Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Det här med "dinka"...

Diskussion i 'Diskussion' startad av carlanton, 11 maj 2013.

1. carlanton
    Trådstartare

carlanton Biskop

Är det ett ord ni använder i verkliga livet? Jag hade nog aldrig ens sett ordet före Klocksnack!

2. ZQT

ZQT The Banker

Använder klocka, dinka, armbandsur typ... Det är ännu roligare att jag har en kollega som heter just "Dinka" :happyhappy:

3. _z_

_z_ Stadsbo

Klocka i det verkliga livet, dinka kanske man kan säga i Stockholm eller?

Är född och uppvuxen i Ö-vik men bor sen tjugo år tillbaks i Göteborg och har aldrig hört någon benämna en klocka som dinka, bara läst uttrycket på Klockforum.

Men som sagt, dinka är väl stockholmsslang?

SGS3 via Tapatalk.

4. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Säger dinka hela tiden.

ZQT gillar detta.
  5. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Tror det är Stockholms-slang pga att en del stockholmare har svårt uttala "klocka" ;)

newstick00, Pappi, paradis och 1 annan gillar detta.
  6. morrism

morrism Friends of KS

Panga en dora, borsta gaddarna, tunnt med flis osv..

joh.jonsson gillar detta.
  7. RicVin

RicVin Mr fredagsmys

Hur mycket gäspar skorpan?..

Gavve och Dalomo gillar detta.
  8. Kson

Kson Friends of KS

Haha rolig fråga. Jag säger det ibland.

9. JayJay

JayJay Biskop

Jag vet inte hur länge jag haft dinka i mitt vokabulär men att det är sedan långt innan jag blev intresserad av klockor i a f. Ja jag använder ordet även i verkliga livet. O ja, jag är uppvuxen i huvudstaden.

Peter K gillar detta.
  10. David

David Bödeln

Hörde det första gången sent 90-tal, har aldrig använt det själv, kommer aldrig att göra det.

11. oscaroscar

oscaroscar Präst

Klocka, dinka, pjäs :D
    Med oseriös klang!

12. vekktah

vekktah Borgare

Stockholm är trots allt Huvfudstaden!! ;-)

Men trots uppväxt här använde jag inte heller dinka tidigare, även jonne och en del andra uttypiska utryck har jag missat upp till vuxen ålder. Beror nog på att jag bodde i förorten.

easy rider gillar detta.
  13. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Armbandsur, naturligtvis.

14. davhei

davhei Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Kan väl inte vara en slump att "hodinky" på tjeckiska betyder klocka? Jmf Hodinkee.

15. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Det är väl bara Jerry Williams som kan komma undan med att använda ett sådant uttryck utan att framstå som en idiot. Gammal ekenslang skulle jag tro. Ingen vettig människa, i Stockholm eller annorstädes, säger "dinka" i dag.

När vi ändå är inne på språkbruket på forumet så vill jag passa på att säga att jag hatar Masterkiller för att han började kalla Spencers PP Aquanaut för Vattennöt. Det låter minst lika fånigt som dinka.

På det andra forumet kallade en massa nötter forumet för forat i tron att det var lite tjusigare också. Helt obegripligt med tanke på att fora är pluralformen av forum, och forat ungefär goddag yxskaft jag är en idiot :)

Trevlig helg
    JoberMan

Vnagenius, Icaras, papadok och 3 andra gillar detta.
  16. joey

joey Stadsbo

- Vad är dinkan?
    - Kvart över skinkan.

Har aldrig och kommer aldrig använda ordet. Låter lite parodiskt söderslangigt, ungefär som plingplongtaxi, tjotablängare etc.

17. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
  18. JS

JS Friends of KS

Äh du vet, kärt barn har många namn :smug:

I rätt sammanhang kan man ju slänga in "dinka", tex här på KS.

Tycker inte det alls det låter lika mkt "pilsnerfilm" som ord som "tjottablängare" som nämns ovan

19. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Tidsindikator är det enda rätta!

20. JS

JS Friends of KS

God morgon Horace Engdahl, sovit gott?

Helt korrekt vad gäller pluralisformen av forum - de som slänger sig med fora i fel sammanhang låter rätt fjantiga a lá Von Oben

"Vattennöt" kan jag hålla med om är en rätt lustig översättning, eller vad man ska kalla det. Men lite sött när folk blir så glada i nått att de måste hitta på ett smickrande smeknamn för att hylla objektet i fråga

Men dinka är väl inte sååååå farligt Jober? Kom igen, sug lite på ordet... smaka försiktigt på det där hemma när du är ensam... Om du dessutom använder normala svenska ord i övrigt i meningen så blir det inte så mkt Jerry W över det hela

Bruset gillar detta.
  21. Ricrob

Ricrob Friherre

Skriver det ibland, säger det mycket sällan

22. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

Det är väl ett gammalt tyskt ord? (orkar inte googla källa...)

23. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Säger dinka ibland och rova ibland när jag vill vara lite töntig, på samma sätt som jag kallar däck för ostar.

24. Barda

Barda Friends of KS

- vad gäspar skorpan?

Klart man säger dinka!

25. AgE

AgE Bonde

Från gbg, aldrig använt och aldrig hört användas, endast stött på i skriftform på forum.

26. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    I Göteborg säger man väl vare sig 'klocka' eller 'dinka'? Man använder väl 'breitling' som allmän, generell benämning?

:)

mace, Jakobb, morrism och 4 andra gillar detta.
  27. mrMyagi

mrMyagi Sir Blabbermouth

Från:
    Burkina Faso
    Aldrig hört det tidigare, kommer aldrig använda. själv tycker jag "dinka" och "patina" låter riktigt fult, speciellt "patina" kanske för att hon bimbon från äntligen hemma använder det hela tiden.

28. cheepo63

cheepo63 Läderjesus

Från:
    Strängnäs
    Talspråksmässigt så är väl "Vad visar Bratten Glenn" väldigt vanlig bland kidsen.

gruby gillar detta.
  29. JS

JS Friends of KS

Finns väl bara breitlings där, så det verkar ju rimligt att klocka = breitling alt "bratte" :breitling:

Lite som inlines blev synonymt med rollerblades, som snarare var ett enskilt märke av inlines (om jag minns det där rätt)

30. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Bland likasinnade stöter jag på ordet Dinka rätt ofta i Stockholm, dock i komplimangsform, dvs "schysst dinka", aldrig hört "vad är dinkan?" ..

Barda gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield