• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det här är väl ingen "Rail dial"???

deddas

Rolex
image.jpeg
Som rubriken lyder...
Eller har jag missat något???
Mvh
Deddas

http://gripenbro.se/artiklar/watches/rolex-19.html
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tar mycket hellre denna typ av "skada" på en ärlig boett än en putsad..
Det håller jag med om. Och i någon mån framgår det av bilderna. Bandhornen kl 5 och 11 samt glasringen. Men den har en gång fått en ordentlig smäll, så man bör säkra att den fortfarande är tät.

Förmodligen anledningen att den förblivit såpass orörd i övrigt.
 

Anlu

Omega
Det håller jag med om. Och i någon mån framgår det av bilderna. Bandhornen kl 5 och 11 samt glasringen. Men den har en gång fått en ordentlig smäll, så man bör säkra att den fortfarande är tät.

Förmodligen anledningen att den förblivit såpass orörd i övrigt.

"Nytryckt" står det i annonsen. Får hoppas att det inte är en lögn :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
rejält kantstöt, du skämtar, har du sett den irl?? några små kärleksnyp men absolut inget som stör mig men jag polerar aldrig så jag är väl partisk
tycker det ser konstigt ut med en patinerad urtavla och visare sen en nypolerad boett.
Inga små slag den fått utstå. Undra om något i verket rök med.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
rejält kantstöt, du skämtar, har du sett den irl?? några små kärleksnyp men absolut inget som stör mig men jag polerar aldrig så jag är väl partisk
tycker det ser konstigt ut med en patinerad urtavla och visare sen en nypolerad boett.
Känner du att du behöver försvara, eller bortförklara klockans skick? Kärleksnyp för dig, en duktig smäll för mig. Det gör inte klockan ointressant. Men en smäll har den fått. Eller blivit klämd mellan något, på diagonalen. Bra eller dåligt? Upp till var och en. Förmodligen var det dåligt en gång i tiden, så kanske har klockan legat defekt under många år, för att nu vara lagad. Eller också höll den redan från början, och har legat orörd ändå.
 

poormans

Rolex
tycker mest det är märkligt att alla här vill ha opolerat men utan spår av bruk
hur många 16550 dyker det upp här hemma som är i orört skick, jag har sett något fåtal de senaste 15 åren
hade lätt tagit denna framför tex den NOS 16570 som sålde nyligen
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Det fattas ju en bit stål i bandhornet kl 5. Skall man polera/ slipa så blir det inget kvar ju. Så inte så konstigt att detta inte gjorts.
 

A.J.

Panerai
Och jag äger den nu..:)
En 16550 med en boett av denna kalibern är definitivt inget man ser varje dag...
Det som syns vid bandhornet kl.5 är en liten ding och inte "metall som saknas", det ser betydligt värre ut på bilden än irl.;)
Att den har lite märken efter 28 år är något jag själv värdesätter mer än en kraftigt polerad som ser ny ut...den har ju trots allt en historia bakom sig, och dessa var ju ursprungligen tänkta att användas av grottdykare så dom pallar ju en del..
Den går iallafall för stunden inom COSC och känns mjuk och fin i uppdraget,
men planen är att den skall få sig en service( utan polering;)) så har man en riktigt fin "transistional" sen...
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Och jag äger den nu..:)
En 16550 med en boett av denna kalibern är definitivt inget man ser varje dag...
Det som syns vid bandhornet kl.5 är en liten ding och inte "metall som saknas", det ser betydligt värre ut på bilden än irl.;)
Att den har lite märken efter 28 år är något jag själv värdesätter mer än en kraftigt polerad som ser ny ut...den har ju trots allt en historia bakom sig, och dessa var ju ursprungligen tänkta att användas av grottdykare så dom pallar ju en del..
Den går iallafall för stunden inom COSC och känns mjuk och fin i uppdraget,
men planen är att den skall få sig en service( utan polering;)) så har man en riktigt fin "transistional" sen...
Grattis!

Posta gärna lite egentagna bilder, så får vi lite perspektiv.

Modellen som sådan är mycket trevlig!

Mvh A
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Och jag äger den nu..:)
En 16550 med en boett av denna kalibern är definitivt inget man ser varje dag...
Det som syns vid bandhornet kl.5 är en liten ding och inte "metall som saknas", det ser betydligt värre ut på bilden än irl.;)
Att den har lite märken efter 28 år är något jag själv värdesätter mer än en kraftigt polerad som ser ny ut...den har ju trots allt en historia bakom sig, och dessa var ju ursprungligen tänkta att användas av grottdykare så dom pallar ju en del..
Den går iallafall för stunden inom COSC och känns mjuk och fin i uppdraget,
men planen är att den skall få sig en service( utan polering;)) så har man en riktigt fin "transistional" sen...
Grattis till en helt okay klocka! Men ett inlägg om ett nyförvärv utan bilder är inte okay;)
 

A.J.

Panerai
image.jpeg
image.jpeg
Ett par på länken också.. Kolla kronan på claspen.. Ser inte den rätt opolerad ut också??:)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
@A.J. Såväl klocka som länk ser ut att ha orginalfinnish. Kanske är det - som jag var inne på tidigare - just smällen den har fått som är orsaken till att den i övrigt är väldigt orörd. Anta att den slutade fungera efter smällen och blev liggande till dess att den såldes, reparerades och kom ut på marknaden igen.

Om "dingsen" stör, eller ej, är upp till var och en. Min personliga preferens är att jag mycket hellre har en klocka som din, än en som någon har försökt fixa boetten på. Att jag tidigare i tråden säger att klockan har fått en rejäl smäll (för det har den) är bara ett konstaterande, inte en värdering.

Har själv njutit Explorer-tvåor. En av mina favoritmodeller (vilket bör framgå om man kollar mitt val av avatar).

Mvh A
 

A.J.

Panerai
Hej @acce1999, kul att du gillar den:)
Håller helt med dig, en smäll eller två har den med all säkerhet fått genom åren.. Men hellre en orörd med dessa spår av användande än en som är duktigt polerad ett flertal gånger:).
Verket kan man ju alltid renovera/serva men det är svårt att få tillbaka bortpolerat material på boetten:) . Tycker personligen att den är grymt charmig och bär sin patina med värdighet;)
Mvh Andreas
 
Topp