• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det här med lume.....

Mattan

Panerai
Vad är grejen med att lumen på en del äldre klockor är så kass medan andra är bra?

Ex: Jag har en Rolex exp2 från 1991(T<25), nästan helt död lume. Medans jag nyss köpte en SEIKO 6105-8119 med originaltavla/lume från 1971 och den funkar hyfsat efter lite laddning.

Frågan är väl eg. varför inte rolex satsade på en lume som håller längre, eller tänker dom att man ska reluma vid service?

//Mattan
 
V

Viggen

Guest
Nu är jag ingen expert så proffsen får sedan rätta mig. :)

Jag har för mig att många klockmärken tillverkar sin egen lysmassa. En del lyckas bättre än andra, och sedan beror det väl också på hur mycket massa de applicerar.

Jag har en Orient dykare från 1992 och det finns ingen lume kvar i den lysmassan, stendöd. Min Buler från 60-talet lyser fortfarande dock inte särskilt länge. Men den hade väldigt lite lysmassa från första början.
 

hejo

Panerai
Det är nog bara att konstatera att tekniken utvecklas framåt. Har sett massor av exempel
på äldre ur som lyser relativt starkt medans andra jämnåriga inte lyser alls. Dock lyser dessa
inte länge.
Sen finns det ju undantag (1968) :)

IMG_7059-1_fix_zps19292b11.jpg


NOT tror inte det var någon som gick på det :woot:

/Henrik
 

max

Dancing Queen
Tritium (som rolex Swiss T<25 har) har en halveringstid på 12,3 år, alltså har den en effektivare lysförmåga i början för att sedan dö ut. Vet inte vad du har i seikon men uppenbarligen någon färg som laddas upp och inte är radioaktivt.
Nya klockor har ju i regel någon form av superluminova där vi inte har samma problem, det är alltså ungefär som den seikon har men mycket effektivare. Här kommer även blandningen in i bilden som viggen talar om.

Alltså, rolex använde det lite dyrare tritium som fungerade bra en stund medans seiko använde någon annan metod (prometheum lume?) som behövde laddas och lös en kortare tid men fungerade halvbra lite längre.


...men ärligt, vad ska man ha lume till? även på nya klockor tycker jag det räcker så kort tid att det är helt värdelöst om man inte står och laddar under kökslampan innan man släcker ljuset hehe
Ser lite coolt ut på bilder iof :D
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Någon som har koll på vad som sitter i Tudor Black Bay, för den lyser som en lanterna. Kan "ladda" i typ 1-2 minuter, sedan lyser den hela natten.
 

Mattan

Panerai
OK, känns ändå skumt att en såpass påkostad klocka inte satsar på en lume som håller längre istället, vet inte vad det är i SEIKO'n men ganska impad av den fortfarande lyser.
 
V

Viggen

Guest
Läste precis i den senaste upplagan av The Watch Magazine om lumens historia. Finns att ladda ner som app till iphone. Det var ingen riktig djupdykning, men trots allt en intressant läsning. :bookworm:
 

Clocksauce

Cartier
Vet inte riktigt hur det är med Tritium men i dag handlar det nog mer om applicering då luminova (Som de flesta Schweizarna använder och lumibrite (Seiko) egentligen är samma skit. Utvecklad i Japan och såld på patent till resten av världen.

Av Superluminova I dag är C1, C3 och bgw9 vanligaste förkommande.
Om lysmassan på din klocka lyser grönt och ser lite grönaktig ut i dagsljus så är det förmodligen C1.
C1s enda fördel är den låga kostnaden, varför jag stör mig ganska mycket på tillverkare som longines, tag heuer vars visare ser smetigt gröna ut i dagsljus medans det annars så bespottade märket Steinhart använder det exklusiva BGW9... Det är väl förvisso en smaksak för köparen men tillverkarna tänker nog endast kostnad..

C3 är den starkaste sortens lysmassa men har en gulaktig färg i dagsljus, varav den inte är lika populär.

Ni kanske har märkt att de lysmassan hos de flesta tillverkare, rolex, steinheart, omega, ect är blå nu för tiden. BGW9 är den nyaste sorten som kom för ett par år sedan som kombinerar C3s starka ljusstyrka, samtidigt som den är attraktivt kritvit i dagsljus och häftigt blå i mörkret.

luminova.jpg


Här finns en chart över styrkan i klockorna. Reserverar mig för syftningsfel och stavfel då posten är skriven under ett säljsamtal...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Vet inte riktigt hur det är med Tritium men i dag handlar det nog mer om applicering då luminova (Som de flesta Schweizarna använder och lumibrite (Seiko) egentligen är samma skit. Utvecklad i Japan och såld på patent till resten av världen.

Av Superluminova I dag är C1, C3 och bgw9 vanligaste förkommande.
Om lysmassan på din klocka lyser grönt och ser lite grönaktig ut i dagsljus så är det förmodligen C1.
C1s enda fördel är den låga kostnaden, varför jag stör mig ganska mycket på tillverkare som longines, tag heuer vars visare ser smetigt gröna ut i dagsljus medans det annars så bespottade märket Steinhart använder det exklusiva BGW9... Det är väl förvisso en smaksak för köparen men tillverkarna tänker nog endast kostnad..

C3 är den starkaste sortens lysmassa men har en gulaktig färg i dagsljus, varav den inte är lika populär.

Ni kanske har märkt att de lysmassan hos de flesta tillverkare, rolex, steinheart, omega, ect är blå nu för tiden. BGW9 är den nyaste sorten som kom för ett par år sedan som kombinerar C3s starka ljusstyrka, samtidigt som den är attraktivt kritvit i dagsljus och häftigt blå i mörkret.

luminova.jpg


Här finns en chart över styrkan i klockorna. Reserverar mig för syftningsfel och stavfel då posten är skriven under ett säljsamtal...

Tack för intressant info!
 

Smulan

Rolex
Vet inte riktigt hur det är med Tritium men i dag handlar det nog mer om applicering då luminova (Som de flesta Schweizarna använder och lumibrite (Seiko) egentligen är samma skit. Utvecklad i Japan och såld på patent till resten av världen.

Av Superluminova I dag är C1, C3 och bgw9 vanligaste förkommande.
Om lysmassan på din klocka lyser grönt och ser lite grönaktig ut i dagsljus så är det förmodligen C1.
C1s enda fördel är den låga kostnaden, varför jag stör mig ganska mycket på tillverkare som longines, tag heuer vars visare ser smetigt gröna ut i dagsljus medans det annars så bespottade märket Steinhart använder det exklusiva BGW9... Det är väl förvisso en smaksak för köparen men tillverkarna tänker nog endast kostnad..

C3 är den starkaste sortens lysmassa men har en gulaktig färg i dagsljus, varav den inte är lika populär.

Ni kanske har märkt att de lysmassan hos de flesta tillverkare, rolex, steinheart, omega, ect är blå nu för tiden. BGW9 är den nyaste sorten som kom för ett par år sedan som kombinerar C3s starka ljusstyrka, samtidigt som den är attraktivt kritvit i dagsljus och häftigt blå i mörkret.

luminova.jpg


Här finns en chart över styrkan i klockorna. Reserverar mig för syftningsfel och stavfel då posten är skriven under ett säljsamtal...


Jag tycker det stämmer bra att styrkan varierar karftig mellan olika klockor men minst lika viktigt är det ju att varaktigheten är tillräckligt bra.
 
V

Viggen

Guest
Tackar Mr Sund för mycket bra info. :)

Lumekåt som jag är (ursäkta uttrycket), så finns det inget bättre än att somna till lumen från klockan. :D
 
Min morfars Omega Seamaster (från runt 1960 gissar jag) har lysmassa som funkar för att jag ska kunna läsa av tiden när jag ligger i sängen och det är mörkt i rummet. Seiko Military Spirit, som jag numera bär till vardags och varnatts, spelar förstås i en helt annan division, men för mig gäller detta:

Jag skulle aldrig stå ut någon längre period med en vardagsklocka utan bra lume! Jag älskar Seikon för detta! Jag har nämligen en ful och helt onödig ovana, nämligen att ofta kolla tiden på natten. Det blir ännu mer onödigt av det faktum att jag har ett gäng klockor som slår timslagen och gör att jag faktiskt kan HÖRA vad klockan är, men likväl vill jag ofta ta en titt på handleden när jag vaknar, och då är det bra med lume; hatar att behöva tända lampan - - -
 
Senast ändrad:

MrPlow

Rolex
...men ärligt, vad ska man ha lume till? även på nya klockor tycker jag det räcker så kort tid att det är helt värdelöst om man inte står och laddar under kökslampan innan man släcker ljuset hehe
Ser lite coolt ut på bilder iof :D

Jag har en klocka utan lume och det är helt hopplöst när man ska kolla klockan på kvällen. Oftast lyser den ju lite så att man iaf får ett hum om vad klockan är!
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Farsan gillar klassiska enklare dressare, men ögonen är ju inte vad de var på gubben och när det börjar skymma lite blir det svårt att se vad klockan är. Lew junior löser det med en Seiko. Reaktionen: "DEN LYSER JU FÖR FAAAN SOM EN FICKLAMPA! ÄR JU HUR TYDLIGT SOM HELST!"

Jag har världens bästa farsa.
 

Reko

Cartier
2-Faktor
Luftar denna tråd angående lysmassa... Är det någon som vet om tritium åldras olika beroende på hur mycket det utsätts för ljus. Jag är nyfiken på att köpa min första vintage rolex och tittar då på modeller med tritiumtavla. Har observerat att på vissa klockor lyser tavlan djupt orange/gult, medans på en annan från samma årgång så är de fortfarande nästan vita. För att kunna göra en jämförelse krävs förstås att båda tavlorna är original och inte utbytta. Men jag skulle gärna vilja ha lite klarhet i detta. Är det rimligt att en tavla från säg -91 är gyllene gul på en klocka och nästan vit på en annan från samma årgång och tillverkare?
 

Shadow

Omega
2-Faktor
Luftar denna tråd angående lysmassa... Är det någon som vet om tritium åldras olika beroende på hur mycket det utsätts för ljus. Jag är nyfiken på att köpa min första vintage rolex och tittar då på modeller med tritiumtavla. Har observerat att på vissa klockor lyser tavlan djupt orange/gult, medans på en annan från samma årgång så är de fortfarande nästan vita. För att kunna göra en jämförelse krävs förstås att båda tavlorna är original och inte utbytta. Men jag skulle gärna vilja ha lite klarhet i detta. Är det rimligt att en tavla från säg -91 är gyllene gul på en klocka och nästan vit på en annan från samma årgång och tillverkare?

Intressant fråga som jag också gärna vill ha svar på. Försökt och läsa/googla mig till ett vettigt svar men det är inte helt lätt. Vissa säger att tritium blir mer vitt i UV ljus dvs solen men andra säger att det är tvärtom.
Vore intressant att få klarhet i vad som gör att tavlan får mer gulnad ton.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Luftar denna tråd angående lysmassa... Är det någon som vet om tritium åldras olika beroende på hur mycket det utsätts för ljus. Jag är nyfiken på att köpa min första vintage rolex och tittar då på modeller med tritiumtavla. Har observerat att på vissa klockor lyser tavlan djupt orange/gult, medans på en annan från samma årgång så är de fortfarande nästan vita. För att kunna göra en jämförelse krävs förstås att båda tavlorna är original och inte utbytta. Men jag skulle gärna vilja ha lite klarhet i detta. Är det rimligt att en tavla från säg -91 är gyllene gul på en klocka och nästan vit på en annan från samma årgång och tillverkare?
Jag tror det är något missförstånd här. Tritium är en radioaktiv isotop som lyser av sig själv, och ändras inte för att det utsätts för ljus. (Såvida det inte är inbakat i något bindemedel som förändras av ljus.) Tritium har en halveringstid på ca 12 år, så tritium från -91 lär inte lysa speciellt mycket.
De lysmassor som laddas upp av ljus förekommer däremot i olika färger, styrkor och kvalitéer, och kan säkert förändras med åren också. De kan hålla i årtionden (men tappar ju "laddningen" efter några timmar i stället).
 

Shadow

Omega
2-Faktor
Jag tror det är något missförstånd här. Tritium är en radioaktiv isotop som lyser av sig själv, och ändras inte för att det utsätts för ljus. (Såvida det inte är inbakat i något bindemedel som förändras av ljus.) Tritium har en halveringstid på ca 12 år, så tritium från -91 lär inte lysa speciellt mycket.
De lysmassor som laddas upp av ljus förekommer däremot i olika färger, styrkor och kvalitéer, och kan säkert förändras med åren också. De kan hålla i årtionden (men tappar ju "laddningen" efter några timmar i stället).

Så blandningen av lysmassan på Tritiumtavlor har påverkan på vilket sätt tavlan åldras? Dvs vissa är mer gula etc.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Så blandningen av lysmassan på Tritiumtavlor har påverkan på vilket sätt tavlan åldras? Dvs vissa är mer gula etc.
Jag antar det. Tritium används i kombination med något lysämne som reagerar på elektronerna som tritiumet sprider omkring sig. Numera gör man normalt tritiummarkörer som små glastuber med något lysämne på insidan. Jag vet inte exakt hur de gör lysmassa med tritium (som ju är en gas), men de måste binda och blanda det med något liknande. Det finns säkert olika lysämnen, och de förändras ofta med tiden också.
 

Reko

Cartier
2-Faktor
Jag tror det är något missförstånd här. Tritium är en radioaktiv isotop som lyser av sig själv, och ändras inte för att det utsätts för ljus. (Såvida det inte är inbakat i något bindemedel som förändras av ljus.) Tritium har en halveringstid på ca 12 år, så tritium från -91 lär inte lysa speciellt mycket.
De lysmassor som laddas upp av ljus förekommer däremot i olika färger, styrkor och kvalitéer, och kan säkert förändras med åren också. De kan hålla i årtionden (men tappar ju "laddningen" efter några timmar i stället).
Tack för informationen. Vad är det då som påverkar hur tritiumtavlorna åldras och hur de når de eftertraktade gul/gräddiga tonerna? Min fråga gäller alltså inte om eller hur markörerna på en tavla lyser. Utan hur de åldras och får sina förändrade färgtoner.
 

Renadu

Cartier
Jag antar det. Tritium används i kombination med något lysämne som reagerar på elektronerna som tritiumet sprider omkring sig. Numera gör man normalt tritiummarkörer som små glastuber med något lysämne på insidan. Jag vet inte exakt hur de gör lysmassa med tritium (som ju är en gas), men de måste binda och blanda det med något liknande. Det finns säkert olika lysämnen, och de förändras ofta med tiden också.
Tritium sönderfaller till Helium-3, är det så att den nya isotopen har en gul/brun nyans av dess natur?
 
Topp