Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Det här kommer Spencer66 att gilla!!

Diskussion i 'Diskussion' startad av 80talisten, 6 januari 2013.

1. 80talisten
    Trådstartare

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna

Bifogade filer:

2. Från var? Rolexforums? :)

3. Kson

Kson Friends of KS

Vad har du hittat denna infon?

4. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Det vette fasiken... :? var min sambos bror som skickade den genom whatsup på iphone, han har en DSSD.

5. Kson

Kson Friends of KS

Haha!

6. Snårtas

Snårtas Friends of KS

Från:
    Västerort
    Har du hackat Spencers dator? Ser ut som ett vanligt kalkylblad i Excel :D

7. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    :D :lol:

8. par

par Friends of KS

Varför är inte seiko med?

9. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Seiko..? vad är det? - en klocktillverkare?

10. Kson

Kson Friends of KS

Omega och Tag på samma plats ;)

11. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
  12. Jag antar att undersökningen är gjord på vanliga människors uppfattning om klockor, och inte klockintresserade? Då har Rolex gjort ett ypperligt jobb med sin marknadsföring.

13. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    Finns det några andra än pensionärer som svarar på frågorna när tex sifo ringer/skickar papper/stannar en på gatan? Ger ju inte direkt en korrekt bild då det knappast är ett genomsnitt av befolkningen utan ett genomsnitt av de ur befolkningen som har för mycket fritid som svarat i undersökningar :)

14. Ajax

Ajax Stadsbo

Från:
    Ängelholm
    Frågar man gemene man på gatan så svarar nog 90% Rolex, men då är det många svenssons som inte ens hört talas om Omega. Rolex har ju vunnit enormt mycket på sin marknadsföring och det märks ju. Rent kvalitetsmässigt tror jag Rolex och Omega ligger relativt jämnsides med dagens 8500-verk från Omega :)

15. Ricrob

Ricrob Friherre

Hahaha, vilket skämt! PP på andra plats med 10%... Ngn har säkert gjort en poll på Rågsveds 5e klassare. :lol:

16. ZQT

ZQT The Banker

Rent objektivt så känns inte undersökningen gjord bland oss nördar... Det känns lite väl subjektivt och mycket illvilja att inse sanningen om man tycker att Rolex har mer prestige än Patek....

17. Ajax

Ajax Stadsbo

Från:
    Ängelholm

Hehe, ja. Personligen håller jag ett flertal märken över både Rolex och Omega. Bland annat PP, VC, UN, AP, A. Lange & Söhne för att nämna några :)

18. Själv tror jag att de flesta vet vad Rolex är, om de har sett en i verkligheten eller ens på bild, det tror jag inte. Det var exakt samma sak för mig när jag blev klockintresserad, 17 bast och aldrig sett en Rolex, varken på bild eller verkligheten, men jag la ut 5k (plus farsan som betalade 5k) för en Datejust trots det :)

19. Ricrob

Ricrob Friherre

Hur menar du nu!? Det där med att svenssons inte hört talas om Omega..?

Jag köper helt att Rolex har ett mer prestigefullt rykte och även att det är ett mer prestigefullt märke än Omega men det finns ju ett gäng märken som spöar Rolex i prestige. Visserligen så är det ju som du säger, de har varit duktiga på marknadsföring och de gör klockor som håller världsklass i kvalitet, så ryktet är absolut inte oförtjänt.

20. Ajax

Ajax Stadsbo

Från:
    Ängelholm
    Let me rephrase. Självklart finns det svenssons som känner till Omega, men jag kan också garantera att chansen är bra mycket större att folk känner till Rolex mer än Omega. När jag själv växte upp var det ju Rolex som var "rikemansklockan" och jag hade aldrig hört talas om Omega ens, inte mina vänner heller.

21. Ricrob

Ricrob Friherre

Märklig... Visst var/är Rolex "svenne-lyx-märket-nr1" men vem har inte hört talas om Omega? Lite som att känna Rolls Royce som lyxbilen med stort L men inte känna till BWM eller MB. Att svenssons inte hört talas om PP, AP, Glashütte m.fl. köper jag dock.

22. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Jag tror jag börjar att gilla dessa här Rolex&Omega pajkastningarna! :mrgreen:

23. Ajax

Ajax Stadsbo

Från:
    Ängelholm

hehe, har aldrig förstått mig på "fanboyismen" som finns mellan varumärken. Visst, jag föredrar Omega framför Rolex, men jag skulle lätta kunna tänka mig en 16610lv, för jag älskar den gröna färgen :)

24. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Helknäppa, eller hur? De antyder ju att de båda märkena skulle vara jämbördiga i någon mening ;-)

25. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Ja, jag förstår det inte heller, men om Rolex-killarna vill leva kvar i sin illusion att deras märke på något sätt skulle nå upp till Omegas nivå - trots Omegas äldre och rikare historia, för att inte tala om deras nuvarande tekniska försprång på alla plan - så får dom väl göra det. :mrgreen:

26. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Re: Sv: Det här kommer Spencer66 att gilla!!

Precis! Alla vet ju att allt har sin tid och att även de bästa imperier förr eller senare självdör och får se sig omkörda av lillebror som har fräscha idéer och driv, och inte försöker leva på gamla meriter...

27. 80talisten
    Trådstartare

Från:
    Eskilstuna
    Snarare söta skulle jag säga! hur som helst jag föredrar Rolex för Dipsyn ;) även om Ploppen är grym också.

28. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Re: Sv: Det här kommer Spencer66 att gilla!!

Japp snart är Theoremadynastin ett faktum ;)

29. Fryken

Fryken Kamrern

Från:
    STOCKHOLM
    Rolex är väl typ i top 5 välkända varumärken i världen efter Coca Cola och McDonalds så det kanske inte är så konstigt. Good marketing.

30. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Allt handlar ju om marknadsföring som många nämnt tidigare. Se bara på Apple och hysterin varje gång de släpper en produkt. De är inte nödvändigtvis bäst på allt, jag själv kör dock mest Mac och iPhone, men de har lyckats pränta in sitt varumärke i folks medvetande. Mycket pga iPod när den kom. Rolex har gjort samma sak och mycket tack vare submarinern. Det är ju den som är synonym med Rolex om man frågar gemene man, inte yacht master eller Explorer.

Utan att gå in på den evigt tröttsamma Omega - Rolex-diskussionen om vilket märke som är bäst osv. så måste man ge Rolex mycket cred för deras marknadsföringsarbete.

Mårtenssons ur Brookfield