Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Det behöver ju inte vara så att folk därute förstår vårt intresse eller vad en klocka kostar...

Diskussion i 'Diskussion' startad av Spencer, 9 april 2015.

1. Spencer
    Trådstartare

Spencer Gustav II Adolf Admin

2. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    7000 för en rolex? Jag tar femton.

Mrsheepshooter, xevz, Aquaracer2 och 17 andra gillar detta.
  3. Galaxy

Galaxy Friends of KS

Ralph Lauren före Rolex... en andrahandsposörstekare mao!

rillesnille, J86A, Erik1 och 6 andra gillar detta.
  4. galácticon

galácticon Biskop

Sign me up för 10.

5. galácticon

galácticon Biskop

gekkoo, Svanis115, J86A och 2 andra gillar detta.
  6. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Bra val....

Skärmavbild 2015-04-09 kl. 11.21.45.png

gekkoo, Joakim Andersson, Kairo och 13 andra gillar detta.
  7. Philippe Stern

Philippe Stern Guran

Från:
    Bengali
    Vem fan vill köpa 3 st Ralph Lauren tröjor för 7 000 kr? De kostar ju bara 70 kr/st i Thailand när jag var där förra veckan.

8. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    En bild säger mer än tusen ord :p

Edit: bildskrället fungerar inte :( aja kontentan av bilden var att flashback är efterblivet mer ofta än inte :p

jhm gillar detta.
  9. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

tycker ändå det är en intressant frågeställning

...klockvärlden innehåller ju både passionerade och posörer (de flesta i vårt mysrum tillhör hoppeligen de förra), dvs i många delar av samhället är klockan en statussymbol snarare än nåt man är intresserad av. Det drar upp priserna, och minskar respekten (?) för oss passionerade vilket är trist såklart, men jag vet inte hur man kan komma runt det???

(själv gör jag det nog genom att foka på gammalt vintage esoteriskt mög som ingen stekare skulle titta på två gånger... ..."rare and important" snarare än tvåton -så att säga)

Samma fenomen måste ju rimligen finnas (en tiopotens värre?) på early911, Ferrari eller modern konst, har man tillräckligt med deg kan man alltid köpa det som är status, utan att ha nåt djupare intresse eller kunskap...?;)

(därmed inte sagt att det inte finns folk med både deg o otrolig kunskap i klockvärlden , se hodinkees intervju med Goldberger tex...)

...har inte tänkt så mycket på frågan men det kanske andra har?

eriksson850, Per, Pope och 20 andra gillar detta.
  10. Frele

Frele Stadsbo

Hahaha! "En riktig Rolex kostar ca 7000 spänn. Vem fn tänker köpa. Bättre med 3 Ralph Lauren tröjor istället". Det gjorde min dag!

J86A och Tripeiro. gillar detta.
  11. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Kan det inte bara vara så att hen glömde en nolla i sitt svar :D, jag frågar mig mer vad herr Minister är ute på för sidor ;)?! Men det kanske är så när man är farsa och har för mycket ledighet att ta ut, att man sitter och slösurfar på alla möjliga och omöjliga familjesidor :p .

7000 spänn.JPG

JoberMan, Matts och Frazze70 gillar detta.
  12. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

många av de Rolex jag har ägt har kostat under 7000:- (och köpta de senaste åren), fast det har väl iofs inte varit "riktiga" Rolex med safirglas, vridring o PCL...

Omen, Aquaracer2, J86A och 7 andra gillar detta.
  13. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

Klockintresserad = Pilla sönder klockorna. Hoppas han inte är intresserad av kvinnor eller män. :\

MånsT, jhm, gruby och 1 annan gillar detta.
  14. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Stämmer väl att de flesta Rolexägare eftersträvar status? Jag njuter av alla faktorer, status, vulgobling, brat, djupa nörderier, fulhet/skönhet och mögel. Och som NiklasArvid skriver finns det helt klart finfina Rolex för 7', speciellt om man backar >1 år. TS på flashback eller varfaen nu ministern hänger hade nog däremot inte riktigt koll på Rolex.

eriksson850, Per, Omen och 12 andra gillar detta.
  15. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Snarare 5-6 RL tröjor för 7000:- på en märkesbutik i Sverige.

16. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
  17. romanov

romanov Borgare

Från:
    Stockholm
    Tur att alla inte är "klockintresserade" ;)

18. VCalmen

VCalmen Friends of KS

Detta är bland det bästa jag vet. När folk ska tänka och så tänker de fel.

J86A, KenKun, gruby och 1 annan gillar detta.
  19. Frele

Frele Stadsbo

Problemet är att han/hon jämför en Rolex med 3 Ralph Lauren-tröjor. Tror inte att de kostar 70k ;)

J86A, David och Affe gillar detta.
  20. Silverminken

Silverminken Präst

Från:
    Skåne
    Tror nog att det inte är många på detta forum som har dyra klockor bara för status.

21. Jacob

Jacob Friends of KS

Fan, fick läsa den meningen tre ggr. :D

Tror tvärtom. Tror det är alldeles för många som bara vill flasha. Att det sen kanske inte är de som är de mest forumaktiva är en annan sak.

eriksson850, Pope, MalmöKlockarn och 12 andra gillar detta.
  22. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Det finns egentligen ingen som helst anledning att köpa en ny klocka för över 10-20' kr. Så jäkla stor skillnad är det inte i kvalle. Det man betalar för är oftast exklusiviteten eller känslan av exklusivitet.

Tror dock det finns många här som värdesätter status högre än exklusivitet och hantverk. Hur kommer det sig annars att så många personer äger samma modeller? Självklart för att de är bra, men även för stt de vill att alla ska veta vad de har för klocka och att den är dyr. o_O

De riktiga nördarna som står över sådant som status hänger inte här och postar inte i dagens klocka-tråden. Personligen gillar jag att se andras grejer, men debatter och tillförsel av information är det som håller mig här. Ett tag var det väldigt mycket skumpabilder och då kräktes jag nästan så illa att det fick mig att lämna forumet.

point1, alfgren, mega och 18 andra gillar detta.
  23. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Givetvis är det så.
    Det blir extra tydligt på den brist på kunskap många har.

Ta nästan alla natobands-hatare som exempel. Syns ju inte att det är en dyr klocka om den sitter på ett tygband.

cultshit, mega, Spindel och 1 annan gillar detta.
  24. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Delar din spaning. Posör/nörd-kvoten tycks dessutom öka exponentiellt i takt med forumets tillväxt.

Strindberg, jhm, Jacob och 1 annan gillar detta.
  25. gruby

gruby Friends of KS

Stämmer nog men i och med tidens gång så övergår säkert några procent av posörerna till nördar vilket jag ser som positivt :)

Svanis115, Andersglassar, Pope och 8 andra gillar detta.
  26. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    KS, inkörsporten till det tunga nörderiet ;)

Erik1 och gruby gillar detta.
  27. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Absolut! En safirrolexstekare som konverterar kommer dessutom att kunna bärga roligare klockor till forumet än en simpel gammal budgetvintage- och seiko-kille som jag, så visst ska vi vara rädda om dem!

Svanis115, Ingeröd, Strindberg och 2 andra gillar detta.
  28. gruby

gruby Friends of KS

Ja och nej :)

Visst ska vi vara rädda om den förstnämnda (när konvertering är nära/precis skett) men det andra är icke att förkasta då alla har olika preferenser.

29. Spencer
    Trådstartare

Spencer Gustav II Adolf Admin

Jag hatar nato för att det är fult och obekvämt samt att det är prettovarning på det, särskilt här på forumet.

Edit Vill även lägga till att tramset med nato är ju verkligen en modegrej. Sitter ju på varenda modeklocka typ DW, säljs överallt och byts ständigt precis som Barbiekläder.

Kallefreddan, wijkis, Zed och 17 andra gillar detta.
  30. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    och fult!

Kallefreddan, J86A, Boris Balkan och 5 andra gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield