• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det här med "dinka"...

David

Bödeln
Ingen vettig människa, i Stockholm eller annorstädes, säger "dinka" i dag.

Per Nilsson använder uttrycket ganska flitigt i boken Snyggt: En stilguide för män, en av flera anledningar till att jag hade väldigt svårt att ta boken på allvar. En annan var att rekommendationerna till en 20-nånting som letar efter sin första klocka är:

130205-Snyggt_zps4046e078.jpg


Tydligen har den precis uppdaterats för 2010-talet:
http://www.nymansur.com/blogg/2013/05/06/en-stilguide-for-man/

Jag hoppas att det gäller språket också.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
God morgon Horace Engdahl, sovit gott?

Helt korrekt vad gäller pluralisformen av forum - de som slänger sig med fora i fel sammanhang låter rätt fjantiga a lá Von Oben

"Vattennöt" kan jag hålla med om är en rätt lustig översättning, eller vad man ska kalla det. Men lite sött när folk blir så glada i nått att de måste hitta på ett smickrande smeknamn för att hylla objektet i fråga

Men dinka är väl inte sååååå farligt Jober? Kom igen, sug lite på ordet... smaka försiktigt på det där hemma när du är ensam... Om du dessutom använder normala svenska ord i övrigt i meningen så blir det inte så mkt Jerry W över det hela


Joberman är en viktigpetter och inget att hänga upp sig över. Klart man kan säga dinka!
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Dinka är ju en ganska gräslig pjäs....visst är en sub en dinka... Men mer korrekt är det på en bilhandlar krösus som har en DD doppad i en skål med lim... Sedan i en skål med briller (briljanter för persiljebor)..dvs.... Ganska så smaklös historia..... Det är en dinka för mig!!
 

vonhall

Rolex
Hade aldrig hört ordet innan jag började att hänga på olika klockforum! Skulle själv använda mig av det ordet!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Dinka är ju en ganska gräslig pjäs....visst är en sub en dinka... Men mer korrekt är det på en bilhandlar krösus som har en DD doppad i en skål med lim... Sedan i en skål med briller (briljanter för persiljebor)..dvs.... Ganska så smaklös historia..... Det är en dinka för mig!!

Älskar dig Davvan men du är som vanligt ute och seglar..
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Har hänt att jag har skrivit det någon gång men tycker det är otroligt fult. Har aldrig använt det ordet IRL. (Testade säga dinka högt för mig själv nu och det lät inte bra..)
 
Jag är från Södermalm. Och även om vi tydligen är både fula och obildade enligt de kälkborgerliga typerna norr om Slussen, så får man väl ändå säga att det är vi som bevarat Stockholmskan längst,å här säger vi f*n inte dinka. Då talar jag för alla från Sofia till Högalid.
 
Topp