Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Klocksnackbloggen

Du har väl inte missat vi lanserat Klocksnackbloggen?
In, läs och diskutera gärna inläggen på forumet!

Klocksnackbloggen >>

Det här är väl ingen "Rail dial"???

Diskussion i 'Vintage' startad av deddas, 6 juni 2016.

  1. deddas
    Trådstartare

    deddas Stormtrooper

    Inlägg:
    427
  2. Daytona96

    Daytona96 X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.890
    Från:
    Linköping
    Håller med, det är ingen "rail-dial".
     
    theargonaut och deddas gillar detta.
  3. deddas
    Trådstartare

    deddas Stormtrooper

    Inlägg:
    427
    Men varför skriver man så då? Då även rail dials är så åtråvärda? Peter på gripenbro vet väl att det inte är en sådan tavla?
     
  4. Scaramanga

    Scaramanga AT-AT driver

    Inlägg:
    7.814
    Från:
    Norrland
    Var står det?
     
    poormans och Gummo gillar detta.
  5. osc10

    osc10 Y-Wing pilot

    Inlägg:
    784
    Från:
    Norr
    Rätt säker på att jag läste Rail dial tidigare idag...
     
    theargonaut och deddas gillar detta.
  6. deddas
    Trådstartare

    deddas Stormtrooper

    Inlägg:
    427
    Ja,
    Jag läste det också tidigare idag. Det var därför jag frågade. :)
    Men bra att de ändrade! Slutet gott allting gott!
    Mvh
    Deddas
     
  7. poormans

    poormans X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.526
    grym boett på den klockan, opolerade 16550 är inte vanliga
     
    A.J. gillar detta.
  8. Anlu

    Anlu Stormtrooper

    Inlägg:
    210
    Från:
    Stockholm
    Den här klockan känns som ett kap..
     
    A.J. gillar detta.
  9. acce1999

    acce1999 Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    4.900
    Kolla en gång till. Rejält kantstött.
     
  10. Anlu

    Anlu Stormtrooper

    Inlägg:
    210
    Från:
    Stockholm
    Tar mycket hellre denna typ av "skada" på en ärlig boett än en putsad..
     
    A.J. och poormans gillar detta.
  11. Tripeiro.

    Tripeiro. AT-ST driver

    Inlägg:
    1.366
    Tar hellre en "putsad" än en falsk
     
    poormans gillar detta.
  12. Anlu

    Anlu Stormtrooper

    Inlägg:
    210
    Från:
    Stockholm
    Vad menar du?
     
  13. acce1999

    acce1999 Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    4.900
    Det håller jag med om. Och i någon mån framgår det av bilderna. Bandhornen kl 5 och 11 samt glasringen. Men den har en gång fått en ordentlig smäll, så man bör säkra att den fortfarande är tät.

    Förmodligen anledningen att den förblivit såpass orörd i övrigt.
     
    A.J. och slimjim gillar detta.
  14. Anlu

    Anlu Stormtrooper

    Inlägg:
    210
    Från:
    Stockholm
    "Nytryckt" står det i annonsen. Får hoppas att det inte är en lögn :)
     
    A.J. gillar detta.
  15. acce1999

    acce1999 Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    4.900
    Får man hoppas.
     
  16. poormans

    poormans X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.526
    rejält kantstöt, du skämtar, har du sett den irl?? några små kärleksnyp men absolut inget som stör mig men jag polerar aldrig så jag är väl partisk
    tycker det ser konstigt ut med en patinerad urtavla och visare sen en nypolerad boett.
     
    A.J. gillar detta.
  17. Aurum

    Aurum R6-H5

    Inlägg:
    13.502
    Inga små slag den fått utstå. Undra om något i verket rök med.
     
  18. poormans

    poormans X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.526
    har du hört talas om uttrycket toolwatch??
     
  19. Aurum

    Aurum R6-H5

    Inlägg:
    13.502
    Hört talas om stengolv och olagrade rotoraxlar? Ditt gamla ur?
     
    jarrebarre99, Christoffer och acce1999 gillar detta.
  20. acce1999

    acce1999 Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    4.900
    Känner du att du behöver försvara, eller bortförklara klockans skick? Kärleksnyp för dig, en duktig smäll för mig. Det gör inte klockan ointressant. Men en smäll har den fått. Eller blivit klämd mellan något, på diagonalen. Bra eller dåligt? Upp till var och en. Förmodligen var det dåligt en gång i tiden, så kanske har klockan legat defekt under många år, för att nu vara lagad. Eller också höll den redan från början, och har legat orörd ändå.
     
  21. poormans

    poormans X-Wing Pilot

    Inlägg:
    1.526
    tycker mest det är märkligt att alla här vill ha opolerat men utan spår av bruk
    hur många 16550 dyker det upp här hemma som är i orört skick, jag har sett något fåtal de senaste 15 åren
    hade lätt tagit denna framför tex den NOS 16570 som sålde nyligen
     
    A.J., eriksson850 och Gummo gillar detta.
  22. slimjim

    slimjim Rösten från Bro

    Inlägg:
    5.269
    Från:
    Ön
    Det fattas ju en bit stål i bandhornet kl 5. Skall man polera/ slipa så blir det inget kvar ju. Så inte så konstigt att detta inte gjorts.
     
  23. maximuspro

    maximuspro Y-Wing pilot

    Inlägg:
    603
    Från:
    Partille
    Ja har ägt den och kan säga att den är mycket fin, både länk o boett.
     
    A.J. och poormans gillar detta.
  24. A.J.

    A.J. Y-Wing pilot

    Inlägg:
    640
    Och jag äger den nu..:)
    En 16550 med en boett av denna kalibern är definitivt inget man ser varje dag...
    Det som syns vid bandhornet kl.5 är en liten ding och inte "metall som saknas", det ser betydligt värre ut på bilden än irl.;)
    Att den har lite märken efter 28 år är något jag själv värdesätter mer än en kraftigt polerad som ser ny ut...den har ju trots allt en historia bakom sig, och dessa var ju ursprungligen tänkta att användas av grottdykare så dom pallar ju en del..
    Den går iallafall för stunden inom COSC och känns mjuk och fin i uppdraget,
    men planen är att den skall få sig en service( utan polering;)) så har man en riktigt fin "transistional" sen...
     
    Michael., osc10, poormans och 2 andra gillar detta.
  25. acce1999

    acce1999 Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    4.900
    Grattis!

    Posta gärna lite egentagna bilder, så får vi lite perspektiv.

    Modellen som sådan är mycket trevlig!

    Mvh A
     
    A.J. gillar detta.
  26. Ville_W

    Ville_W Y-Wing pilot

    Inlägg:
    849
    Från:
    Skåne
    Grattis till en helt okay klocka! Men ett inlägg om ett nyförvärv utan bilder är inte okay;)
     
    A.J. gillar detta.
  27. A.J.

    A.J. Y-Wing pilot

    Inlägg:
    640
    image.jpeg image.jpeg image.jpeg Här kommer några bilder..:)
    Serial R67xx daterar till ca.1988
    Claspcode M2 på 78360 länken så också den från -88 och riktigt tight.. image.jpeg
     
    Michael., krämbulle, Weasel och 3 andra gillar detta.
  28. A.J.

    A.J. Y-Wing pilot

    Inlägg:
    640
    image.jpeg image.jpeg Ett par på länken också.. Kolla kronan på claspen.. Ser inte den rätt opolerad ut också??:)
     
  29. acce1999

    acce1999 Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    4.900
    @A.J. Såväl klocka som länk ser ut att ha orginalfinnish. Kanske är det - som jag var inne på tidigare - just smällen den har fått som är orsaken till att den i övrigt är väldigt orörd. Anta att den slutade fungera efter smällen och blev liggande till dess att den såldes, reparerades och kom ut på marknaden igen.

    Om "dingsen" stör, eller ej, är upp till var och en. Min personliga preferens är att jag mycket hellre har en klocka som din, än en som någon har försökt fixa boetten på. Att jag tidigare i tråden säger att klockan har fått en rejäl smäll (för det har den) är bara ett konstaterande, inte en värdering.

    Har själv njutit Explorer-tvåor. En av mina favoritmodeller (vilket bör framgå om man kollar mitt val av avatar).

    Mvh A
     
    Weasel, Aurum och A.J. gillar detta.
  30. A.J.

    A.J. Y-Wing pilot

    Inlägg:
    640
    Hej @acce1999, kul att du gillar den:)
    Håller helt med dig, en smäll eller två har den med all säkerhet fått genom åren.. Men hellre en orörd med dessa spår av användande än en som är duktigt polerad ett flertal gånger:).
    Verket kan man ju alltid renovera/serva men det är svårt att få tillbaka bortpolerat material på boetten:) . Tycker personligen att den är grymt charmig och bär sin patina med värdighet;)
    Mvh Andreas