• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det där med service...

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Nymans har sin serviceprislista på nätet. ABC är lite billigare. Att det kostar pengar och vad kostnaderna ligger i gjordes en djupdykning i någon tråd i våras. Sök lite på service pris mm. Kollar man på Rolexforums.com så har Vanessa en bra beskrivning på vad som görs vid service, klistrad tråd.
Kvalitetsinlägg. Tackar!

Jag är inte expert, men enligt vad jag har förstått så byts vissa delar standardmässigt när man servar en Rolex. Dvs det är en viss behandling alla klockor går igenom och därefter vet man att den är som ny. En vanlig urmakare tror jag inte gör så, utan gör nog snarare en bedömning från fall till fall om tex rotoraxeln behöver bytas. Som sagt, är inte hundra, men så har jag fattat det i alla fall.
Same as above.

Börjar få lite inblick i saker och ting.
Är Tudor besvärligare än många andra märken (läs: Omega; som egentligen var min första tanke)?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Är Tudor besvärligare än många andra märken (läs: Omega; som egentligen var min första tanke)?

Jag hade en längre diskussion på watchout i onsdags med en Omega-urmakare. Gällande dem är det lite beroende på urverk och vad som behövs göras. Vissa urverk finns det bara 2-urmakare i hela sverige som får pilla på, men just nu verkar ändå ledtiderna vara rätt ok. Större ingrepp oavsett urverk löper stor risk att de måste skickas till schweiz även för dem.
 

Clockzor

Omega
Lät som att du i denna tråd syftade på att klockan behöver service snart, och i säljannonsen är den nyservad. Men jag kanske missförstod?
Jag måste också ha missuppfattat ;)
Jaha nej... Det är mer så att jag har börjat se hur det ligger till med servicen och känner rent spontant att jag inte vill lägga så mycket pengar på servicen på den. Passar därför på att sälja den nu när den är som mest attraktiv och det är långt tills nästa service. (vem vill köpa en klocka som måste in på service direkt efter man har köpt den?)
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Jaha nej... Det är mer så att jag har börjat se hur det ligger till med servicen och känner rent spontant att jag inte vill lägga så mycket pengar på servicen på den. Passar därför på att sälja den nu när den är som mest attraktiv och det är långt tills nästa service. (vem vill köpa en klocka som måste in på service direkt efter man har köpt den?)
Om priset är rätt så ser jag inga problem med att köpa oservat. Man får nog räkna med service i de flesta fall tror jag när man köper begagnat.
 

Cryssarn

Rolex
lånar tråden lite här.
Jag har en Tudor Hydronaut som jag gissar att det är dags för service på. Det är okänd service historik och "ska" ha blivit kollad igenom för lite på ett år sedan. Lägger inte så mycket vikt vid det eftersom det inte fanns några papper på det.
Nu innan jag flyttade till nashville så kollade jag med både Nymans och Rob om dom hade möjlighet att ta sig en titt. Tyvärr så hade jag underskattat hur lång tid det skulle ta och hur mycket dom redan hade att göra, så det fungerade inte inom tidsramen. Men på Nymans så sa dom att även fast dom inte kan garantera något så verkar det inte vara akut eftersom den håller sig inom COSC ( -2 till -1 sekund/dag ) och att reserven går som den ska.
Väl här så har jag märkt att det finns knappt några vettiga urmakare och det enda jag lyckats få fram är att skicka den till rolex i Dallas. men det känns lite osäkert med tanke på hur paket delas ut här.
Jag har hittat en urmakare som påstår sig kunna göra det, men får inte riktigt raka svar angående om han har tillgång till delar osv. Vad hade ni gjort? vågar knappt använda den eftersom jag vill undvika att saker går sönder i urverket.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
lånar tråden lite här.
Jag har en Tudor Hydronaut som jag gissar att det är dags för service på. Det är okänd service historik och "ska" ha blivit kollad igenom för lite på ett år sedan. Lägger inte så mycket vikt vid det eftersom det inte fanns några papper på det.
Nu innan jag flyttade till nashville så kollade jag med både Nymans och Rob om dom hade möjlighet att ta sig en titt. Tyvärr så hade jag underskattat hur lång tid det skulle ta och hur mycket dom redan hade att göra, så det fungerade inte inom tidsramen. Men på Nymans så sa dom att även fast dom inte kan garantera något så verkar det inte vara akut eftersom den håller sig inom COSC ( -2 till -1 sekund/dag ) och att reserven går som den ska.
Väl här så har jag märkt att det finns knappt några vettiga urmakare och det enda jag lyckats få fram är att skicka den till rolex i Dallas. men det känns lite osäkert med tanke på hur paket delas ut här.
Jag har hittat en urmakare som påstår sig kunna göra det, men får inte riktigt raka svar angående om han har tillgång till delar osv. Vad hade ni gjort? vågar knappt använda den eftersom jag vill undvika att saker går sönder i urverket.
ETA-verk? Ålder? Amplitud?
 

JohnDoe

Rolex
Men i USA har du betydligt fler urmakare och troligtvis till ett bättre pris. På rolexforums.com har de tudorinfo. Vanessa på forumet som jag nämnt kan säkert tipsa om någon bra urmakare i nashville.
 

Cryssarn

Rolex
Men i USA har du betydligt fler urmakare och troligtvis till ett bättre pris. På rolexforums.com har de tudorinfo. Vanessa på forumet som jag nämnt kan säkert tipsa om någon bra urmakare i nashville.
Tack. får kika där. såhär långt har Google inte varit min vän :p
Det där hjälpte ju inte så mycket. Jag gillar ju nyservat men det förutsätter ju att man hittar någon man litar på som kan/vill göra det.
menar du att det verket etc inte hjälpte så mycket eller missförstod jag din första fråga? jo den enda jag hittat säljer beggade rolex som ska vara nyservade. men det betyder ju inte att det är rätt gjort.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@Cryssarn , jag menar att om du vet amplituden (inte urverkets hastighet) så har du en indikation på om urverket behöver service eller inte. ETA är dessutom "lättservat", flera ETA-verk ingår ju i urmakarutbildningarna.
 

Cryssarn

Rolex
@Cryssarn , jag menar att om du vet amplituden (inte urverkets hastighet) så har du en indikation på om urverket behöver service eller inte. ETA är dessutom "lättservat", flera ETA-verk ingår ju i urmakarutbildningarna.
då förstår jag. Nej tyvärr så har jag ingen aning om vad amplituden är. Att ETA är lättservat har jag koll på, är väl mest Tudors reservdelar som gör det krångligt i dethär fallet.
 

Cryssarn

Rolex
@Cryssarn , jag menar att om du vet amplituden (inte urverkets hastighet) så har du en indikation på om urverket behöver service eller inte. ETA är dessutom "lättservat", flera ETA-verk ingår ju i urmakarutbildningarna.
kan ha hittat ett ställe, synd bara att set tar en timma att köra enkelresa och dom stänger 5. ska försöka hitta ett ställe som kan kolla amplituden innan så jag kanske får lite klarhet. tack för hjälpen. får jag reda på amplituden så återkommer jag.
 
Senast ändrad:

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Nymans har sin serviceprislista på nätet. ABC är lite billigare. Att det kostar pengar och vad kostnaderna ligger i gjordes en djupdykning i någon tråd i våras. Sök lite på service pris mm. Kollar man på Rolexforums.com så har Vanessa en bra beskrivning på vad som görs vid service, klistrad tråd.
Har försökt söka men hittar inget. Någon som vet vilken tråd som avsågs?
 

JohnDoe

Rolex
image.png
Absolut första tråden i "watch tech" delen i rolexforums.
http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=70528
 
@Cryssarn , jag menar att om du vet amplituden (inte urverkets hastighet) så har du en indikation på om urverket behöver service eller inte. ETA är dessutom "lättservat", flera ETA-verk ingår ju i urmakarutbildningarna.

Men det känns ändå som en vansklig indikation. Ett urverk kan uppvisa en finfin, eller i alla fall acceptabel, amplitud och ändå ha snustorra oljor och skrika efter service.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Cryssarn

Rolex
Men det känns ändå som en vansklig indikation. Ett urverk kan uppvisa en finfin, eller i alla fall acceptabel, amplitud och ändå ha snustorra oljor och skrika efter service.

Vänligen
Forumets undersköterska
fan alltså. borde finnas en service lampa ;)
med andra ord så säger du att man egentligen inte vet förrän någon tar sig en titt? vad kan riskerna med att köra en klocka med okänd historik vara?
i övrigt har jag hittat någon som ska ta sig en titt på min Hydronaut. dock så skulle min airman få sig en titt också. dumt att använda den tills dess?
 
En serviceindikator ja, det hade varit en riktigt häftig komplikation :)

När det gäller service kan man ju antingen 1) serva regelbundet var 5:e år eller enligt tillverkarens instruktioner eller också 2) köra på tills klockan uppvisar symptom på sjukdom, oavsett hur länge det tar. Det finns ett läger (som jag själv tillhör) som förespråkar alternativ 1 och ett annat läger som förespråkar alternativ 2. Svårt att säga vad som är rätt och fel egentligen - att serva ofta kostar ju förstås mer pengar medan att serva sällan kan medföra högre servicekostnader (då fler komponenter kan vara utslitna och behöva bytas). Här är det dock viktigt att också se till urverket i fråga - en kaliber där åtkomsten till reservdelar tryter, exempelvis Omega kaliber 321, bör man hålla välservad enligt alternativ 1 medan en kaliber med exempelvis Sellita SW200 som bas kan slita på ett tag till om man vill då reservdelsåtkomsten inte är en faktor som man behöver ta någon större hänsyn till plus att de flesta delar till nämnda kaliber också är ganska billiga.

Angående amplituden; en sjunkande amplitud och en tilltagande gångavvikelse är ett säkert tecken att servicebehov föreligger men en klocka kan ändå vara i behov av service och ändå uppvisa en fin amplitud. Särskilt urverk som byggts som traktorer; som är tjocka, slitstarka och robusta med väldimensionerade komponenter (de flesta Rolex-kalibrar med andra ord) hör till den skara urverk där detta är vanligt förekommande. Skickar med ett länktips med intressant läsning angående just detta:

http://forums.watchuseek.com/f20/ho...80.html#/forumsite/20758/topics/789280?page=1

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
fan alltså. borde finnas en service lampa ;)
med andra ord så säger du att man egentligen inte vet förrän någon tar sig en titt? vad kan riskerna med att köra en klocka med okänd historik vara?
i övrigt har jag hittat någon som ska ta sig en titt på min Hydronaut. dock så skulle min airman få sig en titt också. dumt att använda den tills dess?
Har också förstått att amplitud inte är allt, har även hört från en urmakare som är servicechef för ett stort märke att det är svårt att se om oljor torkat eller om de är OK, med andra ord är det inte så lätt det här förrän klockan beter sig illa.

Har även haft en del diskussioner om detta med en annan urmakare som menade att man kan köra klockor tills de inte beter sig acceptabelt längre vilket är en subjektiv upplevelse utifrån tidhållning och kraftreserv.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En serviceindikator ja, det hade varit en riktigt häftig komplikation :)

När det gäller service kan man ju antingen 1) serva regelbundet var 5:e år eller enligt tillverkarens instruktioner eller också 2) köra på tills klockan uppvisar symptom på sjukdom, oavsett hur länge det tar. Det finns ett läger (som jag själv tillhör) som förespråkar alternativ 1 och ett annat läger som förespråkar alternativ 2. Svårt att säga vad som är rätt och fel egentligen - att serva ofta kostar ju förstås mer pengar medan att serva sällan kan medföra högre servicekostnader (då fler komponenter kan vara utslitna och behöva bytas). Här är det dock viktigt att också se till urverket i fråga - en kaliber där åtkomsten till reservdelar tryter, exempelvis Omega kaliber 321, bör man hålla välservad enligt alternativ 1 medan en kaliber med exempelvis Sellita SW200 som bas kan slita på ett tag till om man vill då reservdelsåtkomsten inte är en faktor som man behöver ta någon större hänsyn till plus att de flesta delar till nämnda kaliber också är ganska billiga.

Angående amplituden; en sjunkande amplitud och en tilltagande gångavvikelse är ett säkert tecken att servicebehov föreligger men en klocka kan ändå vara i behov av service och ändå uppvisa en fin amplitud. Särskilt urverk som byggts som traktorer; som är tjocka, slitstarka och robusta med väldimensionerade komponenter (de flesta Rolex-kalibrar med andra ord) hör till den skara urverk där detta är vanligt förekommande. Skickar med ett länktips med intressant läsning angående just detta:

http://forums.watchuseek.com/f20/ho...80.html#/forumsite/20758/topics/789280?page=1

Vänligen
Forumets undersköterska
Skrev innan jag läste ditt inlägg.
De flesta urmakare jag pratat med är alltså förespråkare av alternativ 2. :)
 
Hoppas att det är OK om jag lånar tråden lite. Har en knappt ett år gammal Tissot Visodate med ett ETA 2836-2 (ett 2824-2 med dagkomplikation). De sista dagarna har kronan gått trögt vid uppdrag och när klockan är horisontell snurrar rotorn med uppdraget. Tänkte skicka den åter till Klockia men nu idag går den något mindre trögt och rotorn hänger bara med om man vrider kronan långsamt, annars står den still. Vad brukar detta bero på och bör jag trots att det är lite mindre dåligt idag ändå skicka in den?
 

Cryssarn

Rolex
Har också förstått att amplitud inte är allt, har även hört från en urmakare som är servicechef för ett stort märke att det är svårt att se om oljor torkat eller om de är OK, med andra ord är det inte så lätt det här förrän klockan beter sig illa.

Har även haft en del diskussioner om detta med en annan urmakare som menade att man kan köra klockor tills de inte beter sig acceptabelt längre vilket är en subjektiv upplevelse utifrån tidhållning och kraftreserv.
riktigt klurig då när man köper en klocka med okänd historik som håller bra tid och bra gångreserv.
tänker mest på en motor eller växellåda utan olja...går åt helvete relativt snabbt där. blir nog att lämna in min airman också för koll eftersom det är ett valjoux och i mina ögon mer som kan gå sönder
 
Topp