Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Det här med keramisk bezel

Diskussion i 'Diskussion' startad av Moorflax, 20 april 2015.

1. Moorflax
    Trådstartare

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    någon gång i framtiden ska jag köpa mig en Sub eller ännu hellre en Sea-dweller.
    om jag köper en nyare så är det ju keramisk vridring på den. Klockan kommer att åldras och få en förhoppningsvis vacker patina. Kommer den keramiska vridringen att göra likadant eller står den emot solens strålar lika bra som mot repor?
    Det kommer ju i så fall se väldigt märkligt ut om 20 år när folk går runt med vackert patinerade klockor med vridringar som ser helt nya ut.

rillesnille, Callxx, AdmAndrssn och 2 andra gillar detta.
  2. P-A

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Bör ju inte åldras nämnvärt.

3. JayJay

JayJay Biskop

Jag lever med övertygelsen att färgen kommer visa tydliga spår av tidens tand.

4. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Varför? Det står ju på deras hemsida att bezeln inte ska kunna blekas. Det samma gäller deras lume, så mycket till patinering blir det inte. Om 20 år kommer den se likadan ut fast med repor på boett och länk.

David, jhm och Rozzy gillar detta.
  5. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    Är riktigt sugen på att prova en keramisk bezel. Hur är känslan?

6. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag håller med Jönsson. Förmodligen kommer ingen ålder vid sida av repor att uppvisas de närmaste 20-30 åren. Rolex är så noggranna och duktiga med materialet och kvalitén numera. Man har lärt sig av blekta aluminium inlägg och missfärgad lysmassa och tavlor (som har krackelerat och blekts brunaktiga).

7. Bjoerlin76

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    Jag köpte en Sub med keramisk bezel för lite drygt en vecka sedan och jämfört med min farsas Sub (med aluminium) är den grym. Det är mycket blankare än den med aluminium, vilket gör att den ser något glittrigare ut. Om man gillar det eller inte är en annan sak, men jag gillar det faktiskt, speciellt efter som den "ändrar färg" beroende på ljus och reflektioner. Ibland är den lite gråglittrig och ibland kolsvart. :)

erolorhun gillar detta.
  8. Bjoerlin76

Bjoerlin76 Biskop

Från:
    Sigtuna, Stockholm
  9. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Finns ju massa olika. Tydligen ska exempelvis färgen skilja mellan den på 116600 och 114060 (enligt en recension jag läst).

10. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    Tyvärr så är jag inte på Rolex nivå just nu :(

11. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Som att gifta sig med en ung kvinna med vetskapen att hon kommer vara lika fast om 30 år.

JayLar, Smulan, gurta_g och 17 andra gillar detta.
  12. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Men en 116600 kommer väl aldrig räknas som vintage? Det kommer dö ut med alla keramiska vridningar, keramiska boetter och superluminova 2 som aldrig kommer få patina. Framtidens vintage klockor kommer endast vara repiga och nerslitna PCL. Fast vridningen kommer vara fin.

Galaxy, eriksson850 och yonsson gillar detta.
  13. Moorflax
    Trådstartare

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    Det är ju det som är så tråkigt.
    Jag kommer inte köpa en Rolex med keramisk vridring iaf.

14. Spindel

Spindel Biskop

De som vågar använda klockan lite kommer troligen patinera inlägget genom att slå flisor ur det och/eller få sprickor i inlägget av att man smäller i det i saker.

Sedan att ett inläggen kommer vara helt repfria tror jag inte på. Det går att repa safirglas också, dock svårare än vanligt glas. Åter igen handlar det om det är en klocka som ägaren vågar använda eller inte.

Sammanfattning: jag tror de kommer patineras, dock på ett annat sätt än tidigare materialval.

15. Moorflax
    Trådstartare

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    Jo men tänk då på att det bara är vissa delar av kvinnan som är intakta. Välj själv vilka ;-)

16. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    De nya boetterna går att polera många ggr, likt det finns många duktiga plastikkirurger numera.

17. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Klart de kommer räknas som vintage. Allt blir vintage, förr eller senare.

18. Spindel

Spindel Biskop

Framförallt betyder "vintage" inte mögligt skit utan bara gammalt skit. En definition som just klockvärlden verkar ha missat helt :p

19. Brutus

Brutus Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Finns det nån här som har haft möjlighet att jämföra rolex kerimiska inlägg mot tex billigare oris aquis? På bilderna upplever jag inte riktigt att det blir samma färgskiftningar i Orisen. Det kanske är så att kermiska inlägg från olika tillverkare skiljer sig mycket åt.

20. Brutus

Brutus Stadsbo

Från:
    Stockholm
    dubbelpost

21. Brutus

Brutus Stadsbo

Från:
    Stockholm
    trippelpost. Sorry!

Mårtenssons ur Brookfield