• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det där med service...

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Det var ett tag (räknas i månader; inte värre än så) sedan man spenderade någon tid här.
Antar att det kan liknas vid Icarus - som ju flög för nära solen. Blev skit intresserad av allt som hade med klockor att göra - Köpte böcker, verktyg och trålade Tratten varje dag i jakt på roliga vintage-ur att renovera.
Tycker fortfarande att vintage är roligt, men inser samtidigt att jag har dålig tid att hålla på med renoveringar. Så mycket har sålts av, men en del behålls inför årets kallare månader. Kanske det kan bli lite tid över då(?).

Men...
Det var inte det jag skulle skriva om. Hade tänkt att jag äntligen skulle köpa en riktig klocka.
Eftersom jag, till skillnad från hen som sålde sin Datejust för någon vecka sedan, är manlig nog att bära 36mm så lutar det åt en Day-Date. Eller nåja, riktigt så långt räcker dessvärre inte pengarna - så det spanas istället Oyster Prince Date Day. Same, same - but different, som James Franco säger i den där filmen.

Jag vet inte om det är någon tyst överenskommelse att man inte diskuterar service och servicekostnader, så jag är ledsen om jag bryter någon oskriven regel här.
Men. Vad kan man räkna med för servicekostnader, hur ofta bör/ska man serva, var servar man, und so weiter...
Helt ovetandes om saker som dessa, men vill samtidigt inte bli inlindade i en filt för att lindra chocken när jag väl får reda på det. Skämt åsido...

Om det verkligen är en oskriven regel att prata om detta så kanske någon vänlig själ kan dra ett PM eller någonting? ;)
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Oyster Prince Date Day har ju ett ETA-verk vilket många urmakare kan fixa till vettig peng om kostnader är något som oroar. Vissa anser att klockor skall servas med ca 5 års intervall, vissa anser att de ska servas "om det behövs". Sen handlar det ju om hur viktigt det är för dig att klockan går "perfekt" eller ej. Har du ett gäng klockor du använder så kanske det inte gör något om en klocka går 10 sekunder fel på ett dygn.

Säg att en klocka kostar 5000:- att serva. Sätt undan 100:- i månaden i fem år så har du till en service var femte år utan att det behöver kännas "dyrt".
 

Clockzor

Omega
Jag har en gammal tudor oysterdate och måste erkänna att det känns lite småsurt att så småning behöva betala halva klockans pris på service från rolex
 

Pistol_Pete

Panerai
Jag har en gammal tudor oysterdate och måste erkänna att det känns lite småsurt att så småning behöva betala halva klockans pris på service från rolex
Ta det via ABC, Farfars klocka eller någon annan duktig urmakare i så fall!
Själv gillar jag AD service (och Rob E) så jag betalar gärna premium men det går att få bra service billigare.
Lycka till!
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Oyster Prince Date Day har ju ett ETA-verk vilket många urmakare kan fixa till vettig peng om kostnader är något som oroar. Vissa anser att klockor skall servas med ca 5 års intervall, vissa anser att de ska servas "om det behövs". Sen handlar det ju om hur viktigt det är för dig att klockan går "perfekt" eller ej. Har du ett gäng klockor du använder så kanske det inte gör något om en klocka går 10 sekunder fel på ett dygn.

Säg att en klocka kostar 5000:- att serva. Sätt undan 100:- i månaden i fem år så har du till en service var femte år utan att det behöver kännas "dyrt".
OT: Spara ! Helrätt väg att gå, men nuförtiden är det en försvinnande liten del av befolkningen som ids..
Därav program som 'Lyxfällan'
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Det gäller att se vad saker kostar över tid! Skulle jag säga vad en service kostar till en "icke-WIS" så skulle ju han gå i taket men det finns många som slösar bort långt mer än så utan att ens tänka på det.
Det har du helt rätt i tyvärr, något som ses väldigt tydligt när Magnus och Patrick lastar in personernas årsförbrukning av chips, snacks cigaretter osv i lastbilar och visar dem på "chock value" sättet vart pengarna försvinner.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Det här forumet måste vara ett av Sveriges överlägset bästa. Ingen annanstans kan man vara borta en timme, eller så, och komma tillbaka till så här många nya meddelande.

Notera dock... Oavsett oskriven regel eller inte... Ingen har hittills nämnt någon siffra på vad det faktiskt kostar (femtusen har dock slängts fram) att serva. ;) Förstår att det kan skilja en del, men det borde väl finnas en "mellan tummen och..." siffra?
Är en Date-Day väsentligt mycket dyrare att serva än en vanlig Oyster Prince, t.e.x.? Fler komplikationer o.s.v..

Gå till valfritt bilforum så diskuteras servicekostnader som inget annat...
 

DrDre

Patek
Oyster Prince Date Day har ju ett ETA-verk vilket många urmakare kan fixa till vettig peng om kostnader är något som oroar. Vissa anser att klockor skall servas med ca 5 års intervall, vissa anser att de ska servas "om det behövs". Sen handlar det ju om hur viktigt det är för dig att klockan går "perfekt" eller ej. Har du ett gäng klockor du använder så kanske det inte gör något om en klocka går 10 sekunder fel på ett dygn.

Säg att en klocka kostar 5000:- att serva. Sätt undan 100:- i månaden i fem år så har du till en service var femte år utan att det behöver kännas "dyrt".

Jag har inte superkoll på Tudor, men sitter det inte ett urverk från AS i vissa av Day-Date från Tudor? Vet inte hur mkt det spelar in på oberoende urmkares möjlighet att serva dem.
 

Pistol_Pete

Panerai
Det här forumet måste vara ett av Sveriges överlägset bästa. Oavsett oskriven regel eller inte... Ingen har hittills nämnt någon siffra på vad det faktiskt kostar (femtusen har dock slängts fram) att serva. ;) Förstår att det kan skilja en del, men det borde väl finnas en "mellan tummen och..." siffra?
Är en Date-Day väsentligt mycket dyrare att serva än en vanlig Oyster Prince, t.e.x.? Fler komplikationer o.s.v..

Gå till valfritt bilforum så diskuteras servicekostnader som inget annat...
Jag pyntade 8 lax har jag för mig men då ingick ett nytt spänne. (Deployant clasp a)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor

Tackar!
Spontant så känner jag att detta är så pass högt att det känts lite olustigt att lämna in den på service (ännu olustigare är väl att vara av med klockan 9 månader vart 5:e år, hua).
Knasigt kanske - då det är en marginell skillnad på fem- och åttatusen, men ändå. Någonstans ska ju gränsen sättas.
Gjordes något särskilt vid din klocka? ...eftersom det faktiskt gått så långt som att den stannat, menar jag.
 

Pistol_Pete

Panerai
Jag behövde byta fjäder bl.a.
Kör man service via en icke-AD så kan du nog räkna mellan 2-3 lax i servicekostnad, beroende på vem som utför den och vad som behöver utföras.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag behövde byta fjäder bl.a.
Kör man service via en icke-AD så kan du nog räkna mellan 2-3 lax i servicekostnad, beroende på vem som utför den och vad som behöver utföras.

Vad exakt får man med sin AD-service?
...förutom att man vet/tror sig veta att service genomförs till punkt och pricka så som tillverkaren vill.
Någon form av garanti?
 

JohnDoe

Rolex
Nymans har sin serviceprislista på nätet. ABC är lite billigare. Att det kostar pengar och vad kostnaderna ligger i gjordes en djupdykning i någon tråd i våras. Sök lite på service pris mm. Kollar man på Rolexforums.com så har Vanessa en bra beskrivning på vad som görs vid service, klistrad tråd.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
De flesta oberoende servar inte Tudor oavsett om basen är ETA-VERK. De får inte delarna vilket innebär att de inte kan byta slitdelar osv. De kan nog rengöra men inte mer.. de kan de nog på Rolex också.. ABC servar inte Tudor längre av det skälet om du inte är en lång och trogen kund som kan få del av ABC gamla stash.
 

DrDre

Patek
Vad exakt får man med sin AD-service?
...förutom att man vet/tror sig veta att service genomförs till punkt och pricka så som tillverkaren vill.
Någon form av garanti?

Jag är inte expert, men enligt vad jag har förstått så byts vissa delar standardmässigt när man servar en Rolex. Dvs det är en viss behandling alla klockor går igenom och därefter vet man att den är som ny. En vanlig urmakare tror jag inte gör så, utan gör nog snarare en bedömning från fall till fall om tex rotoraxeln behöver bytas. Som sagt, är inte hundra, men så har jag fattat det i alla fall.
 

Clockzor

Omega
De flesta oberoende servar inte Tudor oavsett om basen är ETA-VERK. De får inte delarna vilket innebär att de inte kan byta slitdelar osv. De kan nog rengöra men inte mer.. de kan de nog på Rolex också.. ABC servar inte Tudor längre av det skälet om du inte är en lång och trogen kund som kan få del av ABC gamla stash.

Detta här var något som jag missade när jag köpte min tudor tyvärr och har gjort att jag har börjat fundera på om man skall börja leta efter något annat kanske..
 

Clockzor

Omega
Varför, klockan är ju fin. Att den kostar att serva delar den med många andra tillverkare.
Jag vet inte igentligen, gillar klockan men någon instinkt i mig gör att det skulle ta emot att betala ungefär halva klockans värde i service.. Hade man haft en bil för 12k hade man nog börjat fundera på att göra sig av med den om den kostade 6-7k i service
 

Clockzor

Omega
Har du någon bild på din Tudor @Clockzor ?
Absolut! Lite halvtaskig kanske men det får gå

20150927_160759.jpg
 

WatchIT

Panerai
Jag vet inte igentligen, gillar klockan men någon instinkt i mig gör att det skulle ta emot att betala ungefär halva klockans värde i service.. Hade man haft en bil för 12k hade man nog börjat fundera på att göra sig av med den om den kostade 6-7k i service

Tycker inte riktigt att du kan jämföra med en bil som du gör. Inte riktigt samma sak....tycker du om klockan kan den pryda din handled under många år och inte tappa sitt värde. Tror inte du kan säga samma en bil.....
 

Clockzor

Omega
Tycker inte riktigt att du kan jämföra med en bil som du gör. Inte riktigt samma sak....tycker du om klockan kan den pryda din handled under många år och inte tappa sitt värde. Tror inte du kan säga samma en bil.....
Nej jag är med på vad du säger. Inser att det inte är samma sak men klockor är ett relativt nytt intresse för mig så man jämför det väl omedvetet med annat automatiskt antar jag!
 
Topp