• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det blev väl lite ruljans i samlingen år 2012 med...

Jockinho

Patek
2-Faktor
iaf för egen del men i jämförelse med hur det var för några år sedan lyckas jag fortfarande behärska mig ganska bra.
Dela gärna med er vad som hände i samlingen under 2012. Vilka klockor kom, vilka lämnade, positiva som negativa överraskningar. Fram med dem nu! :)

Jag inledde 2012 med en Magrette Bronze, en sådan där smutsig homage och ett köp av Benarus Moray 2.
Morayen såldes ganska omgående, det var alldeles för långt till sommaren (och tyckte bara den passa på gummi) men Magretten tänkte jag alltid var en keeper men så kom hela "mässinghistorian" och den kändes bara fel :roll:

571420d1323080473-magrette-regattare-bronze-owners-club-014.jpg


Sen blev det stilje i samlingen ett bra tag. Jag köpte mig en Ecozilla igen i stål men den var alldeles för tung och byttes bort mot vad det nu ska kallas nedan:
DSC_0005-1.jpg

Trevlig sak men lämna ganska snabbt också då jag och sterila tavlor inte riktigt lirar. Cool mod annars!

Så gick det ett par månader med någon icke minnesvärd klocka på armen innan nästa köp eller gåva som det var. En SKX009:a som sedan fick ansiktslyft till en 007:a efter sommaren för att få mer handledstid. Pepsilooken lär dock åka på under somrarna.
nato.jpg


Sommarens mest använda klocka, och det stora inköpet den sommaren, blev dock en klassisk Aqualand JP2000. En kalasklocka som jag bar varje dag i två månader b.la. på resan till Grekland där djupmätaren användes flitigt ned till tre meter :mrgreen:

aqualand1.jpg


När sommaren led mot sitt slut köptes lite vintage in. Om man nu kan kalla det för vintage för var i närmast nyskick!
DSC_0191.jpg


Aqualanden såldes sedan tillbaka till tidigare ägare och ett Ufo köptes in för att ackompanjera min andra Seiko kronograf...
2-1.jpg

Den blå fick några månaders bärande medan Ufot ganska snabbt fick lämna (jag och röd passar inte). Jag saknar dock den blå en del så får jag chansen till återköp kan det bli en sådan år 2013 :)

Stod således igen med endast Seikodykaren i samlingen under ett bra tag. Fick syn på en fin liten kronograf, som inspirerats flitigt av en mer känd sak, köpte den för en billig peng:
DSC_0233_zps01981969.jpg

Men jag har svårt se tiden på ljusa tavlor med tre subdials (vet inte varför, ser inte dåligt annars...) så den byttes bort mot en beater som inte stannade länge heller...
DSC_0231_zps8369b6b5.jpg


Sen gick det någon månad med Seikodykaren på armen innan jag hitta en Davosa Ternos på blocket i Norrköping där jag bor. In kom också en City vintagedykare.
davosa1.jpg

DSC_0253.jpg


Cityn lämnade ganska omgående men Davosan stannade ett tag till. Men homage är aldrig något jag sparar för alltid, även fast Davosan är en grym klocka, så när JohnR skulle till Teneriffa fick den åka med.

Så stod jag igen med bara Seikon :mrgreen: Hitta en kul liten pärla från Tz-uk som skulle få mig på vintagehumör igen!
DSC_0257-1.jpg

Det blev tyvärr icke så, den var trevlig och i bra skick (med nyskick på tavla och visare) men den var just en liten pärla. Alldeles för liten visade det sig trots sina 40mm utan krona upplevde jag den mycket mindre så blev inte långvarig...

Och så stod jag med Seikon igen och bara dagar kvar av möjlighet till fler klockköp 2012. Men 2012's resa är inte riktigt klar än! Lite pengar låg och brände på paypal och upp på Tz-uk kom något jag aldrig testat i form av en äkta militärklocka. En Pulsar G-10, issued 2004. Fick hem den idag och trevlig liten sak, vi får se om det är min grej men borde annars passa som jobbklocka.

IMG_7533.jpg


Och så kunde jag inte hjälpa köpa tillbaka Cityn från Masterkiller när chans gavs. Inte varit någon större fantast av batteridrivet men börjat förstå dess storhet nu efteråt. Och cityn är också väldigt trevlig på camoband!

Det summerar väl år 2012 bra, en hel del klockor som kommit och gått men inga mängder som för ett par år sedan.

Sist önskar jag alla på Klocksnack en riktigt god jul :)

//Jocke
 
V

Viggen

Guest
Fantastisk summering av ditt 2012, riktigt kul att läsa! :D

Glöm inte att posta några bilder på Pulsar G10´an under flygarur, då dessa tilldelas RAF´s piloter. :)
 

John R

Panerai
Tack Jocke!

Den Cityn du har är mycket fin! Davosan följer nu även med på Jobbet då och
då. Den håller tiden grymt bra ;-)

/John R
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
John R skrev:
Tack Jocke!

Den Cityn du har är mycket fin! Davosan följer nu även med på Jobbet då och
då. Den håller tiden grymt bra ;-)

/John R

Den är ju det, uppskattar den mkt mer nu än förra gången (hade svårt med Quartz, men icke mer). Davosan har ju ruggigt stabilt verk, bra den används :) Årets köp står mellan den och cityn i kategorin mest prisvärda iaf, så mkt klocka för så lite pengar!
 
Topp