• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det här med service?

hellbit

Cartier
Köpte en Submariner "kermit" ny av Rolex AD i Sverige 2008.
Eftersom det passerat 7 år så tänkte jag att det är dags för service.
När jag kom in i butiken där jag köpt den så frågade de först ifall den går som den skall. Ja blev svaret ifrån min sida.
Däremot svarade då butiken att vi tar in den och öppnar den för att se ifall service behövs eller ej.
Nu efter några dagar ringde de och sa att allt såg bra ut (inga oljor som var torra osv)
De sa att de skulle rucka den och att det endast kostar 600 kr. Han sa sedan att jag kunde komma in igen om några år.
Blev lite förvånad men samtidigt riktigt trevligt att de är så ärliga (jag tänkte ju slänga upp för en service)
Brukar det vara så här?
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Köpte en Submariner "kermit" ny av Rolex AD i Sverige 2008.
Eftersom det passerat 7 år så tänkte jag att det är dags för service.
När jag kom in i butiken där jag köpt den så frågade de först ifall den går som den skall. Ja blev svaret ifrån min sida.
Däremot svarade då butiken att vi tar in den och öppnar den för att se ifall service behövs eller ej.
Nu efter några dagar ringde de och sa att allt såg bra ut (inga oljor som var torra osv)
De sa att de skulle rucka den och att det endast kostar 600 kr. Han sa sedan att jag kunde komma in igen om några år.
Blev lite förvånad men samtidigt riktigt trevligt att de är så ärliga (jag tänkte ju slänga upp för en service)
Brukar det vara så här?

Ja de förlorar själv på att säga att den inte behöver servas så de har ingen anledning att ljuga. Oljor är ju också väldigt mycket bättre nu än förr så det kan gå längre mellan varje service. Känner till de som gått långt över tio år utan behov av service.

Edit: värt att nämna att jag är för att serva relativt regelbundet.
 

jabla

Sarlacc
Om de inte tycker en helservice behövs så gör en täthetsservice där samtliga packningar byts. Så brukar jag göra med mina keepers hos min Rolex AD.
 
C

China

Guest
Köpte en Submariner "kermit" ny av Rolex AD i Sverige 2008.
Eftersom det passerat 7 år så tänkte jag att det är dags för service.
När jag kom in i butiken där jag köpt den så frågade de först ifall den går som den skall. Ja blev svaret ifrån min sida.
Däremot svarade då butiken att vi tar in den och öppnar den för att se ifall service behövs eller ej.
Nu efter några dagar ringde de och sa att allt såg bra ut (inga oljor som var torra osv)
De sa att de skulle rucka den och att det endast kostar 600 kr. Han sa sedan att jag kunde komma in igen om några år.
Blev lite förvånad men samtidigt riktigt trevligt att de är så ärliga (jag tänkte ju slänga upp för en service)
Brukar det vara så här?

Nej, det verkar lite lattjo.:)

Den som vet bättre får gärna upplysa mig om vilka smörjmedel som skulle vara oförbrukade efter 7 år. Klockan kan nog rulla och gå, men att inga smörjmedel skulle vara förbrukade överstiger min fattningsförmåga. Inga kommentarer om att det var dags för trycktest /byte av packningar?
 

Sond

Patek
Måste säga att det låter lite för bra för att vara korrekt. Som China är inne på borde ett naturligt svar ha varit service då den är 7 år. Den kan säker gå lite till. Att köra den in i kaklet så att säga. Inget fel i den strategin då klockvärden är delad i två läger här. Men att en AD i princip rekommenderar det ställer jag mig frågande inför.
 

CLT

Rolex
Klart den kan gå bra. Men väntar du längre kanske mer delar blir slitna och måste bytas. Oljorna idag är som sagt bättre. Jag hade nog servat den..
 

hellbit

Cartier
Jag hade absolut inte litat på urmakaren. Bättre att söka svaret i broscience på nått obskyrt forum.

Sjävklart litar jag på Bergströms.
De är mycket seriösa och har varit Rolex AD väldigt länge. Är helt säker på att de inte gör något som inte som skulle äventyra deras egenskap som AD. Mao jag tror att dessa riktlinjer kommer ifrån Rolex och inte att det är något de hittat på själv. Jag ville mest delge och egentligen borde jag inte ställt ett frågetecken efter min rubrik.
 
  • Like
Reactions: jhm

mruhr

Panerai
2-Faktor
Sjävklart litar jag på Bergströms.
De är mycket seriösa och har varit Rolex AD väldigt länge. Är helt säker på att de inte gör något som inte som skulle äventyra deras egenskap som AD. Mao jag tror att dessa riktlinjer kommer ifrån Rolex och inte att det är något de hittat på själv. Jag ville mest delge och egentligen borde jag inte ställt ett frågetecken efter min rubrik.
Du kan alltid fråga rakt på sak hur man ska tänka kring service, packningar är väl vanligt att man byter när klockan öppnas
 

CarlV

Cartier
Var gränsen går för behövlig service eller trycktest har jag ingen aning om! Men en klocka arbetar ju normalt i en väldigt behaglig miljö! Torr miljö inga tryck och runt 20grader. En oring borde klara sig hur länge som helst!! Har en dränkbar pump som legat 4 meters djup i en brunn i 25år fortfarande läcker den inte! Dör finns det många oringar som kan läcka!
 

POO

Panerai
Var gränsen går för behövlig service eller trycktest har jag ingen aning om! Men en klocka arbetar ju normalt i en väldigt behaglig miljö! Torr miljö inga tryck och runt 20grader. En oring borde klara sig hur länge som helst!! Har en dränkbar pump som legat 4 meters djup i en brunn i 25år fortfarande läcker den inte! Dör finns det många oringar som kan läcka!



Det funkar inte så i klocklogikens värld...
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Känns skönt att läsa att det finns AD som är väldigt ärliga istället för att bara plocka in den för tjäna pengar själva.
Hur vanligt är det här? Kan det vara tvärtom att klockan är i bra skick men AD säger tvärtom för egen vinning?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Känns skönt att läsa att det finns AD som är väldigt ärliga istället för att bara plocka in den för tjäna pengar själva.
Hur vanligt är det här? Kan det vara tvärtom att klockan är i bra skick men AD säger tvärtom för egen vinning?

Man kan ju alltid be om en second opinion... Sen brukar väl en seriös urmakare kunna förklara varför en klocka behöver servas genom att visa mätresultat etc. Det är ju inte en orimlig referenspunkt att be om som kund. :)
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Man kan ju alltid be om en second opinion... Sen brukar väl en seriös urmakare kunna förklara varför en klocka behöver servas genom att visa mätresultat etc. Det är ju inte en orimlig referenspunkt att be om som kund. :)


Smart! Jag har ingen aning om hur många klockor som är i ett konstant omlopp av reperation hos olika AD men det måste vara en hel del under ett år, tror ni att det finns falluckor där vi som kunder blir blåsta? Kanske lite OT
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Smart! Jag har ingen aning om hur många klockor som är i ett konstant omlopp av reperation hos olika AD men det måste vara en hel del under ett år, tror ni att det finns falluckor där vi som kunder blir blåsta? Kanske lite OT

Jag har svårt att tänka mig att en urmakare hos en ad blåser kunden. Möjligen kan ju en urmakare jobba efter principen better safe than sorry, vilket de flesta 'vanliga kunder' nog bara tycker är bra medans såna som oss går i taket över ett oombett byte av visare på en gammal rishög till Rolex... ;)
 

jhm

Panerai
Smart! Jag har ingen aning om hur många klockor som är i ett konstant omlopp av reperation hos olika AD men det måste vara en hel del under ett år, tror ni att det finns falluckor där vi som kunder blir blåsta? Kanske lite OT


Om inte annat vore det ganska kontraproduktivt ur urmakarens perspektiv. Alla välrenommerade verksamheter är väl medvetna om word of mouth och samtidigt är man ambassadör för ett av världens starkaste varumärken. Man har i regel inte råd, att kosta på sig sådana utsvävningar. Ett par samtal till Geneve från missnöjda kunder och sen är de kanske inte AD nästa år. :)
 

Cryssarn

Rolex
Jag lånar tråden lite här. Hur vet man när det är dags? Går man enbart på årtal eller ska den gå tillräckligt dåligt?
 

poormans

Rolex
jag brukar låta urmakaren avgöra service behovet och det brukar säga sig självt, be en kompetent urmakare kolla amplitud och gångavvikelse och när han ändå har den kan han ju kolla status på packningarna/trycktesta

om klockan går inom chronometerstandard och har en amplitud på ca 270-300 och urmakaren inte ser någon smuts eller torr olja så brukar de vara ok,

vad jag förstått så blir urverket svårt att rucka in när amplituden kommer under 235-240

läste om en vintage urmakare som menade att det inte är några problem att rucka in en klocka som bara har ca 250-260 i amplitud bara urverket är rengjort och oljat men om det stämmer får de som är urmakare svara på (den lägre amplituden kommer då ann på naturligt slitage i bl.a. stenar)

cheers
christian
 

Cryssarn

Rolex
jag brukar låta urmakaren avgöra service behovet och det brukar säga sig självt, be en kompetent urmakare kolla amplitud och gångavvikelse och när han ändå har den kan han ju kolla status på packningarna/trycktesta

om klockan går inom chronometerstandard och har en amplitud på ca 270-300 och urmakaren inte ser någon smuts eller torr olja så brukar de vara ok,

vad jag förstått så blir urverket svårt att rucka in när amplituden kommer under 235-240

läste om en vintage urmakare som menade att det inte är några problem att rucka in en klocka som bara har ca 250-260 i amplitud bara urverket är rengjort och oljat men om det stämmer får de som är urmakare svara på (den lägre amplituden kommer då ann på naturligt slitage i bl.a. stenar)

cheers
christian
Tack.
ja vad jag kan mäta så går den inom COSC. DOCK så är det inte det riktigt vanliga tickande jag hör om jag sätter den mot örat. Vet inte hur jag ska beskriva det riktigt, påminner nästan om ett klonk.
 
Topp