• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det här angående storlekar på våra klockor...

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Drar åt det större hållet; bär primärt en Omega PO på 45 mm till mina 18,5 cm handleder. Skulle dock aldrig gå över detta i storlek. Nästa inköp kommer att bli en Rolle och där finns onekligen en liten ågren över om 40 mm på tex Sub:en eller GMT-tvåan räcker för mig. Var inne på Rob och klämde på Deepsean som jag varit sugen på och som många av er har gett synpunkter på i en bu-eller-bä-tråd jag slängde upp tidigare.. Kändes tyvärr som om tjockleken i det fallet var lite i det mesta laget.
En vit Expy-tvåa är ju iofs jäkla fin och 42 mm.. :)
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Jag har ofta tänkt att 36-40 mm perfekt, men har insett att det handlar så mycket mer än bara vilka mått en klocka har. Bär just nu ett ur på 35 mm och den passar förvånansvärt bra och känns inte alls "liten". Olika klockor bärs olika stora helt enkelt. Min 114060 tycker jag bärs större än brorsan 14060 fast de har samma mått på pappret. Kontentan är väl helt enkelt att man inte ska stirra sig blind på vilka mått en klocka har utan pröva och känna efter istället :)
 

JohanHLM

Rolex
29mm - manligt, gubbigt eller bögigt? :)
Qd9vA0c.jpg
 

Mr.Chang

Audemars
Är själv nästan två meter lång så ett litet ur ser ju ganska fjantigt ut på min arm i allafall.Har längden nån samband hur litet ur man kan ha?Hur långa är ni?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Tog på mig min MM300 förrut och blev överraskad över hur stor den kändes... Den satt på men sen tänkte jag - "fy fan vad GS:en sitter skönt på armen" 3 min efter den tanken var Grand Seikon tillbaka på armen igen :D _jonte, - du har fått som du vill... ;)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Är själv nästan två meter lång så ett litet ur ser ju ganska fjantigt ut på min arm i allafall.Har längden nån samband hur litet ur man kan ha?Hur långa är ni?
Har förstått att leben är någonstans mellan tre och fyra fot lång och apropå fötter har väldigt stora, håriga sådana. Kan det stämma? Han kommer väl undan med viss spridning i klockstorlekar? :D

Skämt åsido. Förstår vad du är ute efter, men jag tycker att handledens form och omkrets spelar större roll än kroppens längd. Inte att glömma handens storlek och underarmens form.

A
 

Kim

Panerai
minst en DJ på 36 mm - div blandade ur - upp till PO XL på 45,5.
Beror på vad man är ute efter, känslan av en stor tung gedigen pjäs är aldrig fel.
Åt andra hållet....en för liten boett på en stor tjock handled ser bara konstigt ut.
 

Sond

Patek
Självklart olika beroende på ur. 36 ofta perfekt för "vanliga" ur. DJ, Explorer, Omgega seamaster vintage etc. 40-42 fungerar på dykare och flygare. Men, den gamla sanningen om att tavlans storlek betyder väldigt mycket samt lugg to lugg. Däremot har jag bara sett en enda klocka som blir bra över 42 mm. Och det är Panerai 44 mm.

Kryper de under 34 mm börjar jag få svårt att bära dem. Kanske för att jag är ovan, kanske för att jag är stor inkl stora handleder.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Har förstått att leben är någonstans mellan tre och fyra fot lång och apropå fötter har väldigt stora, håriga sådana. Kan det stämma? Han kommer väl undan med viss spridning i klockstorlekar? :D

Skämt åsido. Förstår vad du är ute efter, men jag tycker att handledens form och omkrets spelar större roll än kroppens längd. Inte att glömma handens storlek och underarmens form.

A
I stort sett är det så jag ser ut :)

34mm Date sitter som en smäck!
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
42mm börjar bli i största laget, men hänger, som har avhandlats mycket på både urtavlans storlek och lug-lug-längden. gillar 39-40, men sitter just nu med en 38 på armen. Tror det är nedre gränsen för mig, även om vissa 36or funkar också.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag skämtade lite tidigare och skrev damklockor. Det jag menar är jag tycker att det är en ickefråga ang max och min mått på en klocka. En G-shock, flygare eller dykare skulle se väldigt konstig ut om de var 36mm. En DJ konstig om den var 45mm.
Det är som att diskutera båtar och be alla svara på vad som är "rätt" längd på en båt. Jag tycker man känner ganska snabbt om den passar ens handled och stil eller inte, utan att titta på specen. Man får nog inte bli för anal på vad som anges.
 

Mr.Chang

Audemars
Om ni tittar på den övre armen så är den så kallad normal dvs 18.5cm.
den undre tillhör en mänskligt häst och mäter 23.5cm,min poäng är=Skulle kilen se normal ut med en 36mm klocka på sig?
sLBvsnK.jpg
 

lex

Omega
Det beror väl på handleden och hur klockan sitter. vissa kockor känns större än sina 42mm eller vad de nu kan mäta.
men jag tycker oftast 42mm funkar bäst på mig

Jag antar att jag har normalstora handleder...
 

maxmol

Panerai
Tycker det beror på framförallt klockan och handleden. Men personligen har jag generellt fastnat för 40-42 mm i de flesta kategorier. Men tänker mig att det skulle vara en hemsk storlek på en tank-model.
 

UNO

Panerai
34-44 fungerar bra.
47 & 49 skulle också gå hyggligt.
34 mm AirKing m rätt grova armar/axlar känns ok.
Allt hänger på om man är hård eller inte.
Få om ingen har grova handleder för att dom har muskler där....
 

vekktah

Cartier
Det är ju helt ointressant hur stor klockan är, det är ju hur den ser ut på
Armen som spelar roll. Min 47mm oris satt som en smäck men nya Explorer 2:an såg hemsk ut. En guld DD är i en egen liga på något sätt. Alltid grymmast liksom. Hade ett möte häromdagen med en kille som hade en 32mm lady datejust på jubilee. Funkade bra på något sätt. Han var inte speciellt smal eller liten.
 

UNO

Panerai
Ok
Det är ju helt ointressant hur stor klockan är, det är ju hur den ser ut på
Armen som spelar roll. Min 47mm oris satt som en smäck men nya Explorer 2:an såg hemsk ut. En guld DD är i en egen liga på något sätt. Alltid grymmast liksom. Hade ett möte häromdagen med en kille som hade en 32mm lady datejust på jubilee. Funkade bra på något sätt. Han var inte speciellt smal eller liten.
Ooh ok, var han hård ? Dvs deffad.
 
Topp