppnar paketet. Och det gör de sannolikt om adressaten är en klockhandlare. Personligen skulle jag gå till nymans ur och köpa. Lite kanske du kan få pruta. Då är du helt säker på att klockan är ok. Lite dyrare blir det men det är känslan värd, enligt mig. Skulle jag köpa på chrono24 skulle jag ovillkorligen åka dit och hålla klockan i handen innan de får några pengar.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Jag tror det går att lita på de som är angivna som trusted. Jag är inte säker men jag tror att om du betalar och beställer frakt hem kommer du att få betala 25% moms på köpeskillingen om tullen öppnar paketet. Och det gör de sannolikt om adressaten är en klockhandlare. Personligen skulle jag gå till nymans ur och köpa. Lite kanske du kan få pruta. Då är du helt säker på att klockan är ok. Lite dyrare blir det men det är känslan värd, enligt mig. Skulle jag köpa på chrono24 skulle jag ovillkorligen åka dit och hålla klockan i handen innan de får några pengar.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Åka och hämta klockan själv är ett bra tips! Men det är ingen moms inom EU och det finns många säljare här :)

Panerai är ett bra val även om jag hade valt JLC, du kan i alla fall testa en. Vilken Tag har du nu Ur led är tiden ? Bild? :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Åka och hämta klockan själv är ett bra tips! Men det är ingen moms inom EU och det finns många säljare här :)

Panerai är ett bra val även om jag hade valt JLC, du kan i alla fall testa en. Vilken Tag har du nu Ur led är tiden ? Bild? :)


Vilken Tag har du nu Ur led är tiden ? Bild?
Den här meningen förstår jag inte. Finns det fler som säljer Panerai i Sverige?
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Vilken Tag har du nu Ur led är tiden ? Bild?
Den här meningen förstår jag inte. Finns det fler som säljer Panerai i Sverige?
Den var menad till trådskaparen men blev kanske lite lustigt när jag la den under det andra jag skrev.

Finns flera gråhandlare men vad jag vet bara en AD..
 
En Seiko kanske?

qyqamysy.jpg



Skickas från min iPhone via Tapatalk
Riktigt snygg. Gillar flera GS-modeller men har inte lyckats hitta någon återförsäljare som verkar seriös. Har som skrivet varit inställd på att beställa från nätet.
Den var menad till trådskaparen men blev kanske lite lustigt när jag la den under det andra jag skrev.

Finns flera gråhandlare men vad jag vet bara en AD..
Jag har idag en Carrera Calibre S Laptimer retrograde. Tycker fortfarande att den är fantastisk men vill ha en automatisk klocka också.

Jag tror det går att lita på de som är angivna som trusted. Jag är inte säker men jag tror att om du betalar och beställer frakt hem kommer du att få betala 25% moms på köpeskillingen om tullen öppnar paketet. Och det gör de sannolikt om adressaten är en klockhandlare. Personligen skulle jag gå till nymans ur och köpa. Lite kanske du kan få pruta. Då är du helt säker på att klockan är ok. Lite dyrare blir det men det är känslan värd, enligt mig. Skulle jag köpa på chrono24 skulle jag ovillkorligen åka dit och hålla klockan i handen innan de får några pengar.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
25 % låter inte alls som en rolig överraskning. Tack för tipset. Jag känner mig tyvärr väldigt skeptisk ju mer jag kollar på chrono24. Att använda en svensk butik som mellanhand låter säkert men då tillkommer väl nästan 10 % i pris som jag förstått saken.
 
Innebär detta att jag aldrig riskerar någon extra avgift om jag väljer en återförsäljare från ett land inom EU?

Ni som skrivit att man ska hålla klockan i handen innan man betalar, hur går det till rent praktiskt? Brukar återförsäljare acceptera att man kontrollerar klockan innan man skickar en betalning?
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Innebär detta att jag aldrig riskerar någon extra avgift om jag väljer en återförsäljare från ett land inom EU?

Ni som skrivit att man ska hålla klockan i handen innan man betalar, hur går det till rent praktiskt? Brukar återförsäljare acceptera att man kontrollerar klockan innan man skickar en betalning?

Ingen moms eller tull inom EU så nej du riskerar ingen avgift.

Antar att de menar att du ska åka och kolla på klockan och möta personen du köper den av, kan nästan gå jämt ut att åka utomlands och möta upp en säljare prismässigt. Lite dyrare men du riskerar inte att bli blåst i samma utsträckning i alla fall, speciellt inte om ni gör upp det hos en urhandlare.
 
Topp