Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Det här med hommager....

Diskussion i 'Diskussion' startad av Richispice, 9 mars 2015.

1. Richispice
    Trådstartare

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Savagear114, Loffe43, marconimotet och 3 andra gillar detta.
  2. luddviig

luddviig Borgare

Från:
    Norrköping
    Håller absolut med Weinås när det gäller hommager. Helt sjukt att den där kompass klockan kostar 8,995kr haha :eek:

Gummo och Whedda gillar detta.
  3. wundlander

wundlander Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Whedda gillar detta.
  4. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Den ena vill jag och den andra vill jag inte ha. Enkelt!

Whedda gillar detta.
  5. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Bra skrivet!

Whedda gillar detta.
  6. POO

POO Präst

Trist? Ja! Tröttsam och fruktlös diskussion? Tveklöst! Vem är helt utan skuld här egentligen?

7. JaTack

JaTack Friends of KS

Kommer inte Kompassen säljas med ungefär 99% rabatt eller tänker jag på fel märke?

Edit: Över 8k så är det den minst värda klockan jag sett.

alfgren och Whedda gillar detta.
  8. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Detta var lite för mycket bara, "svepande linjer från havet och den skandinaviska enkelheten".

alfgren och Whedda gillar detta.
  9. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Har äcklats över denna tidigare och får kräksmak i munnen ännu en gång, äckligt är bara förnamnet!

galácticon, paradis och Whedda gillar detta.
  10. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Bra skrivet! Riktigt ruttet, går ju inte att göra en hyllning åt en modell som är i produktion. Och även en modell som tillverkaren inte har något med att göra...

galácticon, Rozzy och Whedda gillar detta.
  11. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Det där är en plankning, ingen hyllning.

galácticon, NiklasArvid och Whedda gillar detta.
  12. Whedda

Whedda Präst

Man är fri att tycka vad man vill och exakt vart gränsen går för rent plagiat är svårt att säga. Här tycker jag dock man har klivit över den med hästlängder. Att sedan hafsa ihop en text om att företagets designfilosofi skulle inspireras av stockholms skärgård och inte Royal Oak fick bägaren att rinna över. Det är ju inte som Nautilus, Big Bang, Overseas eller Ingenieur där man delar desigfilosofi kring ursprunget (t ex skeppets luckor etc) men har ändrat själva designen.

I Kompass fall är det ju så uppenbart vad man är ute efter att eventuella skillnader i design bara framstår som ett försök att skydda sig mot en stämning tillbaka till stenåldern...

paradis och Rozzy gillar detta.
  13. KenKun

KenKun Biskop

Usch! :(

14. MalmöKlockarn

MalmöKlockarn Bonde

Från:
    Malmö
    Det finns en tunn tunn linje mellan en fake och en homage.... Jag har själv billigare klockor som har attribut från andra (kändare) märken men så är det också skillnad mellan inspiration och designstöld.... Personligen tycker jag att en fake inte bara är varumärkesplagering men men, inte lönt att ta sig in i den diskussionen.

Summa sumarum : Bra skrivet av Weinås.

P.S
    Kan inte sluta tycka synd om och skratta åt de som verkligen betalar 8k+ för en ripoff...Den förskönande texten som de skrev.....ingen kommentar
    D.S

15. POO

POO Präst

Nej precis, men det gör att hela diskussionen mynnar ut i en rätt tröttsam subjektiv historia om gränsdragning. Sen kan det ju göras mer eller mindre snyggt av de som bygger skiten. Jag personligen slipper gärna både plankningar och den efterföljande diskussionen. Dock är de väl hårda orden som ibland följer rätt trista de med eftersom många här inne inte är helt "oskyldiga" sas. Jag är det definitivt inte.

16. K-S

K-S Biskop

Kompassen torde kalibreras om helt. Sopor!

17. AdamST

AdamST Biskop

Från:
    Stockholm
    Sett och förfasats över denna förr. Att de som tillverkar inte skäms!

18. Bryr mig inte nämnvärt om hommager, folk får ju köpa vad dom vill och alla som gillar designen är ju inte villiga att lägga dom typ 70k och uppåt man får betala för en riktig RO och skulle tro att dom flesta som köper den där vet inte att det är en kopia...vad som gör denna lite värre än dom 'hommager' som typ Ur & Penn säljer är ju priset och flosklerna om den svenska design filosofin osv...man lurar kunden att tro att han köper en exklusiv klocka när det egentligen är en billig quartzjklocka från Kina (?)

Den designmässiga stölden är inte värre än någon annan, typ som Ur & Penn kör med...

China, paradis, NiklasArvid och 4 andra gillar detta.
  19. Chagall

Chagall Stadsbo

Hjälp... Det där var fan ännu värre än Kompass.. :(

Whedda gillar detta.
  20. Callxx

Callxx Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Rysningar, fyfan!

21. Ponlarsson

Ponlarsson Friends of KS

Från:
    Tidaholm
    De där från Ur&Penn har jag skrattat åt många gånger, men den här AP-kopian tar ju fan priset. För de pengarna får man ju en fin Longines eller dylikt med riktig historia och säkerligen högre kvalitet. Undrar hur personerna bakom företaget tänker? Borde man inte skämmas?

paradis och Whedda gillar detta.
  22. Rojalisten

Rojalisten Friends of KS

Från:
    Эребру
    Vad säger ni om min då? Hatar ni denna också? :sorry:

Mr Skurkburk gillar detta.
  23. Whedda

Whedda Präst

Det är ju ingen personlig favorit...

Gillar man klockorna och vill ha en är det upp till var och en. Där lägger jag inte någon värdering.
    Däremot behöver man ju inte gilla företaget som skor sig på någon annans framgång.

Sen känner jag inte till hela historien med Bulovas "Royal Oak". Har hört att det finns "förmildrande omständigheter" men oavsett råder det ju inga tvivel om vilket företag som man förknippar modellen med främst.

paradis gillar detta.
  24. steffe

steffe Friends of KS

Kompass har gjort det igen...
    IMG_0229.PNG

engst och MrSundstrom gillar detta.
  25. Bossebäver

Bossebäver Stadsbo

Det jobbigaste med submariner-homages är ju att förklara att det inte är en Rolex...

Jag skulle lätt kunna tänka mig att köpa en homage (en ripoff, tom) av mindre kända men väldigt dyra modeller (tänk någon obskyr Rolex från 60-talet). Det justifierar jag med att jag inte har 300 000 kr liggandes.

Men en homage till en välkänd modell? aldrig.

26. MeaCulpa

MeaCulpa Torpare

Så du kan köpa en "homage" av en väldigt dyr klocka eftersom du inte har 300 000 kr liggande men, som jag förstår det, inte av en klocka för 70 000 kr som då är växelpengar? Så det är en gräns i kronor som gäller? Eller är det "Obskyr" som är kriteriet, eller är det så att över 300 000 kr, inte i produktion och obskyr som gäller? Känns inte speciellt intellektuellt hållbart må jag säga.

27. Buck Naked

Buck Naked Torpare

Homeage är IMO ofta ett försök att "legitimera" replikor....nej tack!

steffe gillar detta.
  28. mps

mps Stadsbo

Det jag tycker är mest synd är att de som köper en Ur & Penn klocka för 1200:- tror och känner väl till en viss del att de har köpt en bra klocka.
    Den kostade trots allt över 1000:-.
    De får oftast ett Miyotaverk.
    Bästa delen av klockan.
    Att de sedan får "guld" som slits av på 6månader.
    Glas som repas och butikskontrollanter kan byta.
    Försökt övertala kollegor och bekanta som tänkt sig köpa dessa klockor.
    Lägg samma pengar på en begagnad och får en klocka du kan ha i många år.
    Men nej.
    Går inte för sig att köpa begagnad kvalitet när kannan köpa nytt krimskrams.

Strindberg gillar detta.
  29. Rey

Rey Stadsbo

Från:
    Uppsala
    Detta är väl ingen nyhet? Mer än hälften av allt som finns i Ur&Penn liknande butiker är ju direkta designstölder, tycker inte att exemplet som Weinås visade var mycket värre än något annat även om den såklart är en total ripoff. I princip alla Rolex sportklockor finns ju direkt kopierade på Ur&Penn, helt oblygt.

30. wadbro

wadbro Stadsbo

Om den förra modellen kostade 9' vågar jag inte ens tänka på vad dom krämar ut för denna hemska klocka.

Mårtenssons ur Brookfield