• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det här är inte snyggt

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Manligt med små ur.

image.jpg
 

Ryttaren

Rolex
Första gången jag testade en DD på läder tyckte jag den såg aldeles för liten ut, hade min Inge på 42mm då som jag senare insåg var för stor för mina 16,5 cm handleder.

Idag tycker jag 36mm sitter aldeles utmärkt. Så det är en vanesak mer än nåt annat. Men 36mm på grova handleder kan jag fortfarande tycka ser fel ut!
 

hellbit

Cartier
Stor eller liten är en ren trendråga. Håller med om att storleken inte är modern. Just nu anses det snyggt när boetten fyller ut hela ovansidan av handleden. Så har det inte alltid varit och kommer heller inte alltid förbli på det viset. Vad gäller själva layouten så är den ju väldigt klassisk. Den som köper klocka enkom för det estetiska bör dessutom köpa något annat än PP. Inbillar mig att ägaren har fler skäl till varför han bär klockan.
Jag håller inte med om din inledning . Jag tycker trenden är små klockor. De flesta inlägg på klockforum eller kommentarer kring klockor på sociala medier handlar om att klockor är för stora. Hur kan man tex tycka att en 40mm Rolex är för stor? Man är i min värld mer otrendig ifall man bär stor klocka än man är ifall man bär 35 -39 mm. Den storleken verkar vara den som de flesta klockintresserade gillar och därmed mest vanligt.[/quote]
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Du ser ut att vara en hyggligt stor man (absolut inget illa menat) men är säker på att någon sagt att klockan är liten. Omöjligt att jag är den enda som får höra detta när jag bär min DJ

Är nog inte jätte stor men små fet är man nog :D

Dock så måste jag erkänna att 40 mm sitter bättre men allt över 40 är för stort i mitt tycke.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Jag håller inte med om din inledning . Jag tycker trenden är små klockor. De flesta inlägg på klockforum eller kommentarer kring klockor på sociala medier handlar om att klockor är för stora. Hur kan man tex tycka att en 40mm Rolex är för stor? Man är i min värld mer otrendig ifall man bär stor klocka än man är ifall man bär 35 -39 mm. Den storleken verkar vara den som de flesta klockintresserade gillar och därmed mest vanligt.
[/quote]


Fast det är ett facit att det är modernt med större klockor snarare än mindre klockor just nu, finns ju en anledning till att många modeller som har lanserats på senaste är lite större. Rolex t.ex. Expyn, skydweller, YM2
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag håller inte med om din inledning . Jag tycker trenden är små klockor. De flesta inlägg på klockforum eller kommentarer kring klockor på sociala medier handlar om att klockor är för stora. Hur kan man tex tycka att en 40mm Rolex är för stor? Man är i min värld mer otrendig ifall man bär stor klocka än man är ifall man bär 35 -39 mm. Den storleken verkar vara den som de flesta klockintresserade gillar och därmed mest vanligt.
Bor du under en sten? Generella trenden är stora ur, se bara på vad som tillverkarna släpper. Dock har det varit värre och många nördar har blrjat inse att uren är för stora idag. Historiskt sett har uren varit klart mindre, tror inte vi kommer gå tillbaka till 32 mm igen dock.
 

hellbit

Cartier


Fast det är ett facit att det är modernt med större klockor snarare än mindre klockor just nu, finns ju en anledning till att många modeller som har lanserats på senaste är lite större. Rolex t.ex. Expyn, skydweller, YM2[/quote]
Håller inte med. Det handlar snarast om att tillverkarna vill komma åt de nya kapitalistiska delarna av världen. Där det uppstår 100 000 tals nyrika varje år. Dvs Asien. I Norden är helt klart små klockor trendigast.
 

hellbit

Cartier
Bor du under en sten? Generella trenden är stora ur, se bara på vad som tillverkarna släpper. Dock har det varit värre och många nördar har blrjat inse att uren är för stora idag. Historiskt sett har uren varit klart mindre, tror inte vi kommer gå tillbaka till 32 mm igen dock.
Som jag skrev nyss. Tillverkarna bryr sig inte om vad vi i väst tycker längre. Har ni tex varit i en lyxbutik på senaste? Gå in på Chanel eller Lv i London eller Paris. Det är Asiater eller Ryssar som shoppar mest. De tokshoppar!!! Dessa nyrika vill ha stora och vräkiga saker som syns och denna marknad kan man inte som förbise så för att blidka denna stora marknad så görs större klockor. I Norden är det upenbart att små klockor är populärast. Bara att kika runt här på Ks
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Som jag skrev nyss. Tillverkarna bryr sig inte om vad vi i väst tycker längre. Har ni tex varit i en lyxbutik på senaste? Gå in på Chanel eller Lv i London eller Paris. Det är Asiater eller Ryssar som shoppar mest. De tokshoppar!!! Dessa nyrika vill ha stora och vräkiga saker som syns och denna marknad kan man inte som förbise så för att blidka denna stora marknad så görs större klockor. I Norden är det upenbart att små klockor är populärast. Bara att kika runt här på Ks
Hehe, du tror tillverkarna bortser från europa? Knappast troligt.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Håller inte med. Det handlar snarast om att tillverkarna vill komma åt de nya kapitalistiska delarna av världen. Där det uppstår 100 000 tals nyrika varje år. Dvs Asien. I Norden är helt klart små klockor trendigast.

Fast så är det inte. KS är inte direkt representativt för svenska eller nordiska befolkningen heller. Det råder en trend som är stora klockor just nu, även om den kanske nått sin absoluta topp nyss... Så är det oavsett vad du tycker eller tänker. Det är objektiv fakta.
 

hellbit

Cartier
Jag skrev om detta nyss, det är en vanesak att gå ner lite till klassiska storlekar. Jag har 18cm handled och dessa klockor är mellan 34 och 36mm. Se om du hittar någon bild där det ser för smått ut hellbit! :)

https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-rozzy-onsdag-v-7.35416/
På bild ser det absolut helt 100% bra ut. I verkligheten vet jag inte det beror på hur stor du är och i vilket sammanhang osv. Men för mig så ser klockan på bilden jag lade upp för liten ut i mina ögon.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag har noterat på dina bilder att du väldigt ofta är på toaletten. Det där går säkert att lösa om du bara tar dig till en vårdcentral. Va inte nervös, de har sett allt...










[emoji6]

Vi alla har våra favorit ställen, jag anser att med min kunglighet så ska jag sitta på tronen de flesta timmarna på dygnet. ;)
 

hellbit

Cartier
Jag är 191cm och 90kg :)
Ja men jag är ändå säker på att det är snyggt. Det var egentligen endast denna bild som gjorde att jag tänkte att det var dags för debatt:) många tjejer bär Daytona tex Gynning. Ser ok ut i min värld. Min egen tjej skulle aldrig vilja bära en klassisk damklocka förutom till aftonklänning
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Ja men jag är ändå säker på att det är snyggt. Det var egentligen endast denna bild som gjorde att jag tänkte att det var dags för debatt:) många tjejer bär Daytona tex Gynning. Ser ok ut i min värld. Min egen tjej skulle aldrig vilja bära en klassisk damklocka förutom till aftonklänning
Pffff...

Tjejer med stora klockor har små penisar...

















;)
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Har haft både minimala klockor och dssd. Var och en har sin charm. Små lätta klockor är lätta och det är en fördel bara det.
 
P

Philippe Stern

Guest
Pakten är fin. Lite liten kanske. Men det är en smaksak.
 

Man

Rolex
Det är inte alltid bara storleken som avgör vad som är snyggt:

Rolexannons från 1966


Lite modernare klockor på en välkänd fotbollsspelare


Och några gamla gamla filmstjärnebilder




Och vad kör jag själv med? Stor som en hockeypuck. Gillar jag den? Som fan!

I bild 1, 3 och 4 ser det ut som att de har damklockor på sig.
 

Whedda

Rolex
Jag är fullt medveten om att jag svär i kyrkan nu.
Det talas mycket om storlek på forumet vilket ibland får mig att undra hur små mina fellow klocksnackare är
Detta är mitt svar på när en klocka är fantastiskt fin men som i mina ögon ser rent ut sagt förjävlig ut pga den lilla storleken. Har nog aldrig sett något tramsigare.
image.jpg

Bandet kanske gör sig bättre på en sportklocka men storleken är perfekt i min mening. Vad som är tramsigt enligt mig är klockor så stora att bandet/länken inte ens syns med en urtavla som täcker hela handleden.

Det ser ju klart manligare ut med en klocka i storleken på bilden än de +45mm pjäser som får vuxna mäns handleder att framstå som små barns.
 
Topp