• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det här angående storlekar på våra klockor...

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Det är verkligen helt otroligt vad man vänjer sig vid storlekar, bara i somras trodde jag aldrig att jag någonsin skulle kunna bära en klocka under 40mm, nu med facit i hand är min favoritklocka en bra bit under 40mm, närmre exakt 36mm och den storleken känns perfekt nu. Givetvis kommer jag alltid gilla klockor över 40mm men jag måste verkligen säga till de som fruktar klockor under 40mm att ge det en chans, - för man vänjer sig otroligt fort... :)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Som kanske märkts innan på mina poster är de storlekarna inget för mig personligen, men jag respekterar er rätt att tycka att det passar just perfekt på er.
Så, all heder åt era klockor i formatet 34-38mm!:)
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Jag gick nyligen ner ifrån 45mm till 40mm, och jag måste säga att 40 känns perfekt!

Har provat några modeller under och då känns det genast lite smått... (Handledsmått ca 19 - 19½ cm)
 

Johan M

Cartier
lug to lug spelar roll om man stirrar ner på handleden. Men tar man och backar några meter från spegeln så spelar tavlans storlek stor roll.

AT 41mm funkar på mina tunna handleder (16,5mm) men ser dumt ut på avstånd, då är AT 38,5 en bättre storlek.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
35-38 på dressklockor är lagom. Bland de stora tillverkarna var dressklockor runt 32-33 inte ovanligt.
Annars är 40mm perfekt.
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Ja den där storleken på tapeten igen, optimalt borde ju va 36mm men även 34mm funkar bra....på mig iaf.:)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Folk får gärna bära clownur så jag kan köpa de små fina uren som detta nedan på 32 mm:

DSC01243_zpsec624420.jpg
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Det är ju ganska enkelt, en klocka är för stor när det ser löjligt ut på den som bär den. Ett fåtal kommer undan med klockor över 44-46mm. Resten har inte fattat det än och går således runt och ser löjliga ut :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Allt från ca 33-42 mm funkar för mig. Vissa klockor passar dock bättre i olika storlekssegment. Har typ 16 cm handled, så dressklockor 35 och neråt, dykare/toolisar runt 40-42, allrounddinkor 36-39. Stora dressklockor och små toolisar, är inga favoriter för mig. Kan tänka mig att dessa segment förskjuts beroende på handledsstorlek.
 
Topp